W ubiegłym roku 14 deweloperów z rynku kapitałowego wypracowało z działalności mieszkaniowej – jako grupa – niemal bliźniaczą rentowność względem 2023 r. Średnia rentowność brutto ze sprzedaży (pierwsza marża) wyniosła 31,2 proc. wobec 31,9 proc., a rentowność netto (na czysto) 19,9 proc. wobec 20,1 proc.
Marża pierwsza i na czysto
Wyniki spółek mocno się wahają, zarówno jeśli chodzi o uzyskaną rentowność, jak i relacje między marżą brutto ze sprzedaży a netto. Pierwsza marża to w uproszczeniu relacja wyniku, jaki zostanie po odjęciu od przychodów czystych kosztów budowy i zakupu gruntów, do tychże przychodów. Marża netto dotyczy wyniku uwzględniającego wszelkie pozostałe koszty, w tym funkcjonowania spółki, obsługi kredytów i obligacji, podatku CIT.
W ubiegłym roku dziewięć firm zaksięgowało pierwszą marżę powyżej 30 proc., a siedem marżę netto powyżej 20 proc. Rentowność zależy od wielu czynników. Warto pamiętać, że deweloperzy rozpoznają w wynikach mieszkania przekazane klientom – a więc sprzedane nawet dwa lata wcze-śniej (tyle trwa budowa), na gruntach kupionych jeszcze wcześniej. W wyniku netto dochodzą do tego bieżące koszty.
Rentowność brutto ze sprzedaży (proc.)
Archicom 38,6
Lokum Deweloper 38,1
Victoria Dom 37,8
Develia 34,2
Ronson Development 33,7
Wikana 33,4
Murapol 32,4
JHM Development 31,4
Unidevelopment 30,6
Inpro 29,2
Dom Development 28,1
Atal 26,0
Robyg 25,0
Marvipol 18,9