Wójt, burmistrz albo prezydent miasta ogłasza w prasie miejscowej oraz przez obwieszczenie o wyłożeniu projektu planu do publicznego wglądu na co najmniej siedem dni przed dniem wyłożenia i wykłada ten projekt wraz z prognozą oddziaływania na środowisko do publicznego wglądu na okres co najmniej 21 dni oraz organizuje w tym czasie dyskusję publiczną nad przyjętymi w projekcie planu rozwiązaniami, wyznaczając jednocześnie termin, w którym osoby fizyczne i prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej mogą wnosić uwagi dotyczące projektu planu, nie krótszy niż 14 dni od dnia zakończenia okresu wyłożenia planu;
Wójt, burmistrz albo prezydent miasta rozpatruje ww. uwagi w terminie nie dłuższym niż 21 dni od dnia upływu terminu ich składania;
Plan miejscowy uchwala rada gminy po stwierdzeniu jego zgodności z ustaleniami studium, rozstrzygając jednocześnie o sposobie rozpatrzenia uwag.
Przy czym trzeba pamiętać, że w trakcie uchwalania pzp gmina jest związana ustaleniami zawartymi w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (uchwalanego we wcześniejszym okresie przez gminę) – dokumentu określającego ogólnie planowany sposób zagospodarowania całego terytorium gminy, stanowiący podstawę do później uchwalanego pzp.
Z listu wynika, że prace nad pzp znajdują się zapewne na etapie konsultacji społecznych, czyli po wyłożeniu pzp do publicznego wglądu. Jest to więc najodpowiedniejszy moment, aby w trybie art. 18 ust. 1 ustawy w terminie wskazanym w ogłoszeniu zgłosić na piśmie odpowiednie uwagi, które będą mogły być uwzględnione przed podjęciem uchwały o przyjęciu pzp. Uwagi do projektu planu miejscowego może wnieść każdy, kto kwestionuje ustalenia przyjęte w projekcie planu wyłożonym do publicznego wglądu.
Warto podkreślić, że każdy ma prawo wglądu do studium lub pzp, a także do otrzymywania z nich wypisów i wyrysów. Rejestr planów miejscowych prowadzi wójt, burmistrz albo prezydent miasta.