Liściasta herbata i segregacja śmieci

Firmy są coraz bardziej ekologiczne.

Aktualizacja: 08.07.2021 10:21 Publikacja: 08.07.2021 10:00

Taki zestaw do segregacji odpadów przydałby się w każdej firmie

Taki zestaw do segregacji odpadów przydałby się w każdej firmie

Foto: Cushman & Wakefield

Zamiast ekspresowej – herbata liściasta. Poza tym filtry do wody, naczynia wielokrotnego użytku, systemy, które automatycznie wyłączają światło i klimatyzację, wymiana floty samochodowej na bardziej ekologiczną, korzystanie z ekotaksówek. To tylko niektóre działania firmy doradczej Cushman & Wakefield. W jej biurze jest mnóstwo roślin produkujących tlen.

– Ograniczamy też drukowanie dokumentów wewnętrznych, a do pozostałych używamy ekologicznego papieru – mówi Joanna Buczkowska, kierownik działu administracji w Cushman & Wakefield. – Zlikwidowaliśmy kosze z biurek pracowników na rzecz ogólnodostępnych pojemników do segregacji odpadów.

Firma prowadzi warsztaty dla pracowników, szerząc ideę zero waste. – Czysta planeta to lepsza perspektywa dla następnych pokoleń, dlatego systematycznie zmieniamy miejsce pracy na bardziej ekologiczne – mówi Joanna Buczkowska.

Zielony miesiąc i grywalizacja

Inicjatywy C&W wychodzą zresztą poza biuro. – Wraz z partnerami prowadziliśmy wśród pracowników zbiórkę używanej odzieży i butów. Podjęliśmy też wyzwanie #trashchallenge i posprzątaliśmy warszawski Las Bemowski oraz plażę nad Zalewem Wiślanym w Kadynach – opowiada Joanna Buczkowska.

Z zakupu butelkowanej wody rezygnują najemcy gdańskiego kompleksu Olivia Business Centre. Wybierają dystrybutory wody filtrowanej. – Stawiamy także na redukcję papieru i segregację odpadów – mówi Hamish Potts z OBC.

Przed każdym budynkiem kompleksu jest zbiornik do magazynowania wody deszczowej. – Mamy geotermalne ogrzewanie i chłodzenie – wskazuje Hamish Potts. – Wybieramy urządzenia o możliwie długim cyklu życia oraz materiały wykończeniowe o możliwie najmniejszym śladzie węglowym. Podczas rearanżacji biur najemcy świadomie podchodzą do wtórnego wykorzystania urządzeń i wyposażenia.

Drukowania dokumentów od kilku lat unika firma doradcza Colliers. Korzysta z e-faktur. – Dbamy także o ekologiczność naszych budynków. Bloom, przestrzeń coworkingowa w naszej stołecznej siedzibie, ma certyfikat LEED na poziomie Silver – mówi Agnieszka Krzekotowska, partner, dyrektor działu zarządzania nieruchomościami w Colliers.

Green Building Certification Institute, organizacja odpowiedzialna za przyznawanie certyfikatów LEED, doceniła m.in. efektywność energetyczną oświetlenia (np. czujki światła dziennego), oszczędzanie wody, wybór ekomateriałów wykończeniowych (np. meble, wykładziny), z których część pochodzi z recyklingu.

Colliers podejmuje wiele ekoinicjatyw. W czasie „zielonego miesiąca" firma zorganizowała cykl szkoleń m.in. na temat zero waste, fotowoltaiki, znaczenia roślin w biurze i domu. – Zaprosiliśmy też pracowników do udziału w 14-dniowym Zero Waste Challenge – opowiada Agnieszka Krzekotowska. – Wyzwanie było realizowane w aplikacji mobilnej opartej na grywalizacji. Polegało na wykonywaniu zadań i rozwiązywaniu quizów. Uczestnicy codziennie dostawali ciekawostki ekologiczne.

Na ograniczaniu zużycia materiałów, głównie papieru, skupia się pracownia projektowa Arch-Deco. – W postpandemicznym czasie, gdy wiele procedur, także urzędowych, można załatwić online, udaje się nam przedstawiać nasze prace w formie elektronicznej – mówi Marek Frania, architekt Arch-Deco.

