Reklama

Najemcy szukają biur na obrzeżach Warszawy

Budynki z dala od centrum miasta przyciągają najemców niskimi opłatami za wynajem. Oferują też duże powierzchnie, o co trudno w Śródmieściu

Publikacja: 13.09.2010 02:10

Okęcie Business Park buduje firma GTC. Łącznie w komplesie powstanie 51 tys. mkw. powierzchni do wyn

Okęcie Business Park buduje firma GTC. Łącznie w komplesie powstanie 51 tys. mkw. powierzchni do wynajęcia

Foto: Materiały Inwestora

Na obrzeżach Warszawy za wynajem biura trzeba zapłacić 12 – 14 euro za mkw. miesięcznie. Jednak analitycy rynkowi twierdzą, że i tak nie dochodzi do wielu transakcji, bo podaż jest mała, zwłaszcza w rejonach północnych.

– W czasach boomu, w latach 2007 – 2008, zabudowywane były raczej tradycyjne dla biur lokalizacje, czyli Śródmieście, Mokotów ze Służewcem Przemysłowym czy tzw. bliska Wola. Tam w sumie przybyło w tym czasie prawie 500 tys. mkw. – szacuje Daniel Bienias z CB Richard Ellis.

[srodtytul]Tańszy najem[/srodtytul]

Najwięcej budynków biurowych na obrzeżach znajduje się na południu miasta, w okolicach Okęcia oraz wzdłuż ul. Puławskiej. – Powierzchnię wynajmują głównie firmy z branży produkcyjnej oraz nowoczesnych technologii, przede wszystkim ze względu na niższe stawki najmu w porównaniu ze Służewcem Przemysłowym czy Ochotą. Ponadto wzdłuż ul. Puławskiej znajduje się wiele małych biurowców, które są własnością zajmujących je firm – opowiada Katarzyna Lipka z DTZ.

Analitycy zapewniają, że zainteresowanie bardziej oddalonymi od centrum lokalizacjami jest dziś niemałe. Przyczynia się do tego coraz lepsza infrastruktura i komunikacja (np. przebudowa ul. Poleczki, zakończona w 2008 r., budowa środkowego fragmentu południowej obwodnicy Warszawy wraz z Trasą N-S czy też rozbudowa sieci SKM na Okęciu).

Reklama
Reklama

– Lokalizacje na obrzeżach Warszawy pozwalają także projektować duże parki biurowe. Cena najmu możliwa do uzyskania w takich lokalizacjach jest znacznie niższa niż ta w centrum Warszawy, a komfort pracy porównywalny lub nawet lepszy – twierdzi Ewelina Kałużna z Jones Lang LaSalle. – Najemcom oferowane są nowoczesne rozwiązania techniczne, takie jak w biurowcach w centrum Warszawy (np. podniesiona podłoga, pełne przeszklenia powierzchni, klimatyzację z nawilżaniem powietrza itp.). Poza tym budynki znajdują się w otoczeniu terenów zielonych, stawów, z dużą liczbą miejsc parkingowych. Dodatkowym atutem jest również możliwość ekspansji najemcy, np. w kolejnych fazach projektu.

Jak podają analitycy CB Richard Ellis, w okolicach Okęcia można wynająć biura za ofertową stawkę 14 euro za mkw. miesięcznie. – Budynki w Okęcie Business Park, Poleczki Office Park oferują powierzchnię w podobnych cenach. Wynajem mkw. biura w tzw. dalekich Al. Jerozolimskich kosztuje około 13,5 euro za mkw. miesięcznie – wylicza Daniel Bienias.

Jednak zdaniem Karoliny Margielewskiej z Jones Lang LaSalle w ciągu kolejnych 12 miesięcy czynsze w lokalizacjach pozacentralnych wzrosną, co spowodowane będzie ograniczeniem podaży przy jednoczesnym wzroście popytu.

[srodtytul]Nowe lokalizacje[/srodtytul]

– Obecnie największa podaż powierzchni biurowej w wykształcających się lokalizacjach biurowych na obrzeżach Warszawy dotyczy południowych części miasta, w tym przede wszystkim okolic ul. Puławskiej, gdzie jeszcze w tym roku na rynek trafi około 55 tys. mkw. nowych biur. Kolejne 14,5 tys. mkw. oddanych zostanie w 2011 r. – wylicza Ewelina Kałużna.

Największe obecnie realizowane projekty na obrzeżach miasta to dwa parki biurowe: Okęcie Business Park realizowany przez spółkę GTC oraz Poleczki Office Park, projekt dwóch spółek – UBM Realitaetenentwicklung AG i CA Immo International.

Reklama
Reklama

Kolejne przedsięwzięcia szykują się na Okęciu – np. Business Garden, którego deweloperem jest SwedeCenter, w Wilanowie – gdzie m.in. spółka Capital Park zbuduje Royal Wilanów, czy nawet na Bielanach – tu Concept Development zamierza oddać w przyszłym roku Concept Business Park.

– Biorąc pod uwagę zapowiedzi deweloperów, w najbliższych latach na obrzeżach miasta dojdzie do znacznego wzrostu podaży powierzchni biurowej – prognozuje Katarzyna Lipka.

W czasach boomu kupowano wiele działek w rejonie ul. Sasanki, Łopuszańskiej i Hynka. Tam więc można się spodziewać nowych projektów.

– Dzięki dużej dostępności działek inwestycyjnych o uregulowanej sytuacji planistycznej kolejnym popularnym rejonem zakupów deweloperów poszukujących lokalizacji pod inwestycje biurowe okazał się Wilanów oraz południowa Sadyba. Wzrost podaży gruntów o uregulowanej sytuacji prawnej odnotowała także bliska Wola – opowiada Karolina Margielewska. Dodaje jednak, że większość projektów biurowych dotyczących okolic Łopuszańskiej oraz bliskiej Woli ogłoszonych w czasie hossy pozostaje wciąż na papierze.

Jednocześnie deweloperzy zaczęli się interesować północną częścią Warszawy – Żoliborzem i Młocinami, gdzie konkurencji praktycznie nie ma, a zapotrzebowanie na biura w najbliższych latach, zdaniem analityków, może być bardzo duże. – Coraz częściej deweloperzy pytają też o perspektywy związane z rynkiem na praskim brzegu Wisły – mówi Daniel Bienias.

Na obrzeżach Warszawy za wynajem biura trzeba zapłacić 12 – 14 euro za mkw. miesięcznie. Jednak analitycy rynkowi twierdzą, że i tak nie dochodzi do wielu transakcji, bo podaż jest mała, zwłaszcza w rejonach północnych.

– W czasach boomu, w latach 2007 – 2008, zabudowywane były raczej tradycyjne dla biur lokalizacje, czyli Śródmieście, Mokotów ze Służewcem Przemysłowym czy tzw. bliska Wola. Tam w sumie przybyło w tym czasie prawie 500 tys. mkw. – szacuje Daniel Bienias z CB Richard Ellis.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Reklama
Nieruchomości
Mieszkanie dla singla, dla pary, dla rodziny. To dobry czas na szukanie lokalu?
Nieruchomości
Popyt na biura nakręcają renegocjacje umów
Nieruchomości
Trójmiasto zdominowało rynek mieszkań premium. Ta część rynku też nie ma lekko
Nieruchomości
Deweloperzy lubią „obwarzanki” i kurorty. A co lubią klienci?
Nieruchomości
„Pomysły” deweloperów, czyli jak z domu może powstać blok
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama