Na szczególną uwagę w trakcie prac legislacyjnych zasługuje kwestia ustalenia sposobu korzystania z terenu, a w zasadzie [b]konieczność wprowadzenia uregulowań dotyczących zasad i procedury zmiany sposobu korzystania. Użytkownik wieczysty powinien mieć roszczenie o wprowadzenie zmiany[/b]. Obecnie po zawarciu umowy o oddaniu gruntu w użytkowanie wieczyste użytkownik wieczysty – będący jednocześnie właścicielem budynku – zdany jest bowiem na wolę właściciela terenu. W dobie gospodarki rynkowej zmiana sposobu korzystania z budynku, a co za tym idzie z gruntu, nie powinna dziwić: zmieniają się potrzeby rynku, reagują na to właściciele budynków. [b]Często opłaca się nawet rozebrać istniejący obiekt, by zabudować działkę nowym budynkiem o innej funkcji[/b]. Przejście procedury budowlanej nie załatwia sprawy. Niedokonanie zmiany umowy użytkowania wieczystego w zakresie określenia nowego sposobu korzystania z gruntu rodzi natomiast poważne ryzyko wystąpienia właściciela do sądu o rozwiązanie umowy użytkowania wieczystego.
Dzisiejsze przepisy przewidują jeszcze jedną sankcję w razie rozwiązania umowy użytkowania wieczystego: własność budynków wybudowanych niezgodnie z ustalonym w umowie sposobem korzystania przechodzi na własność właściciela terenu bez wynagrodzenia z tego tytułu.
Czasem konieczność zmiany sposobu korzystania z gruntu wynika wprost z działania samego właściciela terenu oddanego w użytkowanie wieczyste. Przykładem niech będzie uchwalenie przez gminę nowego planu zagospodarowania, który wprowadza na danym obszarze inną funkcję niż umówiona. Jeszcze bardziej ekstremalnym, choć wziętym z życia, przykładem jest wydanie decyzji o warunkach zabudowy, która w ramach kontynuacji funkcji na zasadach dobrego sąsiedztwa przewiduje możliwość zabudowy w inny sposób niż umówiony w umowie. Nawet gdy następuje zmiana funkcji terenu zgodnie z przepisami o planowaniu przestrzennym, nie jest pewne, czy właściciel terenu zgodzi się na zmianę umowy użytkowania wieczystego, w szczególności gdy prowadzi to do obniżenia opłaty rocznej.
[srodtytul]Pozaustawowe opłaty[/srodtytul]
Czasem właściciele narzucają dodatkowe opłaty z tego tytułu. Najlepszym przykładem jest uchwała nr XIX/634/2007 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z 22 listopada 2007 r. zmieniająca uchwałę w sprawie zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości m.st. Warszawy oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata. Uchwała ta wprowadza nową, nieznaną ustawie definicję umowy użytkowania wieczystego, nakłada nieznane ustawie dodatkowe świadczenia za zmianę sposobu korzystania z nieruchomości, ograniczając w sposób niezgody z przepisami możliwość wyrażenia zgody na dokonanie zmiany sposobu korzystania wobec użytkowników wieczystych w stanie upadłości (nawet naprawczej) lub w stanie likwidacji.
Na szczególną uwagę zasługuje uzależnienie pozytywnej decyzji o zmianie sposobu korzystania z terenu, bez względu na powody takowej decyzji, od uprzedniego uiszczenia – nazywając po imieniu – haraczu, w każdym wypadku nie mniejszego niż 12,5 proc. wartości nieruchomości określonej dla nowej funkcji. Z mocy § 6a w związku z § 1 pkt 4 tej uchwały dodatkowe, nieznane przepisom rangi ustawowej opłaty za wyrażenie zgody na zmianę umowy pobierane są w wypadku każdej zmiany, i to także wtedy, gdy zmiana dotyczy terenów, których nabycie nastąpiło z mocy decyzji lub ustawy.