Sklepik z ozdobami na święta wynajmij z półrocznym wyprzedzeniem

Żeby wynająć powierzchnie w centrum handlowym na czas świąt, trzeba je rezerwować wiele miesięcy wcześniej. Sklepiki z gwiazdkowymi prezentami są o ok. 15 proc. droższe, a galerie wprowadzają liczne ograniczenia. Dziś można się starać jedynie o stoiska na Wielkanoc, bo na te bożonarodzeniowe nie ma już szans

Publikacja: 02.12.2007 18:33

Sklepik z ozdobami na święta wynajmij z półrocznym wyprzedzeniem

Foto: Rzeczpospolita

Przedświąteczna gorączka sprawia, że sklepy i galerie odwiedzają również ludzie, którym zakupowe szaleństwo udziela się jedynie w tym czasie. Przedsiębiorcy wychodzą im naprzeciw, ustawiając dodatkowe stoiska i zatrudniając tymczasowych pracowników. Problem w tym, że miejsca w największych centrach handlowych zazwyczaj wykupione są w stu procentach podczas całego roku. Przed świętami galerie decydują się jednak na wynajem powierzchni na dodatkowe stoiska.

– Zainteresowanie tego typu czasowym wynajmem jest spore. Podpisujemy sporo umów tego typu, ale wszystkie są negocjowane indywidualnie i żadna zgoda nie jest wydawana automatycznie – mówi Iwona Gniedziejko-Płuciennik, rzecznik kompleksu handlowego Złote Tarasy.

Centrum to zostało uruchomione w lutym tego roku, dlatego też jeszcze w połowie listopada można było wynająć tu powierzchnie na świąteczne stoisko. Zupełnie inaczej jest w innych galeriach handlowych w stolicy, gdzie miejsc nie ma już od trzech, czterech miesięcy. Ich przedstawiciele podają, że rezerwacja, a właściwie składanie ofert odbywa się cały rok, a największa część decyzji zapada w okresie lipiec – wrzesień. Najwcześniej zapadają decyzje dotyczące sprzedaży choinek przed budynkiem. Dziś można rozmawiać jedynie o Bożym Narodzeniu 2008 roku.

Jak co roku w pasażach pojawiają się dodatkowe stoiska oferujące przede wszystkim kosmetyki, usługi pakowania prezentów, bombki i gadżety oraz minerały i kamienie dekoracyjne.

Przedstawiciele galerii handlowych nie chcą ujawniać ceny, jaką trzeba zapłacić za świąteczny kiosk. W większości informacje te są niejawne i każdorazowo indywidualnie negocjowane z najemcą. Nieoficjalnie przyznają jednak, że opłata za stoisko może wahać się w granicach 5 – 10 tys. zł miesięcznie.

– Koszt wynajmu, w zależności od lokalizacji, kształtuje się w granicach 7 – 9 tys. zł netto miesięcznie, przy czym w okresie przedświątecznym należy liczyć się z kwotą wyższą o ok. 15 procent – mówi Dorota Dobrzyńska z firmy Rodamco Europe, zarządcy Galerii Mokotów.

Nieco taniej jest w Promenadzie, gdzie za możliwość ustawienia stoiska trzeba zapłacić ok. 5 tys. zł. Centra handlowe są również wybredne pod względem asortymentu i wyglądu straganów.

– Projekt stoiska musi zostać bezwzględnie zaakceptowany przez naszą firmę. Ponadto w okresie świątecznym organizujemy kiermasz świąteczny. Dysponujemy swoimi dziesięcioma stoiskami, które udostępniamy najemcom, biorącym w nim udział – tłumaczy Anna Polak, specjalista ds. najmu ECC Property Management, firmy zarządzającej CH Promenada.

Stoiska obowiązują szczegółowe ograniczenia powierzchniowe. W Złotych Tarasach najemcy korzystają ze specjalnych kiosków, jednakowych dla wszystkich wystawców. Wyjątkiem są tu stoiska z wyrobami cukierniczymi. W Galerii Mokotów panuje nieco większa swoboda.

– Można korzystać z własnych instalacji. Staramy się jednak, aby stoisko świąteczne miało maksymalnie 10 mkw. Jego wysokość nie może przekraczać 110 cm, a jedynie 15 procent stoisk może mieć 150 cm – wylicza Dorota Dobrzńska.

– Oczywiście szyld może być zawieszony wyżej. My musimy jednak zaakceptować jego ostateczny projekt – dodaje.

Wszystkie galerie bardzo surowo traktują zakaz roznoszenia ulotek i muzykę dobywającą się z wystawowych stoisk. Ich przedstawiciele tłumaczą, że przy hałasie panującym w centrum handlowym, gdyby na każdym stoisku grała muzyka, byłoby to nie do wytrzymania dla klientów.

Nieco większe możliwości promowania się mają stali najemcy lokali. W grę wchodzi nawet oddelegowanie Świętego Mikołaja do przechadzania się przed galerią i zachęcania do zakupów.

Kto spóźnił się w tym roku ze stoiskami na święta i organizowaniem Świętego Mikołaja, ma teraz ostatnie chwile, by rezerwować miejsce na wielkanocne zajączki i baranki.

W dużej galerii handlowej w Warszawie w grudniu obroty w porównaniu z innymi miesiącami wzrastają średnio o 60 – 80 proc. W branży elektronicznej są one zazwyczaj dwukrotnie wyższe niż w pozostałych miesiącach. Natomiast w sklepach oferujących zabawki, perfumy czy biżuterię obroty są nawet trzy-, czterokrotnie wyższe. Firma Mattel, lider na rynku zabawek, w ostatnim kwartale sprzedaje ponad 60 proc. swoich towarów.

Nieruchomości
Robyg wybuduje osiedle przy zabytkowym browarze Haasego. Prawie 1,5 tys. mieszkań
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Rynek nieruchomości rok po powołaniu rządu. Ile dowiozły ministerstwa?
Nieruchomości
Mieszkaniówka na karuzeli
Nieruchomości
Polska centralna. Magnes na firmy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Przez wynajem na doby wspólnota zapłaci więcej