Ulice handlowe przyciągają inwestorów

Na najbardziej rozwiniętych rynkach, czyli w Warszawie i Krakowie, trudno o atrakcyjne lokale na wynajem.

Publikacja: 02.06.2014 09:20

Ulice handlowe przyciągają inwestorów

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

W przeciwieństwie do Europy Zachodniej ulice handlowe w Polsce są niedoinwestowane. Wymagający klienci nie mogą znaleźć odpowiednich pomieszczeń. – Wiele sieci, które zamierzają rozwijać się na polskim rynku, chce rozpocząć swoją działalność przy ulicy handlowej. Często jednak nie mogą znaleźć lokali o wymaganej wielkości lub możliwy okres najmu jest dla nich zbyt krótki. W efekcie otwierają sklep w centrum handlowym – opowiada Katarzyna Kocon z CBRE. – Jednak niektóre sieci, jak choćby Tiger, konsekwentnie wybierają ulice handlowe jako swoje główne lokalizacje – dodaje.

Stołeczna oferta

Właściwie tylko Warszawa i Kraków, miasta o najbardziej rozbudowanej ofercie, dają spore możliwości rozwoju.

– Trzeba pamiętać o ograniczeniach, jak np. nieuregulowane stosunki własnościowe, zły stan techniczny lokali, brak miejsc parkingowych w pobliżu – wylicza Patrycja Dzikowska z DTZ.

Najczęściej deweloperzy odnawiają lub modernizują stare budynki, nierzadko scalając kilka sąsiadujących kamienic. Nowe obiekty, z racji braku pustych działek, stanowią niewielki odsetek projektów. Do wyjątków należy np. Chmielna 25, Mokotowska Square, Nowy Świat 2.0 w Warszawie czy Półwiejska-2 w Poznaniu.

Jak zaznacza Katarzyna Kocon, obiekty przy ulicach handlowych często powstają zgodnie z wymaganiami konkretnych najemców i, jeśli mieszczą jeden do kilku lokali, to są wynajęte już przed otwarciem. Najwięcej nowej powierzchni powstaje wokół pięciu warszawskich ulic handlowych: Nowy Świat, Chmielna, Marszałkowska, Mokotowska i pl. Trzech Krzyży. Każda z tych lokalizacji skupia innych najemców.

– Nowy Świat rozwija się głównie dzięki turystom i specjalizuje w gastronomii, Marszałkowska oferuje popularną modę, a pl. Trzech Krzyży razem z  Bracką i Mokotowską proponują unikalną modę z wyższej półki – opowiada Marta Augustyn z JLL.

W Warszawie  otwarcie II linii metra ze stacją Nowy Świat znacznie wzmocni rejon Nowego Światu, Świętokrzyskiej i Krakowskiego Przedmieścia w pobliżu Uniwersytetu Warszawskiego. – Warto też podkreślić pojawiający się potencjał rynków w miastach regionalnych – np. lokal H&M otwarty w Lublinie przy Krakowskim Przedmieściu – mówi Patrycja Dzikowska.

W ślad za najemcą

Niektóre marki, zwykle te z najwyższej półki, ekspansję w danym kraju rozpoczynają od otwarcia flagowego sklepu przy ulicy handlowej. – Wielu światowych gigantów, np. Louis Vuitton, Carolina Herrera czy Zadig & Voltaire, stawia na butiki w stylowych, znakomicie wyeksponowanych historycznych budynkach w centrum miasta. Podobną politykę realizują również polscy sławni projektanci, którzy swoje pierwsze salony otwierają przy ulicach handlowych – opowiada Marta Augustyn.

Obecność wiodących marek przy ulicach handlowych przyciąga inwestorów takich jak LHI, Capital Park czy Griffin Group. – Nieruchomości te stanowią ciekawy produkt, szczególnie dla funduszy planujących zakup obiektów tańszych, do 80–100 mln euro – mówi Marta Augustyn.

W przeciwieństwie do Europy Zachodniej ulice handlowe w Polsce są niedoinwestowane. Wymagający klienci nie mogą znaleźć odpowiednich pomieszczeń. – Wiele sieci, które zamierzają rozwijać się na polskim rynku, chce rozpocząć swoją działalność przy ulicy handlowej. Często jednak nie mogą znaleźć lokali o wymaganej wielkości lub możliwy okres najmu jest dla nich zbyt krótki. W efekcie otwierają sklep w centrum handlowym – opowiada Katarzyna Kocon z CBRE. – Jednak niektóre sieci, jak choćby Tiger, konsekwentnie wybierają ulice handlowe jako swoje główne lokalizacje – dodaje.

Pozostało 81% artykułu
Nieruchomości
Rynek luksusowych nieruchomości ciągle rośnie. Rezydencja za 50 mln zł
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Korona Legionowa na półmetku
Nieruchomości
Invesco Real Estate kupuje nowy hotel na Wyspie Spichrzów
Nieruchomości
Trei wybuduje mieszkania w Milanówku. Osiedle na poprzemysłowym terenie
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Nieruchomości
MLP Rzeszów na starcie. Inwestycja typu greenfield