Outlety w Polsce

W tym roku w Polsce podaż outletów zwiększy się o ponad 22 tys. mkw. To rekordowy wynik

Aktualizacja: 05.11.2012 08:16 Publikacja: 04.11.2012 23:28

Outlet Park w Szczecinie ma mieć 24 tys. mkw. powierzchni

Outlet Park w Szczecinie ma mieć 24 tys. mkw. powierzchni

Foto: Materiały Inwestora

Po dra­stycz­nym spad­ku podaży w kry­zy­so­wym 2010 r., kie­dy do użytku deweloperzy od­da­li za­le­d­wie 3 tys. mkw. outle­tów, ubie­gły rok zakończył się dobrym wynikiem. Przybyło ok. 22 tys. mkw. powierzchni w Fac­to­ry Kra­ków. W tym ro­ku otwarty został Ptak Outlet w Rzgo­wie pod Ło­dzią, a w tym ty­go­dniu klientów przyjmie Outlet Par­k w Szcze­ci­nie.

Jak po­da­je fir­ma DTZ, we wszystkich outletach w kraju jest dziś pra­wie 130 tys. mkw.

– Pierw­sze w Pol­sce cen­trum wy­prze­da­ży zo­sta­ło od­da­ne w 2002 r. przez firmę Ne­inver w war­szaw­skim Ur­su­sie – Fac­to­ry Outlet Cen­ter – przypomina Mag­da­le­na Frąt­czak z firmy CBRE.

Ry­nek do­tych­czas był zdo­mi­no­wa­ny przez dwóch de­we­lo­pe­rów – fir­mę Ne­inver, któ­ra od­da­ła obiek­ty w War­sza­wie Po­zna­niu, Wro­cła­wiu i Kra­ko­wie, oraz Fa­shion Ho­use Gro­up na­le­żą­cą do Lie­brecht & WooD. Ta spół­ka wy­bu­do­wa­ła trzy outle­ty – w War­sza­wie, So­snow­cu i Gdań­sku. Cen­tra zo­sta­ły na­stęp­nie od­ku­pio­ne przez Pe­ak­si­de Po­lo­nia Ma­na­ge­ment.

Nie­daw­no po­ja­wi­li się na rynku outletów no­wi gra­cze

– spółka Echo In­ve­st­ment budująca taki obiekt w Szcze­ci­nie oraz Cen­trum Tar­go­we Ptak, któ­ra wy­bu­do­wa­ła outlet w Ło­dzi.

Cen­tra wy­prze­da­żo­we są wy­na­ję­te w ok. 90–95 proc. Od­se­tek pu­sto­sta­nów ma­le­je ze wzglę­du na ro­sną­ce za­in­te­re­so­wa­nie na­jem­ców outletami. – Czasem lokal jest pusty z powodu z wy­mia­ny na­jem­cy lub mniej atrak­cyj­ne­go po­ło­że­nia. Więk­szym od­set­kiem pu­sto­sta­nów mo­gą się cha­rak­te­ry­zo­wać no­we outle­ty, któ­re nie zo­sta­ły sko­mer­cja­li­zo­wa­ne w 100 proc. w trak­cie bu­do­wy – za­zna­cza Re­na­ta Kusz­nier­ska z fir­my Sa­vills.

For­mat cen­trów wy­prze­da­żo­wych ule­ga po­wol­nej ewo­lu­cji. Po­cząt­ko­wo w ich ofer­cie do­mi­no­wała mo­da mło­dzie­żo­wa i spor­to­wa. Stop­nio­wo za­czę­to wpro­wa­dzać po­pu­lar­ne pol­skie i za­gra­nicz­ne mar­ki, ofer­tę wy­po­sa­że­nia wnętrz czy też ar­ty­ku­ły dzie­cię­ce.

– Te­raz do outle­tów wkra­cza­ją tak­że mar­ki z wyż­szej pół­ki, np. Pin­ko, La­co­ste, Cocci­nel­le czy Pol­li­ni. Uzu­peł­nie­niem jest ofer­ta ga­stro­no­micz­na, a w dal­szej ko­lej­no­ści po­ja­wia­ją się np. ogród­ki za­baw dla dzie­ci. W Outlet Park Szcze­cin będzie ki­no i su­per­mar­ket. No­wo­ścią na ryn­ku jest po­łą­cze­nie outle­tu z par­kiem han­dlo­wym, co mia­ło miej­sce w przy­pad­ku obiek­tu Fu­tu­ra Park w Kra­ko­wie czy Fa­shion Ho­use z Mor­skim Par­kiem w Gdań­sku – opo­wia­da Ewa Der­lat­ka-Chi­le­wicz z DTZ. Do­da­je, że nie­któ­re obiek­ty już po ro­ku dzia­ła­nia roz­bu­do­wu­ją się.

Re­na­ta Kusz­nier­ska za­zna­cza jed­nak, że bar­dziej luk­su­so­we mar­ki na ra­zie sta­no­wią nie­wiel­ki od­se­tek na­jem­ców cen­trów wy­prze­da­żo­wych.

– Być mo­że wraz z dal­szym roz­wo­jem ryn­ku han­dlo­we­go w Pol­sce bę­dzie­my mo­gli li­czyć na więk­sze za­in­te­re­so­wa­nie luk­su­so­wych sie­ci outle­ta­mi oraz na ob­niż­ki cen pro­duk­tów o 90 proc., a nie 30–70 proc., jak jest teraz. Do te­go mu­si jed­nak doj­rzeć ry­nek. Aby mo­gły po­wsta­wać skle­py ty­pu outlet, naj­pierw da­na mar­ka mu­si roz­bu­do­wać sieć skle­pów, z któ­rych reszt­ki ko­lek­cji bę­dą prze­no­szo­ne do wy­prze­da­ży – wyjaśńia Renata Kusz­nier­ska.

Rów­nież zda­niem Mag­da­le­ny Frąt­czak roz­wój outle­tów ści­śle po­wią­za­ny jest z roz­wo­jem re­gu­lar­nych cen­trów han­dlo­wych.

– Im wię­cej koń­có­wek ko­lek­cji zo­sta­je, tym wię­cej skle­pów wy­prze­da­żo­wych mo­że po­ja­wić się w cen­trach outle­to­wych. Nie bez zna­cze­nia jest po­pyt ze stro­ny klien­tów na pro­duk­ty zna­nych ma­rek w atrak­cyj­nych, niż­szych ce­nach – za­uwa­ża Frąt­czak.

Na ra­zie na ce­low­ni­ku de­we­lo­pe­rów dzia­ła­ją­cych na rynku centrów wyprzedaży po­zo­sta­ją du­że aglo­me­ra­cje. W przy­szłym ro­ku, je­śli wszyst­ko pój­dzie zgod­nie z pla­na­mi in­we­sty­cyj­ny­mi, ry­nek po­więk­szy się o po­nad 20 tys. mkw. outletów, po od­da­niu do użyt­ku Fac­to­ry An­no­pol przez Ne­inver.

– Natomiast w 2014 r. ma­ją za­koń­czyć się roz­bu­do­wy obiek­tów w Szcze­ci­nie i pod Ło­dzią. Wów­czas po­daż prze­wi­dzia­na do od­da­nia w 2014 r. prze­kro­czy 34 tys. mkw. – pro­gno­zu­je Ewa Der­lat­ka­-Chi­le­wicz.

We­dług Mag­da­le­ny Frąt­czak w naj­bliż­szych la­tach we wschodniej części kraju mo­że zo­stać zre­ali­zo­wa­nych cztery, pięć pro­jek­tów outletowych.

– Wszyst­kie cen­tra wy­prze­da­żo­we znaj­du­ją się w cen­tral­nej i za­chod­niej Pol­sce. Bra­ku­je ta­kich obiek­tów w Bia­łym­sto­ku, Lu­bli­nie czy Rze­szo­wie. A bu­do­wa outletu w tej części kraju mo­że do­dat­ko­wo przy­cią­gnąć klien­tów zza wschod­niej gra­ni­cy – tłu­ma­czy Re­na­ta Kusz­nier­ska.

Nieruchomości
Korona Legionowa na półmetku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Invesco Real Estate kupuje nowy hotel na Wyspie Spichrzów
Nieruchomości
Trei wybuduje mieszkania w Milanówku. Osiedle na poprzemysłowym terenie
Nieruchomości
MLP Rzeszów na starcie. Inwestycja typu greenfield
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Nieruchomości
Rośnie GLP Park Lędziny II. Pracę w magazynie ułatwią roboty