– Świadomość „marki” wśród polskich konsumentów wzrasta, przyczyniając się do zmiany zwyczajów zakupowych i rozwoju nowoczesnych kanałów dystrybucji w handlu.

Znajomość oferty głównych międzynarodowych i krajowych sieci handlowych nabywana przez konsumentów podczas odwiedzin w centrach handlowych w największych miastach przekłada się na oczekiwanie, że takie marki pojawią się w ich stałym miejscu zamieszkania, w mniejszych ośrodkach miejskich. To oczekiwanie z kolei znajduje odzwierciedlenie w strategiach ekspansji głównych krajowych i międzynarodowych sieci handlowych, które chcą być bliżej docelowego konsumenta i poszukują na swoje sklepy nowych lokali.

Silny popyt na nowoczesne powierzchnie handlowe związany z dynamicznym rozwojem międzynarodowych i krajowych sieci handlowych na polskim rynku przekłada się na wzrost działalności deweloperskiej w miastach średniej wielkości. Powstające nowe obiekty handlowe zarówno w takich miastach jak Bydgoszcz, Lublin czy Białystok, jak i w mniejszych, takich jak Piła, Słupsk czy Opole, cieszą się dużym zainteresowaniem sieci handlowych, które chcą realizować swoje strategie ekspansji. Stąd spodziewana nowa fala podaży centrów handlowych w latach 2008 – 2009, która plasuje Polskę na piątym miejscu w Europie pod względem jej wzrostu.

Rozwój polskiego rynku nieruchomości handlowych po 2009 roku może zostać jednak spowolniony z powodu restrykcyjnych regulacji ustawy o wielkopowierzchniowych obiektach handlowych, która weszła w życie we wrześniu 2007 r., a spodziewany proces jej nowelizacji, niestety się opóźnia. Realizowane są dziś prawie wyłącznie obiekty handlowe według „starej procedury”, a nowe inwestycje są zablokowane i opóźnią się z powodu stopnia komplikacji obecnie obowiązujących regulacji prawnych. Nie bez znaczenia dla rozwoju rynku pozostaje również niewielka w skali kraju ilość uchwalonych aktualnych miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.