Reklama
Rozwiń
Reklama

Komputer skoryguje pilota

NASA pracuje nad elektronicznym systemem korygowania manewrów samolotów, dzięki któremu zmaleje zużycie paliwa.

Publikacja: 20.12.2012 22:33

Komputerowy program będzie aktywny podczas całego lotu, skoryguje każdy manewr wykonywany przez pilota, a także będzie dokonywał mikrokorekt w czasie, w którym pilot nie manewruje maszyną, nie skręca, nie zmienia korytarza lotu, wysokości, nie wychodzi z turbulencji itp. Korekty  wyraźnych manewrów oraz mikrokorekty w czasie, gdy samolot leci równo i nic się nie dzieje, spowodują oszczędność paliwa od 3 do 5 proc.

Eksperymentalna maszyna to dwusilnikowy, wojskowy wielozadaniowy F/A-18A (konstrukcja McDonnell Douglas z lat 70.). Od pozostałych tego typu maszyn zewnętrznie różni ją tylko napis na kadłubie: „Full Scale Advanced Systems Testbed".

Eksperymenty odbywają się w bazie Edwards w Kalifornii. Doświadczalny samolot wyposażony jest w czujniki i kalkulatory ICP (Intelligent Control for Performance). Służą one do precyzyjnego pomiaru ruchu samolotu w trzech płaszczyznach, w jakich się porusza: obrót wokół własnej osi, wzdłuż osi podłużnej (nos i ogon w górę i w dół) i na boki (nos w lewo lub w prawo). Czujniki przekazują dane o tych ruchach do komputera, który oblicza, jakie ruchy powinno wykonywać usterzenie samolotu, aby uzyskać idealną aerodynamikę . Ruchy maszyny rejestrowane przez czujniki i dokonywane na tej podstawie korekty są tak małe, że pilot nie jest w stanie ich zauważyć.

ICP nieustannie reguluje siłę i kąt wychylenia sterów wysokościowych i bocznych, aby stawiały wystarczający, ale możliwie najmniejszy opór powietrzu.

Konstruktorzy też dążą do tego – wielkość usterzenia dopasowywana jest do funkcji i szybkości samolotu, ale manewruje nimi człowiek, mniej precyzyjnie od systemu komputerowego. Specjaliści z NASA podkreślają, że oszczędność paliwa rzędu 3–5 proc. w odniesieniu do światowego transportu lotniczego może ogromnie zmniejszyć koszty eksploatacyjne. Poza tym wprowadzenie systemu ICP nie wymaga żadnych konstrukcyjnych zmian w samolotach.

Reklama
Reklama

ICP może być skuteczne w przypadku transportowców zaprojektowanych jeszcze przed II wojną światową i w myśliwcach najnowszej generacji.

Komputerowy program będzie aktywny podczas całego lotu, skoryguje każdy manewr wykonywany przez pilota, a także będzie dokonywał mikrokorekt w czasie, w którym pilot nie manewruje maszyną, nie skręca, nie zmienia korytarza lotu, wysokości, nie wychodzi z turbulencji itp. Korekty  wyraźnych manewrów oraz mikrokorekty w czasie, gdy samolot leci równo i nic się nie dzieje, spowodują oszczędność paliwa od 3 do 5 proc.

Eksperymentalna maszyna to dwusilnikowy, wojskowy wielozadaniowy F/A-18A (konstrukcja McDonnell Douglas z lat 70.). Od pozostałych tego typu maszyn zewnętrznie różni ją tylko napis na kadłubie: „Full Scale Advanced Systems Testbed".

Reklama
Nowe technologie
Podcast „Rzecz w tym”: Czy jesteśmy skazani na bipolarny świat technologiczny?
Nowe technologie
Chińska rewolucja w sztucznej inteligencji. Czy Ameryka traci przewagę?
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska
Materiał Promocyjny
eSIM w podróży: łatwy dostęp do internetu za granicą, bez opłat roamingowych
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama