Tego typu obiekty w wielu krajach europejskich powstają właśnie w ramach formuły PPP. Problem w tym, że może wystąpić – i często występuje – ryzyko związane z brakiem możliwości przedłużenia kontraktu np. z Narodowym Funduszem Zdrowia, który może przeznaczać środki na prewencje i opiekę zdrowotną na osiedlu dla seniorów. ?A taka sytuacja będzie oceniana i oszacowywana przez instytucję kredytującą przedsięwzięcie. ?Przy długoterminowym finansowaniu może być to szczególnie ryzykowne.
Ile pieniędzy potrzeba na taki projekt dla seniorów – specjalnie zaprojektowany i wybudowany blok wraz z całym otoczeniem i opieką na co dzień?
Koszty miesięczne utrzymania seniora to ok. od 2,5 tys. do 6,2 tys. zł. Co ciekawe, ta najwyższa wartość to wynik kosztów inwestycji i utrzymania projektu realizowanego przez państwo.
Wybudowanie jednego miejsca w domu opieki w Niemczech to 75 tys. euro. ?W Polsce na pewno jest to zdecydowanie mniej. Ale, jak obliczają eksperci z Austrii, dostosowanie miejsca zamieszkania do potrzeb seniora to nie więcej niż ?25 proc. kosztów utworzenia nowego miejsca w domu opieki. To należy wziąć pod uwagę.
Emeryt jest zwykle najemcą czy właścicielem lokalu w takim bloku dla seniorów?
W większości przypadków w innych krajach senior jest najemcą, bo czym bogatsze państwo, tym więcej mieszkań na wynajem. Ale w Polsce jest odwrotnie, bo oferta najmu jest mało atrakcyjna.
To jak rozwiązać ten problem?
Przede wszystkim poprzez tworzenie regionalnych, miejskich funduszy, które mają swoje cele inwestycyjne, realizują politykę mieszkaniową miasta, pozyskują inwestorów i finansowanie oraz aktywizują struktury wspierające, np. wolontariat, ośrodki pomocy, uniwersytety trzeciego wieku. Senior – i jego rodzina także – mógłby traktować udział w takim funduszu jako inwestycję o określonych warunkach dochodowych, a nie wyłącznie jako koszt i pozbawianie go tytułu prawnego nieruchomości, w której dotychczas mieszkał.
Są już pionierzy, którzy realizują mieszkania dla seniorów w Polsce? Rynek rozpoznają polskie firmy czy raczej te z Zachodu, które realizowały podobne przedsięwzięcia?
Jednym z bardziej ciekawych projektów jest wspomniana już inwestycja deweloperska w Katowicach. Może być ona bardzo dobrym przykładem na to, że nie chodzi tylko o to, aby jedynie zaspokajać potrzeby seniorów wraz z ich postępującą niesprawnością,
A nie obawia się pan, że będą powstawać getta dla bogatych staruszków?
Osobiście nazwałbym takie inicjatywy jako enklawy. Na pewno jest na tego rodzaju sposób zamieszkania jakiś popyt w Polsce.
Problem w tym, że po jakimś okresie życie weryfikuje dany projekt ?– jest akceptowany lub nie przez rynek, biorąc pod uwagę jego lokalizację, funkcjonalność i zakres świadczonych usług opiekuńczych. W Niemczech ok. 20 proc. takich projektów zamyka się jako nietrafione.
Bardzo istotne są nie tylko same mieszkania czy budynki. Liczy się też umożliwienie seniorom aktywnego udziału w życiu społecznym całego domu czy osiedla. To, co się dzieje przed oknami bloku, ma bardzo istotne znaczenie dla podtrzymania aktywności seniora. Patrzenie cały czas na zieleń miejską lub podmiejską, wbrew pozorom nie jest największym oczekiwaniem zamieszkujących w takiej enklawie seniorów.
Czego potrzeba, aby ten nowy segment rynku nieruchomości odniósł sukces komercyjny, aby byli chętni na taką ofertę?
Sukces komercyjny rozumiem jako nadwyżkę popytu nad podażą. Czyli seniorzy zaakceptowali taki nowy segment rynku, chcą mieszkać inaczej i poszukują takich możliwości.
Pierwsza sprawa to obniżenie kosztów finansowania. Także z wykorzystaniem posiadanych przez seniorów mieszkań.
Druga sprawa to zapewnienie pełnego zakresu opieki w miarę starzenia się seniora i ograniczania jego sprawności.
Trzecia bardzo istotna kwestia to dostępność długoterminowego finansowania takich projektów, aby uzyskać jak najniższe miesięczne zobowiązania.
—gb
Bolesław Meluch – doradca zarządu Związku Banków Polskich, ekspert Komitetu ds. Finansowania Nieruchomości. Specjalizuje się w tworzeniu nowych instrumentów finansowania budownictwa czynszowego, opiniowaniu rządowych i poselskich inicjatyw legislacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym, w tym senioralnym, tworzeniu warunków do rozwoju długoterminowych instrumentów refinansowania portfeli wierzytelności hipotecznych. Przygotowuje założenia do programu oszczędzania na mieszkanie.