Kolej zagraża kościołowi Gaudiego

Pod Barceloną kopany jest tunel superszybkiej kolei. Może to zaszkodzić świątyni Sagrada Familia

Publikacja: 24.09.2009 04:26

Sagrada Familia to najważniejsze dzieło architekta Antonia Gaudiego, który wielokrotnie zmieniał pro

Sagrada Familia to najważniejsze dzieło architekta Antonia Gaudiego, który wielokrotnie zmieniał projekt i nie zdążył go skończyć

Foto: Fotorzepa, Bartłomiej Molga Bartłomiej Molga

Wczoraj do Barcelony przyjechało pięciu sędziów Sądu Najwyższego. Mają dokonać inspekcji robót i zdecydować, czy zmienić trasę przebiegu tunelu. Obecnie oddalony jest on tylko o cztery metry od fundamentów świątyni, co może mieć dla niej fatalne konsekwencje. Takiego zdania jest ponad 100 ekspertów z Hiszpanii i całego świata.

Według nich istnieje ryzyko uszkodzenia wież kościoła, z których najwyższa będzie miała 170 metrów (rozpoczęta w 1882 roku budowa trwa nadal). Zdaniem ekspertów niebezpieczne będzie nie tylko wiercenie tunelu, ale też późniejsza jego eksploatacja, bo jeżdżące pociągi relacji Paryż – Madryt będą powodowały silne wibracje.

– Zostawmy na boku najbardziej dramatyczny scenariusz, czyli uszkodzenia Sagrady, wyobraźmy sobie, że na skutek wibracji od którejś z 18 wież zaczynają się odklejać ceramiczne płytki i z wysokości ponad 100 metrów spadają na turystów. To bardzo prawdopodobne, a Sagradę codziennie odwiedza około 10 tysięcy osób – tłumaczył „Rz” Jordi Fauli i Oller, zastępca głównego architekta Sagrady Familii.

Tunel nie podoba się też geologom, którzy przypominają, że podłoże wokół Sagrady Familii jest piaszczyste i odwierty mogą doprowadzić do obsunięcia się ziemi podtrzymującej fundamenty kościoła. Próbne wiercenia wykonano co 150 metrów, a zdaniem geologów należało wykonać je co 20 metrów. – Wystarczyłoby minimalnie zmienić plany. Przesunięcie tunelu o 30 metrów dawałoby prawie całkowite bezpieczeństwo – uważa Oriol Riba, geolog z uniwersytetu barcelońskiego.

Budowanie tunelu tak blisko zabytkowej budowli jest też niezgodne z ustawą o dziedzictwie kulturowym Katalonii. Zakazuje ono jakichkolwiek inwestycji, które mogłyby uszkodzić zabytki. –Tunel kolei AVE przejdzie nie tylko tuż obok Sagrady Familii, ale też obok La Pedrera, znanej na całym świecie kamienicy Gaudiego, która została zbudowana bez ścian nośnych – wyjaśnia Jordi Fauli.

Konflikt w sprawie przebiegu trasy kolejowej trwa już od pięciu lat. Ministerstwo Przemysłu, które wydało zgodę na budowę tunelu, zapewnia, że Sagradzie Familii nie zagraża żadne niebezpieczeństwo. Szef resortu Jose Blanco, który we wtorek odwiedził Barcelonę, poinformował, że „tunel budowany jest zgodnie ze wszystkimi normami”. Opinie Blanco podzielają inżynierowie firmy Adif, realizatora prac budowlanych.

Podobne deklaracje składali byli ministrowie. Teraz ostatnie zdanie należy do sędziów Sądu Najwyższego. Wczoraj ponad godzinę spędzili pod Sagradą i lada dzień wydadzą werdykt. Jeśli uznają, że tunel nie zagrozi kościołowi, to jego wiercenie w newralgicznym miejscu rozpocznie się na wiosnę przyszłego roku. Teraz prace trwają półtora kilometra od Sagrady Familii.

[i]-Ewa Wysocka z Barcelony[/i]

[ramka][b]Czy Gazprom zeszpeci Petersburg[/b]

Pomimo sporego sprzeciwu koncern gazowy uzyskał zgodę Rady Miasta Petersburga na wybudowanie drapacza chmur Okhta Center. Według krytyków projektu jego realizacja zniszczy wizerunek miasta będącego perłą rosyjskiej architektury. 400-metrowa budowla będzie ponad trzy razy wyższa od soboru Pietropawłowskiego, który obecnie dzierży palmę pierwszeństwa w Petersburgu (122 m). Miasto słynęło dotychczas z niskiej zabudowy, przywołując wspomnienia czasów carskich. UNESCO ostrzegło, że Petersburg może stracić status miasta o szczególnym znaczeniu dla światowego dziedzictwa kultury.

[i]—mszy[/i][/ramka]

Wczoraj do Barcelony przyjechało pięciu sędziów Sądu Najwyższego. Mają dokonać inspekcji robót i zdecydować, czy zmienić trasę przebiegu tunelu. Obecnie oddalony jest on tylko o cztery metry od fundamentów świątyni, co może mieć dla niej fatalne konsekwencje. Takiego zdania jest ponad 100 ekspertów z Hiszpanii i całego świata.

Według nich istnieje ryzyko uszkodzenia wież kościoła, z których najwyższa będzie miała 170 metrów (rozpoczęta w 1882 roku budowa trwa nadal). Zdaniem ekspertów niebezpieczne będzie nie tylko wiercenie tunelu, ale też późniejsza jego eksploatacja, bo jeżdżące pociągi relacji Paryż – Madryt będą powodowały silne wibracje.

Nieruchomości
Robyg wybuduje osiedle przy zabytkowym browarze Haasego. Prawie 1,5 tys. mieszkań
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Rynek nieruchomości rok po powołaniu rządu. Ile dowiozły ministerstwa?
Nieruchomości
Mieszkaniówka na karuzeli
Nieruchomości
Polska centralna. Magnes na firmy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Przez wynajem na doby wspólnota zapłaci więcej