- Segment apartamentów luksusowych to nisza rynkowa. Ceny, oferta czy też sama grupa nabywców różni się znacząco od segmentu popularnego. Zarobki inwestorów w luksusowym segmencie nieruchomości to górne centyle rozkładu dochodowego w Polsce. W okresie minionej dekady grupa ta wykazywała jednak znaczącą dynamikę wzrostu - twierdza analitycy firmy Reas, która bada rynek mieszkań.
Z ich danych wynika, że podstawową grupę kupujących apartamenty stanowią ludzie w wieku 40 - 50 lat. Szersza grupa wiekowa - 40 - 60 lat - to w przypadku Warszawy 2/3 ogółu nabywców segmentu luksusowego.
Kto kupuje
- Pod względem zawodowym są to przede wszystkim wysokiej klasy profesjonaliści, menedżerowie wyższego szczebla, właściciele i członkowie zarządów spółek z branży bankowej, finansowej oraz ubezpieczeniowej, kancelarii prawnych i firm konsultingowych, innych dużych firm. Są to również osoby na stałe osiadłe za granicą, Polacy mieszkający poza granicami kraju oraz artyści - tłumaczą eksperci Reasa.
Mówią, że od pewnego czasu obserwujemy też trend polegający na „powrocie do miasta" nabywców domów jednorodzinnych. - Nie jesteśmy w stanie precyzyjnie oszacować skali tego zjawiska, ale jest ono odczuwalne na rynku. Są to właśnie osoby 40+, które w okresie poprzedniego boomu 2005 - 2008 nabywały domy jednorodzinne, w związku z powiększaniem się lub rosnącymi potrzebami względnie młodej wówczas rodziny - tłumaczy eksperci Reasa. - Dekada to okres w którym znacząco zmienił się profil takiego gospodarstwa domowego. Duże dzieci mają inne potrzeby lub opuszczają dom rodzinny, a dla rodziców większe znaczenie zaczyna odgrywać bezpośredni dostęp do miejskiej infrastruktury.