Wobec powyższego wskazane byłoby, aby przed nabyciem gruntu rolnego inwestor udał się do urzędu gminy właściwego miejscowo ze względu na położenie nabywanego gruntu i zasięgnął informacji, czy w odniesieniu do obszaru, na którym położony jest przedmiotowy grunt, zostały podjęte działania zmierzające do uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (np. została podjęta uchwała przez radę gminy o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego) oraz jakie jest planowane przeznaczenie nabywanej działki w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (w tym ostatnim wypadku pożyteczne byłoby sprawdzenie zapisów studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy).
Należy bowiem wskazać, iż zgodnie z ustawą z 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (DzU z 2003 roku nr 80, poz. 717 z zm.) ustalenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy są wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
Po trzecie – należy pamiętać, iż w przypadku nabywania gruntu rolnego, zgodnie z przepisami ustawy z 11 kwietnia 2003 roku o kształtowaniu ustroju rolnego (DzU z 2003 r. nr 64, poz. 592) Agencji Nieruchomości Rolnych przysługuje ustawowe prawo pierwokupu. Wobec powyższego, inwestor będzie mógł nabyć grunt jedynie w przypadku niewykonania przez Agencję Nieruchomości Rolnych prawa pierwokupu jej przysługującego, za które będzie uważane, bądź złożenie przez Agencję Nieruchomości Rolnych oświadczenia o niewykonaniu przysługującego jej prawa pierwokupu, bądź upływ terminu wykonania przez Agencję Nieruchomości Rolnych przysługującego jej prawa pierwokupu.
[b]Czy można pociągnąć do odpowiedzialności pośrednika w obrocie nieruchomościami, jeżeli wbrew informacjom udzielonym przez tego pośrednika o przeznaczeniu gruntu na inne cele niż rolne – zgodnie z uchwalonym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego – grunt zostanie przeznaczony na cele rolne? W jakiej sytuacji?[/b]
Na podstawie umowy pośrednictwa w obrocie nieruchomościami agent podejmuje czynności zmierzające do zawarcia przez jego kontrahenta umowy z osobą trzecią, mającą za przedmiot np. nabycie lub zbycie praw do nieruchomości. Ustawodawca odstąpił od szczegółowego określenia zakresu obowiązków pośrednika w obrocie nieruchomościami, pozostawiając stronom umowy pośrednictwa ustalenie tego zakresu.
Określenie w umowie pośrednictwa zakresu czynności, do podjęcia których zobowiązany jest pośrednik, ma kluczowe znaczenie dla ustalenia zakresu odpowiedzialności pośrednika. Należy jednak wskazać, iż czynności podejmowane przez pośrednika w obrocie nieruchomościami jako czynności zmierzające do zawarcia przez jego kontrahenta umów, o których mowa powyżej, nie obejmują np. doradztwa prawnego, podatkowego, czynności geodezyjnych, wykonywania rozgraniczeń nieruchomości (wyrok NSA z 27 lutego 2002, I SA 1896/00).