O istotnym znaczeniu czynnika czasu w inwestycjach budowlanych nie trzeba przekonywać żadnego inwestora, tym bardziej że negatywne skutki zwłoki w działaniu organów administracji publicznej odczuwają oni „na własnej skórze”. Jakkolwiek z bezczynnością powołanych organów można spotkać się w ramach niemal każdego postępowania administracyjnego, to jednak przy wydawaniu decyzji o pozwoleniu na budowę organy administracji architektoniczno-budowlanej usiłują uzasadnić ją błędną (i oczywiście niekorzystną dla inwestora) interpretacją przepisów ustawy Prawo budowlane z 7 lipca 1994 r. (DzU z 2003 r. nr 207, poz. 2016 ze zm.; dalej: ustawa).
Wedle jednej z podstawowych zasad kodeksu postępowania administracyjnego – zasady szybkości postępowania – organy administracji publicznej powinny działać w sprawie wnikliwie i szybko, posługując się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do jej załatwienia. Sprawy, które nie wymagają zbierania dowodów, informacji lub wyjaśnień, powinny być załatwione niezwłocznie (art. 12 k.p.a.). „Z zasady ogólnej szybkości postępowania wynika dla organów administracji publicznej obowiązek postępowania w taki sposób, iż nie można zarzucić im zbędnej zwłoki, opieszałości w podejmowaniu czynności postępowania” (B. Adamiak, J. Borkowski, Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, wyd. 7, Warszawa 2005).
Emanacją powołanej zasady jest przepis art. 35 k.p.a., który w § 1 stanowi, iż organy administracji publicznej obowiązane są załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki. Z kolei § 2 i 3 wskazują, że organ administracji publicznej zobowiązany jest załatwiać:
- niezwłocznie – sprawy, które mogą być rozpatrzone na podstawie dowodów przedstawionych przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub opierając się na faktach i dowodach znanych z urzędu organowi, przed którym toczy się postępowanie, bądź możliwe do ustalenia na podstawie danych, którymi rozporządza ten organ,
- w ciągu miesiąca od dnia wszczęcia postępowania – sprawy wymagające postępowania wyjaśniającego;