Firma zwiększyła także liczbę spotkań i narad online. A to oznacza nie tylko oszczędność czasu, ale też dbałość o środowisko, bo pracownicy mniej się przemieszczają i mniej korzystają np. z samochodów z silnikami spalinowymi.

Powietrze i światło

Zdaniem Marka Frani najlepszą bazą dla wszelkich zielonych aktywności pracowników jest siedziba firmy oparta na zrównoważonych rozwiązaniach. Bycie eko, a w przypadku pracodawcy oferowanie zrównoważonego środowiska pracy, jest bardzo dobrze widziane.

– Ekologiczne rozwiązania w budynku podnoszą jego prestiż, co przekłada się na możliwość kreowania dobrego wizerunku pracodawcy. W budownictwie działalność dla dobra planety jest też bardzo opłacalna. Przekłada się na obniżenie kosztów dzięki minimalizowaniu zużycia mediów: energii czy wody – mówi Marek Frania.

W podobnych duchu wypowiada się Andrzej Gacek, architekt Iliard Architecture & Interior Design.

– Jako architekt patrzę na to zagadnienie szerzej. Warto zadbać nie tylko o codzienne nawyki pracowników, ale przede wszystkim o tworzenie proekologicznych środowisk pracy, które będą te nawyki wzmacniać – mówi. – Coraz więcej budynków ubiega się o certyfikaty ekologiczne. Tą drogą powinni podążać inwestorzy. Zaprojektowany przez nas krakowski biurowiec AFI V.Offices otrzymał drugi wynik certyfikacji BREEAM dla biurowców na świecie, zaraz po londyńskiej siedzibie koncernu Bloomberg. Postawiliśmy na rozwiązania ograniczające emisje, zużycie mediów i podnoszące komfort użytkowników. Na przykład dzięki oszczędnej armaturze sanitarnej zredukowaliśmy zużycie wody w budynku prawie o 56 proc.

Sama pracownia Iliard stara się m.in. ograniczać wydruki. Duży nacisk kładzie na redukcję i segregację odpadów. Ogranicza też zużycie energii, np. poprzez skracanie czasu używania klimatyzacji, stawiając na naturalny przepływ powietrza. Standardem jest oświetlenie LED.

Gospodarka cyrkularna

W branży projektowo-budowlanej ekologia jest niezwykle ważna. Artur Winnicki, dyrektor generalny Grupy Reesco (specjalizuje się w projektowaniu i przebudowie powierzchni oraz budynków komercyjnych, tzw. fit-out), opowiada, że część materiałów (np. meble, oprawy oświetleniowe, wykładziny z przebudowywanych obiektów) trafia do poszkodowanych na skutek klęsk żywiołowych.

– Staramy się budować świadomość naszych klientów w zakresie idei zero czy less waste oraz – szerzej – gospodarki cyrkularnej – tłumaczy Artur Winnicki.

Zamiast ekspresowej – herbata liściasta. Poza tym filtry do wody, naczynia wielokrotnego użytku, systemy, które automatycznie wyłączają światło i klimatyzację, wymiana floty samochodowej na bardziej ekologiczną, korzystanie z ekotaksówek. To tylko niektóre działania firmy doradczej Cushman & Wakefield. W jej biurze jest mnóstwo roślin produkujących tlen.

– Ograniczamy też drukowanie dokumentów wewnętrznych, a do pozostałych używamy ekologicznego papieru – mówi Joanna Buczkowska, kierownik działu administracji w Cushman & Wakefield. – Zlikwidowaliśmy kosze z biurek pracowników na rzecz ogólnodostępnych pojemników do segregacji odpadów.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Więcej handlu w Vendo Park Skarżysko-Kamienna. Inwestor zapowiada kolejne obiekty
Nieruchomości
Nova Marina Gdynia. Ghelamco razem z Polskim Związkiem Żeglarskim
Nieruchomości
Program „Na start” – hit czy kit?
Nieruchomości
Budowanie osiedli może być droższe
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Nieruchomości
Kto poczeka na dopłaty do kredytu