Nowym pociągiem 250 na godzinę

Polska kolej dużej prędkości wyruszy na trasy za trzy lata

Publikacja: 14.09.2011 02:21

Eurostar technicznie spokrewniony jest z TGV, francuskimi pociągami wielkich prędkości

Eurostar technicznie spokrewniony jest z TGV, francuskimi pociągami wielkich prędkości

Foto: AFP

– Europejczycy coraz chętniej wybierają szybką kolej zamiast samolotów – zauważył Thierry Mariani, sekretarz stanu ds. transportu Francji.

Lotnicze trasy z Londynu do Paryża i Brukseli zniknęły już z listy najbardziej obciążonych na świecie za sprawą szybkiej kolei Eurostar. Taki rodzaj transportu na Starym Kontynencie ma znakomitą przyszłość.

Eurostar technicznie spokrewniony jest z TGV, francuskimi pociągami wielkich prędkości, które wyjechały na trasę Paryż – Lyon z prędkością 250 kilometrów na godzinę w 1981 roku. TGV jest synonimem superszybkiego pociągu,   dziś osiąga ponad 320 km/godz. Do TGV należy światowy rekord prędkości na torach – ponad 574 km/godz.

Sukces pociągów wielkiej prędkości zachęcił inne kraje europejskie: w Niemczech powstały koleje ICE, we Włoszech Pendolino.

Pierwszymi konstruktorami superszybkich kolei byli jednak Japończycy. Pociąg Shinkansen wyruszył na trasę Tokio – Osaka w 1964 r. Osiągał 200 km/godz. Dziś superszybkie pociągi w Japonii jeżdżą z prędkością 300 km/godz.

Nie bardzo się powiódł chiński eksperyment z superszybką koleją. Pociąg Wenzhou osiągający prędkość 380 km/godz. uległ wypadkowi. Dalsze prace nad rozwojem tego typu pociągów wstrzymano.

W Polsce kolej dużych prędkości pojawi się za trzy lata. PKP Intercity podpisały kontrakt z Alstom Transport na dostawę 20 pociągów Pendolino. Zestawy będą obsługiwały trasy Warszawa Gdańsk – Gdynia oraz Warszawa – Kraków i Katowice. Czas przejazdu pomiędzy Trójmiastem a Warszawą ma wynieść 2,5 godziny, między Warszawą a Krakowem i Katowicami nieco ponad 2 godziny.

– Pociągi zespołowe na polskich torach oznaczać będą nową jakość i komfort dla pasażera – powiedział Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity po podpisaniu kontraktu. – Staną się znakiem rozpoznawczym technologicznego przełomu.

Siedmiowagonowe pociągi będą wyprodukowane na bazie standardowej platformy konstrukcyjnej New Pendolino. Ich maksymalna prędkość to 220 km/godz. dla systemu zasilania trakcji prądem stałym 3 kV i 250 km/godz. w systemie z prądem przemiennym. Będą przewozić maksymalnie 402 pasażerów.

Pendolino to po włosku wahadełko. Twórców nazwy pociągu zainspirował system przechyłu nadwozia. Pozwala on na osiąganie dużych prędkości na istniejących, często krętych, trasach kolejowych, budowanych dla znacznie wolniejszych pociągów. Dziś 400 pociągów Pendolino obsługuje połączenia we Włoszech, w Niemczech, Czechach, Szwajcarii, Słowenii, Wielkiej Brytanii, Portugalii, Hiszpanii, Finlandii i Chinach oraz Rosji.

W niektórych krajach, np. Chinach, od 2007 r. kursują składy na licencji Pendolino bez wychylanego nadwozia. Takie też zamówione zostały dla Polski.

Konkurs na nazwę superpociągu

PKP Intercity ogłosiły konkurs na nazwę superszybkich pociągów. Główną nagrodę stanowi Srebrna Karta Intercity, półroczny bilet na wszystkie krajowe pociągi przewoźnika. „Rzeczpospolita" jest oficjalnym partnerem konkursu. Zgłaszać propozycje można za pośrednictwem formularza konkursowego na stronie www.intercity.pl/kolej_na_nazwe. Dodatkowe informacje można znaleźć w „Rzeczpospolitej" lub na stronie www.rp.pl. Na propozycje nazw konkursowych przewoźnik oczekuje do 26 września 2011 roku.

– Europejczycy coraz chętniej wybierają szybką kolej zamiast samolotów – zauważył Thierry Mariani, sekretarz stanu ds. transportu Francji.

Lotnicze trasy z Londynu do Paryża i Brukseli zniknęły już z listy najbardziej obciążonych na świecie za sprawą szybkiej kolei Eurostar. Taki rodzaj transportu na Starym Kontynencie ma znakomitą przyszłość.

Pozostało 90% artykułu
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska