Reklama

Kto kupuje luksusowe apartamenty

Dobrze sytuowani, mający własne firmy lub menedżerowie wyższego szczebla, 40 - 50-latkowie, którzy chcą mieć blisko wszędzie. Bywa, że rezygnują z domu pod miastem na rzecz luksusu w śródmieściu.

Publikacja: 15.05.2015 10:51

Kto kupuje luksusowe apartamenty

Foto: Freedom Nieruchomosci

- Segment apartamentów luksusowych to nisza rynkowa. Ceny, oferta czy też sama grupa nabywców różni się znacząco od segmentu popularnego. Zarobki inwestorów w luksusowym segmencie nieruchomości to górne centyle rozkładu dochodowego w Polsce. W okresie minionej dekady grupa ta wykazywała jednak znaczącą dynamikę wzrostu - twierdza analitycy firmy Reas, która bada rynek mieszkań.

Z ich danych wynika, że podstawową grupę kupujących apartamenty stanowią ludzie w wieku 40 - 50 lat. Szersza grupa wiekowa - 40 - 60 lat - to w przypadku Warszawy 2/3 ogółu nabywców segmentu luksusowego.

Kto kupuje

- Pod względem zawodowym są to przede wszystkim wysokiej klasy profesjonaliści, menedżerowie wyższego szczebla, właściciele i członkowie zarządów spółek z branży bankowej, finansowej oraz ubezpieczeniowej, kancelarii prawnych i firm konsultingowych, innych dużych firm. Są to również osoby na stałe osiadłe za granicą, Polacy mieszkający poza granicami kraju oraz artyści - tłumaczą eksperci Reasa.

Mówią, że od pewnego czasu obserwujemy też trend polegający na „powrocie do miasta" nabywców domów jednorodzinnych. - Nie jesteśmy w stanie precyzyjnie oszacować skali tego zjawiska, ale jest ono odczuwalne na rynku. Są to właśnie osoby 40+, które w okresie poprzedniego boomu 2005 - 2008 nabywały domy jednorodzinne, w związku z powiększaniem się lub rosnącymi potrzebami względnie młodej wówczas rodziny - tłumaczy eksperci Reasa. - Dekada to okres w którym znacząco zmienił się profil takiego gospodarstwa domowego. Duże dzieci mają inne potrzeby lub opuszczają dom rodzinny, a dla rodziców większe znaczenie zaczyna odgrywać bezpośredni dostęp do miejskiej infrastruktury.

Reklama
Reklama

Po co kupuje

Intencje nabywców apartamentów analitycy dzielą na dwie grupy: przeważająca część z nich kupuje luksusowe apartamenty na własny użytek jako docelowe lub drugie miejsce zamieszkania (np. związane z prowadzeniem biznesu lub jako alternatywa najmu w miejscu prowadzenia biznesu).

Drugim motywem jest zakup inwestycyjny. - Nieruchomości postrzegane są jako względnie bezpieczna lokata kapitału, odporna na większość zmian w lokalnych gospodarkach. Szacujemy, że w tym segmencie rynku udział nabywców może wynosić nawet do 30-40 proc., w zależności od typu budynku i struktury oferowanych mieszkań - mówi Karol Dzięcioł, partner w REas, kierujący Zespołem Doradztwa Deweloperskiego i Wycen. - W obu przypadkach intencje te nie wykluczają się wzajemnie, a stają się motywem podjęcia decyzji zakupowej - dodaje

Czego oczekuje

Jaki powinien być apartament, aby cieszył się powodzeniem? - Definicja jakościowa tego segmentu nieruchomości wymaga, aby projekt charakteryzował się odpowiednio dobrą jakością. Wiąże się to zarówno z kwestiami architektury, technologii wykonania i wykończenia mieszkań, jak również szeregu luksusowych udogodnień, niedostępnych w standardowych projektach mieszkaniowych - tłumaczą analitycy Reasa.

Dla klienta, który przeznacza na zakup mieszkania nierzadko kwotę ponad 20 tys. zł za mkw. w przypadku Warszawy, wszystkie te elementy odgrywają znaczenie i są istotne w procesie decyzyjnym.

Reklama
Reklama

- Zauważamy, że prestiżowy adres to pierwszy element przyciągający nabywców tego segmentu. Jednak w toku procesu decyzyjnego kluczowe stają się pozostałe detale, jak jakość sąsiedztwa, standard części wspólnych, technologia i jakość materiałów, udogodnienia typu concierge, przestrzeń rekreacyjna etc. - komentuje Karol Dzięcioł.

W przeciwieństwie do trendu panującego w segmencie mieszkań popularnych, luksusowe apartamenty cechuje wielkość i przestrzeń. Powierzchnie mieszkań w segmencie premium są o około 20 - 30 proc. większe od typowych lokali sprzedawanych na rynku.

Równie ważną rolę w wyborze takiego apartamentu odgrywają też tzw. czynniki pozamaterialne. - Wbrew pozorom, obok potrzeby zachowania prywatności i odizolowania się od zgiełku miasta, znaczące są potrzeby nabywców apartamentów związane z łatwym dostępem do rozrywek i kultury, które zaoferować mogą tylko lokalizacje w bliskim sąsiedztwie centrum miasta - podsumowują analitycy firmy Reas.

Nieruchomości
Polacy wciąż chętnie kupują nieruchomości w Hiszpanii – znamy dane za II kwartał
Nieruchomości
Nieruchomości jak pole minowe. "Okazja" może słono kosztować
Nieruchomości
Rynek elastycznych biur przyspiesza. Ile kosztują flexy?
Nieruchomości
Lipiec potwierdza odbicie popytu na kredyty mieszkaniowe. Nowe dylematy
Nieruchomości
Koniec wojny o garaże. Normatyw parkingowy znika ze specustawy
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama