Reklama

Miliony dolarów czekają na twórców mapy

7 milionów dolarów otrzyma grupa inżynierów, która opracuje system zdolny stworzyć dokładną mapę oceanicznego dna. Konkurs ogłosiła fundacja X Prize, która wcześniej m.in. zainspirowała rozwój prywatnych lotów suborbitalnych.

Aktualizacja: 15.12.2015 19:22 Publikacja: 15.12.2015 17:21

Eksploracja głębin jest możliwa praktycznie tylko przy użyciu robotów i zdalnie sterowanych pojazdów

Eksploracja głębin jest możliwa praktycznie tylko przy użyciu robotów i zdalnie sterowanych pojazdów

Foto: NOAA

Jak wskazują eksperci z X Prize podmorska część naszej planety jest bardzo słabo poznana. Dysponujemy lepszymi mapami Marsa niż oceanicznych głębin Ziemi. Tylko 5 proc. podwodnych połaci doczekało się jak dotąd zadowalającej jakości planów.

Nagroda została wyznaczona nie za opracowanie mapy pozostałych 95 proc., ale za stworzenie systemu robotów, który byłby w stanie tego dokonać – z wyjątkiem najprzepastniejszych głębin. Pierwszy etap konkursu zakończy się w 2017 roku. Drużyny mają wówczas przedstawić roboty zdolne do narysowania map podwodnych obszarów o powierzchni 100 km kw. w czasie nie większym niż 8 godzin. W tym etapie automaty mają pracować na wodach o głębokości ok. 2 km.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Nowe technologie
Podcast „Rzecz w tym”: Czy jesteśmy skazani na bipolarny świat technologiczny?
Nowe technologie
Chińska rewolucja w sztucznej inteligencji. Czy Ameryka traci przewagę?
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama