Reklama

Co czeka rynek komercyjny w Polsce?

Na rynek wkrótce wrócą wielcy inwestorzy, popularnością będą się cieszyć biura typu "open space", a zarządcy nieruchomości komercyjnych zyskają na znaczeniu - wieszczą eksperci firmy Cushman & Wakefield

Publikacja: 22.06.2010 13:30

Co czeka rynek komercyjny w Polsce?

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński kkam Kuba Kamiński Kuba Kamiński

Na polskim rynku nieruchomości komercyjnych łączna wartość transakcji inwestycyjnych, zrealizowanych w pierwszych pięciu miesiącach 2010 r., wyniosła niemal 900 mln euro, przewyższając o blisko 30% całkowity wolumen inwestycyjny za rok 2009.

[srodtytul]Wielcy szukają najlepszych[/srodtytul]

- Patrząc z tej perspektywy można powiedzieć, że powrót wielkich inwestorów na polski rynek już nastąpił, a przyszłość polskiego rynku inwestycyjnego przedstawia się optymistycznie - uważają analitycy z Cushman & Wakefield (C&W), międzynarodowej firmy doradczej z zakresu nieruchomości komercyjnych.

Zdaniem Aleksandra Lostera z Grupy Rynków Kapitałowych w C&W, na naszym rynku oferowane są do sprzedaży nieruchomości, których łączna wartość szacowana jest na ponad 2 mld euro, a najaktywniejszymi potencjalnymi kupującymi są fundusze inwestycyjne z Niemiec, Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Francji i Australii.

- Popyt potencjalnych inwestorów jest widoczny, podobnie jak ich bardzo wysoka niechęć do ryzyka. W rezultacie dużym zainteresowaniem cieszą się wyłącznie najlepsze w swojej klasie nieruchomości, których ceny zaczynają rosnąć - mówi Loster.

Reklama
Reklama

[srodtytul]Zarządca coraz ważniejszy[/srodtytul]

Zarządzanie nieruchomościami to jeden z prężniej rozwijających się sektorów usług na polskim rynku nieruchomości komercyjnych - czytamy w raporcie C&W. Zarządcę nieruchomości można obecnie określić jako menedżera zarządzającego w imieniu właściciela danym przedsięwzięciem. Rentowność nieruchomości oraz jej wartość w dużej mierze zależy od inwencji zarządcy nieruchomości oraz jego sprawnego działania popartego nowoczesnymi technologiami IT. Wciąż zmieniający się rynek nieruchomości oraz rosnące oczekiwania właścicieli i inwestorów sprawiają, że zarządcom stawiane są coraz większe wymagania.

- Nowym wyzwaniem dla zarządców nieruchomości są powstające obecnie obiekty sportowe, a szczególnie stadiony i infrastruktura niezbędna do przeprowadzenia Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej EURO 2012 – prognozuje Michał Skaliński, dyrektor działu Asset Management w C&W. – O powodzeniu danego przedsięwzięcia i wysokości osiąganych dochodów będzie decydować nie tylko profesjonalizm usług zarządzania istniejącego obiektu, ale doradztwo i konsultacje z doświadczonym zarządcą już na etapie planowania inwestycji.

[srodtytul]Co decyduje o życiu sklepów[/srodtytul]

Co tak naprawdę sprawia, że niektóre lokalizacje handlowe „żyją”, a inne pustoszeją? Jak kształtować skład branżowy najemców dla ulic handlowych?

Według Katarzyny Michnikowskiej z działu doradztwa firmy C&W skład branżowy najemców powinien być projektowany w taki sposób, by osiągnąć „masę krytyczną handlu, usług i gastronomii”.

Reklama
Reklama

- Chodzi o to, by liczba sklepów, punktów usługowych, kawiarni i restauracji była wystarczająca dla zakupów porównawczych i impulsowych. A więc oferta musi być na tyle interesująca i różnorodna, aby przyciągnęła konsumentów – podkreśla K. Michnikowska.

Jej zdaniem można zaplanować zróżnicowany skład najemców ze wszystkich sektorów, ale można też budować prestiżowe mikrolokalizacje handlowe w oparciu o poziom oferty cenowej, swoiste „oazy luksusu”.

- Po zaprojektowaniu składu branżowego prognozować można stawki czynszowe, które powinny być podstawą negocjacji z potencjalnymi najemcami, a ich wysokość odzwierciedla potencjał lokalizacji dla generowania obrotów - tłumaczy analityk.

[srodtytul]Open space obniży koszty[/srodtytul]

Otwarta przestrzeń biurowa typu „open space” traktowana jest często jako prosty sposób na ograniczenie kosztów najmu. Z tego względu będzie ona coraz częściej stosowana - przewidują analitycy C&W. Zaletami tak zaaranżowanej przestrzeni w opinii menedżerów są wzrost efektywności pracy (dzięki większej kontroli nad wykonywanymi zadaniami) oraz lepsza komunikacja pomiędzy pracownikami. Taki sposób aranżacji może mieć jednak negatywny wpływ na komfort pracy i samopoczucie pracowników, co w efekcie może spowodować, że oszczędności wynikające z niższych kosztów najmu będą znacznie mniejsze niż koszty spadku efektywności pracowników, wywołanego złą organizacją przestrzeni biurowej.

- Przyporządkowanie danego stanowiska pracy konkretnemu pracownikowi jest często dziełem przypadku. Optymalnym rozwiązaniem jest przeprowadzenie analizy funkcjonalnej i dostosowanie stanowisk pracy do potrzeb, preferencji oraz obowiązków poszczególnych pracowników. Obecne rozwiązania architektoniczne pozwalają na osiągnięcie kompromisu pomiędzy kosztami użytkowania a jakością i komfortem pracy – twierdzi Jakub Marszałek z działu powierzchni biurowych C&W.

Reklama
Reklama

[srodtytul]Hotele nad morzem będą miały gości[/srodtytul]

Polskie wybrzeże odwiedza coraz więcej turystów, zwłaszcza zagranicznych. Rośnie również liczba korzystających z bazy hotelowej.

- Wyjazdy nad polskie morze to wciąż najpopularniejszy sposób spędzania wakacji w kraju. W 2009 r. stanowiły one 42% podróży wakacyjnych. W celu pełnego wykorzystania potencjału turystycznego polskiego wybrzeża istotna jest rozbudowa i podniesienie standardu istniejącej bazy hotelowej, szczególnie na wybrzeżu środkowym – twierdzi Dorota Malinowska, konsultant ds. nieruchomości hotelowych C&W.

Zwraca jednak uwagę, że zdecydowanie ważniejszą kwestią jest rozwój infrastruktury transportowej, co znacznie skróci i usprawni dojazd do miejsca wypoczynku.

Na polskim rynku nieruchomości komercyjnych łączna wartość transakcji inwestycyjnych, zrealizowanych w pierwszych pięciu miesiącach 2010 r., wyniosła niemal 900 mln euro, przewyższając o blisko 30% całkowity wolumen inwestycyjny za rok 2009.

[srodtytul]Wielcy szukają najlepszych[/srodtytul]

Pozostało jeszcze 96% artykułu
Reklama
Nieruchomości
Mieszkanie dla singla, dla pary, dla rodziny. To dobry czas na szukanie lokalu?
Nieruchomości
Popyt na biura nakręcają renegocjacje umów
Nieruchomości
Trójmiasto zdominowało rynek mieszkań premium. Ta część rynku też nie ma lekko
Nieruchomości
Deweloperzy lubią „obwarzanki” i kurorty. A co lubią klienci?
Nieruchomości
„Pomysły” deweloperów, czyli jak z domu może powstać blok
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama