Outlety w Polsce

W tym roku w Polsce podaż outletów zwiększy się o ponad 22 tys. mkw. To rekordowy wynik

Aktualizacja: 05.11.2012 08:16 Publikacja: 04.11.2012 23:28

Outlet Park w Szczecinie ma mieć 24 tys. mkw. powierzchni

Outlet Park w Szczecinie ma mieć 24 tys. mkw. powierzchni

Foto: Materiały Inwestora

Po dra­stycz­nym spad­ku podaży w kry­zy­so­wym 2010 r., kie­dy do użytku deweloperzy od­da­li za­le­d­wie 3 tys. mkw. outle­tów, ubie­gły rok zakończył się dobrym wynikiem. Przybyło ok. 22 tys. mkw. powierzchni w Fac­to­ry Kra­ków. W tym ro­ku otwarty został Ptak Outlet w Rzgo­wie pod Ło­dzią, a w tym ty­go­dniu klientów przyjmie Outlet Par­k w Szcze­ci­nie.

Jak po­da­je fir­ma DTZ, we wszystkich outletach w kraju jest dziś pra­wie 130 tys. mkw.

– Pierw­sze w Pol­sce cen­trum wy­prze­da­ży zo­sta­ło od­da­ne w 2002 r. przez firmę Ne­inver w war­szaw­skim Ur­su­sie – Fac­to­ry Outlet Cen­ter – przypomina Mag­da­le­na Frąt­czak z firmy CBRE.

Ry­nek do­tych­czas był zdo­mi­no­wa­ny przez dwóch de­we­lo­pe­rów – fir­mę Ne­inver, któ­ra od­da­ła obiek­ty w War­sza­wie Po­zna­niu, Wro­cła­wiu i Kra­ko­wie, oraz Fa­shion Ho­use Gro­up na­le­żą­cą do Lie­brecht & WooD. Ta spół­ka wy­bu­do­wa­ła trzy outle­ty – w War­sza­wie, So­snow­cu i Gdań­sku. Cen­tra zo­sta­ły na­stęp­nie od­ku­pio­ne przez Pe­ak­si­de Po­lo­nia Ma­na­ge­ment.

Nie­daw­no po­ja­wi­li się na rynku outletów no­wi gra­cze

– spółka Echo In­ve­st­ment budująca taki obiekt w Szcze­ci­nie oraz Cen­trum Tar­go­we Ptak, któ­ra wy­bu­do­wa­ła outlet w Ło­dzi.

Cen­tra wy­prze­da­żo­we są wy­na­ję­te w ok. 90–95 proc. Od­se­tek pu­sto­sta­nów ma­le­je ze wzglę­du na ro­sną­ce za­in­te­re­so­wa­nie na­jem­ców outletami. – Czasem lokal jest pusty z powodu z wy­mia­ny na­jem­cy lub mniej atrak­cyj­ne­go po­ło­że­nia. Więk­szym od­set­kiem pu­sto­sta­nów mo­gą się cha­rak­te­ry­zo­wać no­we outle­ty, któ­re nie zo­sta­ły sko­mer­cja­li­zo­wa­ne w 100 proc. w trak­cie bu­do­wy – za­zna­cza Re­na­ta Kusz­nier­ska z fir­my Sa­vills.

For­mat cen­trów wy­prze­da­żo­wych ule­ga po­wol­nej ewo­lu­cji. Po­cząt­ko­wo w ich ofer­cie do­mi­no­wała mo­da mło­dzie­żo­wa i spor­to­wa. Stop­nio­wo za­czę­to wpro­wa­dzać po­pu­lar­ne pol­skie i za­gra­nicz­ne mar­ki, ofer­tę wy­po­sa­że­nia wnętrz czy też ar­ty­ku­ły dzie­cię­ce.

– Te­raz do outle­tów wkra­cza­ją tak­że mar­ki z wyż­szej pół­ki, np. Pin­ko, La­co­ste, Cocci­nel­le czy Pol­li­ni. Uzu­peł­nie­niem jest ofer­ta ga­stro­no­micz­na, a w dal­szej ko­lej­no­ści po­ja­wia­ją się np. ogród­ki za­baw dla dzie­ci. W Outlet Park Szcze­cin będzie ki­no i su­per­mar­ket. No­wo­ścią na ryn­ku jest po­łą­cze­nie outle­tu z par­kiem han­dlo­wym, co mia­ło miej­sce w przy­pad­ku obiek­tu Fu­tu­ra Park w Kra­ko­wie czy Fa­shion Ho­use z Mor­skim Par­kiem w Gdań­sku – opo­wia­da Ewa Der­lat­ka-Chi­le­wicz z DTZ. Do­da­je, że nie­któ­re obiek­ty już po ro­ku dzia­ła­nia roz­bu­do­wu­ją się.

