– Europejczycy coraz chętniej wybierają szybką kolej zamiast samolotów – zauważył Thierry Mariani, sekretarz stanu ds. transportu Francji.
Lotnicze trasy z Londynu do Paryża i Brukseli zniknęły już z listy najbardziej obciążonych na świecie za sprawą szybkiej kolei Eurostar. Taki rodzaj transportu na Starym Kontynencie ma znakomitą przyszłość.
Eurostar technicznie spokrewniony jest z TGV, francuskimi pociągami wielkich prędkości, które wyjechały na trasę Paryż – Lyon z prędkością 250 kilometrów na godzinę w 1981 roku. TGV jest synonimem superszybkiego pociągu, dziś osiąga ponad 320 km/godz. Do TGV należy światowy rekord prędkości na torach – ponad 574 km/godz.
Sukces pociągów wielkiej prędkości zachęcił inne kraje europejskie: w Niemczech powstały koleje ICE, we Włoszech Pendolino.
Pierwszymi konstruktorami superszybkich kolei byli jednak Japończycy. Pociąg Shinkansen wyruszył na trasę Tokio – Osaka w 1964 r. Osiągał 200 km/godz. Dziś superszybkie pociągi w Japonii jeżdżą z prędkością 300 km/godz.