Czy zarząd wspólnoty mieszkaniowej może rozpocząć inwestycję rozbudowy parkingu ze środków funduszu remontowego?
Nie, jeśli właściciele lokali nie wyrazili na to zgody.
Wspólnota mieszkaniowa nie ma obowiązku tworzenia funduszu remontowego, choć oczywiście pieniądze na remonty zbierać musi. Art. 13-15 ustawy o własności lokali przewidują, że właściciele lokali wpłacają co miesiąc ustalone zaliczki na koszty zarządu. W tych kosztach mieszczą się nie tylko wydatki na remonty i bieżącą konserwację, ale też opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody do części wspólnej, opłaty za antenę zbiorczą i windę, ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, a także wydatki na utrzymanie porządku i czystości oraz wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.
Żaden przepis prawa nie zabrania jednak wspólnotom gromadzenia pieniędzy na remonty na osobnym rachunku, więc wykorzystały one wzory sprawdzone w spółdzielniach mieszkaniowych i wyodrębniają fundusze, które ułatwiają regularne odkładanie pieniędzy na remont. Ponieważ wyodrębnienie funduszu nie jest obligatoryjne i zależy od woli członków wspólnoty, wymaga to podjęcia uchwały właścicieli, gdyż jest to czynność przekraczająca zakres zwykłego zarządu (zob. postanowienie Sądu Apelacyjnego w Katowicach z 31 maja 2006 r., sygn. akt I ACa 290/06).
Wraz z uchwałą o powołaniu funduszu, wspólnota powinna przyjąć jego regulamin. Dokument ten powinien określać, z jakich środków zasilany jest fundusz (czy są to comiesięczne wpłaty właścicieli czy również np. wpływy z wynajmu powierzchni reklamowej). Treść regulaminu, a nie tylko nazwa funduszu, powinna decydować, na co mogą być przeznaczone zebrane pieniądze. Trzeba jednak pamiętać, że tworząc fundusz remontowy wspólnota najczęściej chce zapewnić na oddzielnym rachunku środki na przyszłe, kosztowne remonty. Jej intencją powinna być zatem nienaruszalność oszczędności przeznaczonych na remonty.