Zuzanna Mikołajczyk, członek zarządu Mikomax Smart Office

Umacnia się trend traktowania biura jako narzędzia do budowania pożądanego wizerunku i zarządzania celami firmy. Dlatego coraz więcej przedsiębiorstw, wybierając siedzibę, zwraca uwagę nie tylko na prestiż miejsca i dobre skomunikowanie z centrum miasta oraz jego głównymi arteriami.

Pracodawcy są coraz bardziej przekonani, że muszą spełniać oczekiwania zatrudnionych. Niezaprzeczalnie głównym powodem przeprowadzki firmy jest rozwój biznesu i rosnące zapotrzebowanie na powierzchnię, ale też poszukiwanie innych standardów czy dostosowanie przestrzeni do kultury organizacyjnej.

Bez wątpienia zmienia się myślenie o aranżacji powierzchni i stanowisk pracy. Biura są adaptowane do aktualnych i przyszłych potrzeb firmy. Główną rolę w tym procesie odgrywa np. specyfika i dynamika pracy zespołu. Nie ma zasady co do częstotliwości zmiany lokalizacji. Badania rynku pokazują na przykład, że do 2018 roku 41 proc. firm z sektora BPO/SSC planuje zmianę siedziby.

Anna Krześniak, starszy konsultant, dział reprezentacji najemcy, JLL

W Polsce firmy adres biurowy zmieniają częściej niż w krajach Europy Zachodniej. Wynika to m.in. z długości umów najmu. W Londynie zdarzają się nawet 30-letnie kontrakty. Nasi najemcy mają do wyboru ciekawe powierzchnie w dobrze zlokalizowanych nowo powstających budynkach o bardzo wysokim standardzie, z pakietem zachęt. Kilka lat temu przeprowadzki zdarzały się częściej.

Firmy po wygaśnięciu pierwszej umowy przenosiły się często do biura w tej samej dzielnicy biznesowej. Dziś różnica w standardzie technicznym nowo powstających budynków a tych sprzed pięciu lat jest niewielka. Czasem starszy budynek jest lepiej wyeksponowany, ma lepszy adres.

Młodsze firmy, które przewidują dynamiczny wzrost, niechętnie zwiążą się umową na pięć lat lat, bez możliwości ekspansji w obiekcie. Bywa, że firmy chcą skonsolidować biura pod jednym adresem albo zoptymalizować koszty wynajmu. Często firmy podejmują decyzję o relokacji ze względu na potrzebę poprawy dojazdu do firmy. Kolejnym powodem przeprowadzki jest zmiana stylu pracy.

Andrzej Brochocki, wspólnik zarządzający, Kancelaria Brochocki

Częstotliwość zmian adresu i powierzchni biurowej zależy zwykle od wielkości firmy. Małe, rozwijające się spółki dość często zmieniają siedziby. W dużych firmach rozwój jest szczegółowo zaplanowany, więc umowy najmu są podpisywane na pięć–siedem lub nawet dziesięć lat.

Duże międzynarodowe firmy, jak np. Deloitte, często zmieniają powierzchnie, żeby odświeżyć wizerunek i poprawić komfort pracy pracowników. Także agencje reklamowe często zmieniają siedziby. Ich działalność jest bowiem powiązana z wygranymi przetargami. Za przeprowadzką do biurowców o wysokim standardzie przemawia na pewno poprawa wizerunku firmy.

W ostatnim czasie dużym powodzeniem cieszą się niewielkie biura. Firmy doradcze, kancelarie prawne, PR poszukują przede wszystkim średnich i małych powierzchni w centrum miasta. Tam jest jednak dużo drożej niż w innych dzielnicach czy na obrzeżach. A koszty najmu odgrywają dużą rolę. Liczy się też wygląd, standard i infrastruktura techniczna w budynku oraz rozmaite udogodnienia.