Reklama

Trzeba dobrze wiedzieć, co się kupuje

Do czego inwestorowi potrzebny jest raport due diligence dla budynku? W obrocie nieruchomościami techniczny due diligence jest najczęściej przeprowadzany, zanim zostaną uzgodnione warunki umowy sprzedaży pomiędzy sprzedającym i kupującym

Publikacja: 30.11.2008 10:57

Iain Leyden, dyrektor, szef Działu Zarządzania Projektami w Polsce w firmie King Sturge

Iain Leyden, dyrektor, szef Działu Zarządzania Projektami w Polsce w firmie King Sturge

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

[b]Rz: Na czym polega raportowanie stanu technicznego budynku?[/b]

[b]Iain Leyden:[/b] Techniczny due diligence (TDD) to termin wykorzystywany do opisu procesu polegającego na zbieraniu i weryfikowaniu informacji dotyczących historii, stanu prawnego w zakresie regulacji budowlanych terenu budowy, projektu zabudowy, budynku bądź kompleksu budynków w ramach transakcji biznesowej lub obrocie nieruchomościami.

Informacji dotyczących nieruchomości zwykle dostarcza sprzedający i są one uzupełnione aktami z archiwów lokalnych urzędów. Korzysta się również z innych publikowanych danych oraz zleconych specjalistycznych raportów, takich jak np. raporty o glebach i zanieczyszczeniu.

[b]W jakim celu, w jakich sytuacjach wykonuje się due diligence dla budynku?[/b]

Celem technicznego due diligence jest zidentyfikowanie znaczącego ryzyka oraz możliwości inwestycyjnych dla kupującego, które wpłyną na decyzję o zakupie lub zaniechaniu kupna nieruchomości oraz na cenę, jaką będzie on przygotowany zapłacić.

Reklama
Reklama

[wyimek]Sporządzenie technicznego due diligence dla budynku kosztuje średnio 10 – 20 tys. euro – ocenia firma DTZ[/wyimek]

Proces TDD jest bardzo często przeprowadzany na zlecenie inwestora zainteresowanego zakupem nieruchomości, gdyż pomaga mu w podjęciu świadomej decyzji związanej ze stanem fizycznym terenu lub budynku wraz z wyposażeniem oraz instalacjami. W obrocie nieruchomościami TDD jest najczęściej przeprowadzany, zanim zostaną uzgodnione warunki umowy sprzedaży pomiędzy sprzedającym i kupującym.

[b]Czym różni się usługa w zakresie technicznego due diligence dla budynku mieszkaniowego od tej dla obiektu komercyjnego?[/b]

Nie ma różnicy pomiędzy samym procesem przeprowadzania technicznego due diligence nieruchomości komercyjnych i mieszkaniowych, natomiast znaczne różnice dotyczą stosowanych technologii, regulacji budowlanych, kalkulacji kosztów, zwrotu z inwestycji oraz ceny sprzedaży.

[b]Proszę o jakieś ciekawe przykłady z pracy: kiedy due diligence pozwolił inwestorowi uniknąć poważnych kłopotów?[/b]

Due diligence pomaga inwestorom uniknąć znacznego ryzyka inwestycyjnego. Pamiętam, jak w jednym z polskich miast, dla jednego z klientów przeprowadzaliśmy badanie terenu pod inwestycję, z którym się wiązały znaczne problemy. Znajdowała się niezidentyfikowana ilość grobów niemieckich żołnierzy poległych w II wojnie światowej.

Reklama
Reklama

Koszt identyfikacji i relokacji tych grobów byłby bardzo wysoki, pochłonęłoby to wiele czasu. Ponadto działka miała ważne pozwolenie na wycięcie drzew, lecz w wyniku nieprawidłowej interpretacji pozwolenia, niewłaściwe drzewa zostały wycięte. Skutkowałoby to naliczeniem właścicielowi znacznych kar przez urząd miejski, a tym samym podwyższeniem ceny zakupu działki.

Dodatkowo część terenu była skażona zanieczyszczeniami przemysłowymi. Nie trzeba dodawać, że przedstawiony raport skutecznie zniechęcił inwestora do zakupu. Częściej się jednak zdarza, że badanie stanu nieruchomości pomaga obu stronom transakcji osiągnąć porozumienie co do ceny nieruchomości.

Nieruchomości
Używane mieszkania wróciły do łask kupujących
Nieruchomości
Bitwa o najlepsze biura. Najsłabsze obiekty wypadną z rynku
Nieruchomości
Rynek nieruchomości dwa lata po powołaniu rządu. Ile dowiozły ministerstwa?
Nieruchomości
Czy będą kolejki u notariuszy
Nieruchomości
Czy to już czas na zakup mieszkania? Nie brakuje pesymistów
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama