Zuzanna Mikołajczyk, członek zarządu Mikomax Smart Office
Umacnia się trend traktowania biura jako narzędzia do budowania pożądanego wizerunku i zarządzania celami firmy. Dlatego coraz więcej przedsiębiorstw, wybierając siedzibę, zwraca uwagę nie tylko na prestiż miejsca i dobre skomunikowanie z centrum miasta oraz jego głównymi arteriami.
Pracodawcy są coraz bardziej przekonani, że muszą spełniać oczekiwania zatrudnionych. Niezaprzeczalnie głównym powodem przeprowadzki firmy jest rozwój biznesu i rosnące zapotrzebowanie na powierzchnię, ale też poszukiwanie innych standardów czy dostosowanie przestrzeni do kultury organizacyjnej.
Bez wątpienia zmienia się myślenie o aranżacji powierzchni i stanowisk pracy. Biura są adaptowane do aktualnych i przyszłych potrzeb firmy. Główną rolę w tym procesie odgrywa np. specyfika i dynamika pracy zespołu. Nie ma zasady co do częstotliwości zmiany lokalizacji. Badania rynku pokazują na przykład, że do 2018 roku 41 proc. firm z sektora BPO/SSC planuje zmianę siedziby.
Anna Krześniak, starszy konsultant, dział reprezentacji najemcy, JLL
W Polsce firmy adres biurowy zmieniają częściej niż w krajach Europy Zachodniej. Wynika to m.in. z długości umów najmu. W Londynie zdarzają się nawet 30-letnie kontrakty. Nasi najemcy mają do wyboru ciekawe powierzchnie w dobrze zlokalizowanych nowo powstających budynkach o bardzo wysokim standardzie, z pakietem zachęt. Kilka lat temu przeprowadzki zdarzały się częściej.