Najwięcej handlu we Wrocławiu i Poznaniu

Miejsce na dobrze przygotowane i przemyślane projekty zawsze się znajdzie - mówi Radosław Knap, dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Aktualizacja: 18.07.2016 11:57 Publikacja: 15.07.2016 20:22

Radosław Knap, dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych

Radosław Knap, dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych

Foto: materiały prasowe

Rz: Niedawno na Stadionie Narodowym w Warszawie zaprezentowanych zostało ponad 150 projektów handlowych z Polski, Czech, Rumunii czy Serbii. Który z nich utkwił panu w pamięci?

Radosław Knap, dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych: Podczas targów „ReDI, CEE Trade Fair" deweloperzy i inwestorzy zaprezentowali wiele obiektów handlowych z Europy Środkowej i Wschodniej. Bardzo trudno wyróżnić jeden konkretny projekt.

Na pewno uwagę przykuwają te największe, takie jak powstająca w Warszawie Galeria Młociny i Galeria Północna czy bardzo duży w skali całego regionu projekt poznańskiej Posnanii. Wśród inwestycji zagranicznych wymienić można między innymi galerie Palladium w Pradze, Forum Nová Karolína w Ostrawie czy powstająca w Belgradzie Belgrade Plaza oraz budowana w Rumunii Timisoara Plaza.

Czym różnią się galerie handlowe powstające w Polsce w porównaniu z podobnymi w innych krajach naszego regionu Europy?

Polskie centra handlowe realizowane są na bardzo wysokim poziomie. Nie mamy się czego wstydzić zarówno w skali europejskiej, jak i światowej. Na tle innych państw w naszym regionie wypadamy bardzo dobrze.

Globalizacja, którą możemy zaobserwować w niemal każdym aspekcie naszego życia, dotyczy także rynku nieruchomości komercyjnych. Dlatego też, co do zasady, centrum handlowe realizowane np. w Gdańsku nie będzie diametralnie różnić się od tego budowanego w Bukareszcie. Nie oznacza to jednak, że wszystkie te obiekty są takie same. Deweloperzy mocno stawiają na lokalne akcenty i jak najlepsze dopasowanie galerii do potrzeb danego rynku.

Jak wyglądamy na tle sąsiadów, jeśli chodzi o nasycenie powierzchnią handlową?

Polska plasuje się w połowie europejskiej stawki pod względem nasycenia powierzchnią handlową z wynikiem ponad 290 mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej na tysiąc mieszkańców. Biorąc pod uwagę realizowane obecnie centra handlowe, wskaźnik nasycenia może w ciągu najbliższych dwóch–trzech lat przekroczyć 300 mkw. na tysiąc mieszkańców. Wśród naszych sąsiadów najbardziej nasycony jest rynek litewski, gdzie współczynnik powierzchni handlowej na 1000 mieszkańców wynosi ponad 320 mkw.

W Niemczech, Czechach czy na Słowacji waha się on od 200 do ponad 250 mkw. Rekordzistami pod względem nasycenia powierzchnią handlową w Europie są Norwegia (około 900 mkw.) i Szwecja (ponad 730 mkw.).

A w którym z polskich miast przypada najwięcej galerii handlowych na tysiąc mieszkańców?

Dużym nasyceniem nowoczesną powierzchnią handlową wyróżniają się przede wszystkim miasta duże i średnie, liczące odpowiednio 200–400 oraz 100–200 tys. mieszkańców. Wśród tych pierwszych nasycenie osiąga wartość średnią 847 mkw. na tysiąc mieszkańców, natomiast w grupie miast średnich – 743 mkw. na tysiąc mieszkańców.

Z kolei wartość wskaźnika nasycenia dla ośmiu największych aglomeracji wynosi 612 mkw. na tysiąc mieszkańców. Jednak w najbliższych latach wzrośnie on do 663 mkw. Stanie się tak głównie za sprawą oddania do użytku nowych obiektów w aglomeracjach już teraz przodujących pod względem tego kryterium: wrocławskiej, poznańskiej, trójmiejskiej i warszawskiej. Wśród największych ośrodków miejskich w Polsce liderami pod względem nasycenia powierzchnią handlową są Wrocław i Poznań.

Gdzie są jeszcze miejsca na nowe projekty?

Miejsce na dobrze przygotowane i przemyślane projekty zawsze się znajdzie. Same statystyki dotyczące nasycenia powierzchnią handlową nie są najważniejszym wyznacznikiem decyzji inwestorów i włodarzy miejskich. Za przykład niech posłużą projekty Posnanii w stolicy Wielkopolski czy Wroclavii niedaleko wrocławskiego Dworca Głównego.

Oba te miasta jeszcze przed rozpoczęciem budowy nowych projektów cechowało duże nasycenie powierzchnią handlową. Jednak potencjał miejsca, siła nabywcza i analizy zachowań zakupowych mieszkańców przekonały deweloperów do rozpoczęcia inwestycji, które mają realne szanse na duży sukces.

Ciekawym przypadkiem jest także Warszawa, w której powstają niemal równolegle dwa duże projekty, w północnej części miasta przedzielone Wisłą, Galeria Północna oraz Galeria Młociny. Obie zapełnią białą plamę na handlowej mapie stolicy. Dla deweloperów i inwestorów największe polskie aglomeracje są wyzwaniem, ale także dają bardzo duże szanse na realny sukces.

Czy nowy podatek dla sieci handlowych nadal wzbudza tyle emocji w branży?

Finalna wersja ustawy budzi uzasadniony niepokój w branży i może spowodować, że dla niektórych podmiotów, które operowały na niskich marżach, dalsza działalność w Polsce będzie nieopłacalna lub poszukają one optymalizacji kosztów. Mówiąc kolokwialnie: mleko się rozlało, a efekty nowej daniny będziemy mogli poznać już za kilka miesięcy.

Bardzo duży niepokój branży handlowej budzi także podnoszony przez Solidarność projekt ustawy wprowadzający zakaz handlu w niedzielę, który dla wielu podmiotów może okazać się jeszcze bardziej szkodliwy niż nowy podatek.

Potencjalne ograniczenia odczują nie tylko sieci czy centra handlowe, ale także pracownicy, którzy mogą stracić pracę. Jednak w głównej mierze zakaz odczuliby sami klienci, którzy często robią zakupy w niedzielę i korzystają z oferty usługowo-rozrywkowej centrów handlowych.

Uważam, że projekt ten jest bardzo silnie dyskryminujący w stosunku do podmiotów działających na rynku i wprowadza nierówne traktowanie przedsiębiorców.

CV

Radosław Knap – dyrektor generalny i członek zarządu Polskiej Rady Centrów Handlowych. W organizacji działa od 2009 r. Rozwijał projekty związane z bazą wiedzy o handlu, np. PRCH Turnover Index, Footfall Trends, Katalog Centrów Handlowych online. Od czterech lat jest członkiem ICSC European Research Group.

Nieruchomości
Warszawa. Skanska sprzedała biurowiec P180 za 100 mln euro
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Rynek luksusowych nieruchomości ciągle rośnie. Rezydencja za 50 mln zł
Nieruchomości
Korona Legionowa na półmetku
Nieruchomości
Invesco Real Estate kupuje nowy hotel na Wyspie Spichrzów
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Trei wybuduje mieszkania w Milanówku. Osiedle na poprzemysłowym terenie