W lokalach, które pierwotnie pełniły funkcję mieszkalną, siedziby urządzają też kancelarie prawne, zakłady fryzjerskie czy biura nieruchomości. Dobór mieszkania w każdym przypadku uzależniony jest od liczby pracowników w danej firmie i specyfiki jej działalności.
– Największym zainteresowaniem cieszą się lokale na parterze. Bardzo ważną rolę odgrywa również lokalizacja, estetyka budynku i na przykład witryny wychodzące na często uczęszczany chodnik. Cena schodzi zazwyczaj w tym przypadku na drugi plan. Klient woli zapłacić odrobinę więcej za lokal od ulicy w dobrym punkcie, aniżeli lokować kapitał w biuro, które miałoby się znajdować w trudno dostępnym blokowisku – podkreśla Michał Pinahla z biura Pinahla Nieruchomości.
Wiele firm kupujących mieszkania na biura prowadzi również działalność o profilu, który nie wymaga przyjmowania klientów w swojej siedzibie. W takich przypadkach zajmowane piętro i prestiż okolicy stają się mało istotne.
– Mamy dość dużo pytań o mieszkania, które można przeznaczyć na biuro. Największą popularnością cieszą się oczywiście lokale na parterze, ale nie jest to reguła. Znacznym zainteresowaniem cieszy się na przykład lokal o powierzchni 66 mkw. przy ulicy Sewerynów, blisko Krakowskiego Przedmieścia. Mieści się na trzecim piętrze w kamienicy z 1930 roku. Jest on dostępny w naszej ofercie z ceną 750 tys. zł – opowiada pracownik warszawskiego biura nieruchomości Primo. – Dzisiaj jednym z najważniejszych kryteriów przy wyborze lokalu przez firmę jest jednak cena. Ludzie wolą mimo wszystko zainwestować we własne lokum, niż płacić wysokie czynsze w biurowcach – dodaje.
W ofertach biur nieruchomości nie brakuje również lokali mieszkalnych, które pełnią już funkcje biurowe czy usługowe. Nie wymagają zatem żadnych większych zmian. Wśród nich jest 63-metrowe mieszkanie przy ul. Okrąg w kamienicy z cegły. Dotychczas mieścił się tam prywatny gabinet stomatologiczny, a właściciel zaznacza, że istnieje możliwość sprzedaży nieruchomości wraz ze sprzętem dentystycznym. Lokal został wystawiony przez biuro AD. Drągowski z ceną 650 tys. zł, czyli 10,3 tys. zł za mkw. Z kolei przy ul. Złotej znaleźć można w pełni urządzoną kancelarię adwokacką ze stylowymi angielskimi meblami. Liczący 64 mkw. lokal z ceną 799 tys. zł wystawiła m.in. agencja Sensi.