Re­na­ta Kusz­nier­ska za­zna­cza jed­nak, że bar­dziej luk­su­so­we mar­ki na ra­zie sta­no­wią nie­wiel­ki od­se­tek na­jem­ców cen­trów wy­prze­da­żo­wych.

– Być mo­że wraz z dal­szym roz­wo­jem ryn­ku han­dlo­we­go w Pol­sce bę­dzie­my mo­gli li­czyć na więk­sze za­in­te­re­so­wa­nie luk­su­so­wych sie­ci outle­ta­mi oraz na ob­niż­ki cen pro­duk­tów o 90 proc., a nie 30–70 proc., jak jest teraz. Do te­go mu­si jed­nak doj­rzeć ry­nek. Aby mo­gły po­wsta­wać skle­py ty­pu outlet, naj­pierw da­na mar­ka mu­si roz­bu­do­wać sieć skle­pów, z któ­rych reszt­ki ko­lek­cji bę­dą prze­no­szo­ne do wy­prze­da­ży – wyjaśńia Renata Kusz­nier­ska.

Rów­nież zda­niem Mag­da­le­ny Frąt­czak roz­wój outle­tów ści­śle po­wią­za­ny jest z roz­wo­jem re­gu­lar­nych cen­trów han­dlo­wych.

– Im wię­cej koń­có­wek ko­lek­cji zo­sta­je, tym wię­cej skle­pów wy­prze­da­żo­wych mo­że po­ja­wić się w cen­trach outle­to­wych. Nie bez zna­cze­nia jest po­pyt ze stro­ny klien­tów na pro­duk­ty zna­nych ma­rek w atrak­cyj­nych, niż­szych ce­nach – za­uwa­ża Frąt­czak.

Na ra­zie na ce­low­ni­ku de­we­lo­pe­rów dzia­ła­ją­cych na rynku centrów wyprzedaży po­zo­sta­ją du­że aglo­me­ra­cje. W przy­szłym ro­ku, je­śli wszyst­ko pój­dzie zgod­nie z pla­na­mi in­we­sty­cyj­ny­mi, ry­nek po­więk­szy się o po­nad 20 tys. mkw. outletów, po od­da­niu do użyt­ku Fac­to­ry An­no­pol przez Ne­inver.

– Natomiast w 2014 r. ma­ją za­koń­czyć się roz­bu­do­wy obiek­tów w Szcze­ci­nie i pod Ło­dzią. Wów­czas po­daż prze­wi­dzia­na do od­da­nia w 2014 r. prze­kro­czy 34 tys. mkw. – pro­gno­zu­je Ewa Der­lat­ka­-Chi­le­wicz.

We­dług Mag­da­le­ny Frąt­czak w naj­bliż­szych la­tach we wschodniej części kraju mo­że zo­stać zre­ali­zo­wa­nych cztery, pięć pro­jek­tów outletowych.

– Wszyst­kie cen­tra wy­prze­da­żo­we znaj­du­ją się w cen­tral­nej i za­chod­niej Pol­sce. Bra­ku­je ta­kich obiek­tów w Bia­łym­sto­ku, Lu­bli­nie czy Rze­szo­wie. A bu­do­wa outletu w tej części kraju mo­że do­dat­ko­wo przy­cią­gnąć klien­tów zza wschod­niej gra­ni­cy – tłu­ma­czy Re­na­ta Kusz­nier­ska.

Po dra­stycz­nym spad­ku podaży w kry­zy­so­wym 2010 r., kie­dy do użytku deweloperzy od­da­li za­le­d­wie 3 tys. mkw. outle­tów, ubie­gły rok zakończył się dobrym wynikiem. Przybyło ok. 22 tys. mkw. powierzchni w Fac­to­ry Kra­ków. W tym ro­ku otwarty został Ptak Outlet w Rzgo­wie pod Ło­dzią, a w tym ty­go­dniu klientów przyjmie Outlet Par­k w Szcze­ci­nie.

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Nieruchomości
Atalu zakład z rynkiem mieszkaniowym. Duża oferta i oczekiwanie na gorącą jesień
Nieruchomości
Kiedy lokalny rynek mieszkań płynie pod prąd
Nieruchomości
Sezon na działki letniskowe. Ile za nieruchomość na wakacje?
Nieruchomości
Jakie mieszkanie na kredyt?
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Nieruchomości
10,2 mln euro kredytu na ukończenie magazynu pod Warszawą