[i][b]Czy zawarcie z gminą umowy dzierżawy terenu na potrzeby osłony śmietnikowej jest czynnością przekraczającą zwykły zarząd? Co ma zrobić zarząd, który musi zapewnić wywóz śmieci z nieruchomości, jeśli wspólnota nie podejmie uchwały o dzierżawie terenu?[/b][/i]
[b]Odpowiada Seweryn Chwałek, licencjonowany zarządca nieruchomości we Wrocławiu:[/b]
Pytanie jest ciekawym przykładem, jak trudno czasami odróżnić czynność zwykłego zarządu od czynności przekraczającej zwykły zarząd, którą zarząd może wykonać tylko na podstawie uchwały wspólnoty.
Umowę dzierżawy terenu na potrzeby ustawienia pojemnika na śmieci lub osłony śmietnikowej należy uznać za czynność zwykłego zarządu. Za takim wnioskiem przemawiają przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=C4C432F87920A081F54CB60AE6A5A33F?id=180129]ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach[/link], które nakładają na zarządy i zarządców nieruchomości administracyjny obowiązek wyposażenia nieruchomości w urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych (art. 5). Obowiązek ten obwarowany jest sankcjami karnymi: kto nie wykonuje nałożonych obowiązków podlega karze grzywny (art. 10). Tak więc zarząd czy zarządca nie ma wyboru, musi zapewnić wywóz odpadów komunalnych z nieruchomości. Musi zatem zawrzeć umowę o wywóz odpadów, zapewnić miejsce na pojemnik na odpady i kontrolować, czy ilość zamówionego wywozu odpowiada ilości przewidzianej w gminnych regulaminach utrzymania porządku i czystości w gminie. Jeśli nieruchomość nie posiada terenów przyległych, a działka gruntu wyodrębniona jest po obrysie budynku to okoliczności zmuszają wspólnotę do korzystania z cudzego gruntu, aby postawić pojemnik na śmieci.
Zawarcie umowy na wywóz odpadów jest czynnością zwykłego zarządu. Skoro tak, to czynność umożliwiająca prawnie zawarcie takiej umowy, również będzie czynnością zwykłego zarządu. Zapewnienie miejsca pod pojemnik jest niezbędne do zawarcia umowy o wywóz odpadów. Jego brak uniemożliwi zawarcie umowy o wywóz, a co za tym idzie - narazi na sankcje karne zarząd lub zarządcę. Trudno zatem udowadniać, że wykonanie obowiązku zapewnienia wywozu śmieci nałożonego na zarząd lub zarządcę przez ustawodawcę wymaga akceptacji właścicieli lokali w formie uchwały. Brak decyzji właścicieli naraża zarząd lub zarządcę na sankcje karne, zatem nie jest to decyzja oddana pod osąd wolnej woli właścicieli lokali. Jest to nakaz administracyjny, a wykonanie go jest obowiązkiem.