Reklama

Przydomowe oczyszczalnie z gminnymi dotacjami

Każdy, kto zechce postawić sobie przydomową oczyszczalnię ścieków, może uzyskać dotację

Publikacja: 21.12.2010 04:02

Przydomowe oczyszczalnie z gminnymi dotacjami

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Taka możliwość obowiązuje od dzisiaj, właśnie bowiem weszła w życie nowelizacja [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=258935]ustawy – Prawo ochrony środowiska[/link], która naprawia błędy powstałe podczas likwidacji gminnych funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

[srodtytul]Niefortunna nowelizacja[/srodtytul]

[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=335073]Ustawa z 20 listopada 2009 r. o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw[/link] (DzU nr 215, poz. 1664) zlikwidowała od 1 stycznia 2010 r. powiatowe oraz gminne fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej). Ich środki weszły do budżetów odpowiednio powiatów i gmin. Jednocześnie ustawa zastrzegła, że gminy i powiaty mają określoną część środków budżetowych przeznaczać na realizację zadań związanych z ochroną środowiska.

[wyimek]Udzielanie dotacji następuje na podstawie umowy zawartej z gminą [/wyimek]

[b] Likwidując gminne i powiatowe fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, ustawodawca przeoczył, że z ich środków udzielano m.in. dotacji na prośrodowiskowe inwestycje realizowane przez osoby fizyczne. [/b]Właściciele nieruchomości mogli z tych funduszy uzyskać pieniądze na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków, zakładanie kolektorów słonecznych czy też na zmianę pokrycia dachów z zawierającego azbest eternitu na inny materiał.

Reklama
Reklama

Innymi słowy, likwidacja gminnych i powiatowych funduszy i włączenie ich środków do budżetów jednostek samorządu terytorialnego spowodowało, że gminy i powiaty straciły możliwość wspierania tego rodzaju inwestycji. A to ze względu na [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=325303]ustawę z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych[/link] (DzU nr 157, poz. 1240 ze zm.). Zgodnie z jej przepisami nie jest możliwe udzielanie dotacji ze środków budżetowych gmin czy powiatów bezpośrednio osobom fizycznym.

[srodtytul]Błąd naprawiono[/srodtytul]

Wchodząca w życie 21 grudnia 2010 r. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=384696]ustawa o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowisk[/link]a błąd ten naprawia. Wprowadza nowe ustępy do art. 403. Zgodnie z nimi finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej odbywa się co do zasady w trybie przewidzianym w przepisach odrębnych (ustawie o finansach publicznych).

Jak wynika jednak z nowego art. 403 ust. 4, finansowanie takiej działalności może polegać też na udzielaniu dotacji celowych z budżetu gminy lub powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji realizowanych przez podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych. W szczególności[b] dotacje te mogą być przyznawane osobom fizycznym, wspólnotom mieszkaniowym, osobom prawnym oraz przedsiębiorcom. [/b]

[srodtytul]Istotny warunek[/srodtytul]

Zaznaczyć należy, że katalog podmiotów jest otwarty, o czym świadczy użycie przez ustawodawcę sformułowania „w szczególności”. Oznacza to, że o dotacje mogą się również ubiegać inne podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych, pod warunkiem realizacji prośrodowiskowych inwestycji.

Reklama
Reklama

Udzielanie dotacji, o których mowa w art. 403 ust. 4 prawa ochrony środowiska, następuje na podstawie umowy zawartej z gminą (powiatem).

Jeżeli dotacja ta miałaby stanowić pomoc publiczną lub pomoc de minimis, jej udzielenie następuje z uwzględnieniem warunków dopuszczalności tej pomocy określonych w przepisach Unii Europejskiej.

[i]Podstawa prawna: [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=384696]ustawa z 29 października 2010 r.DzU nr 229, poz. 1498[/link][/i]

[ramka][b]Dochody z kar i opłat[/b]

[srodtytul]Skąd środki na dopłaty[/i]

[b]Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej jest zadaniem własnym gmin i powiatów.[/b] Jednostki te czerpią środki na ich realizację z przejętych od zlikwidowanych funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej dochodów z kar i opłat środowiskowych. Jak wynika z ustawy, 20 proc. tych wpływów trafia do budżetów gmin, a 10 proc. do powiatów.

Reklama
Reklama

Ustawodawca określił również wysokość środków, które jednostki te mają obowiązek corocznie przeznaczać na realizację zadania. Jak wynika z art. 403, gminy (powiaty) przeznaczają na ten cel nie mniej, niż wynoszą wpływy z tytułu kar i opłat środowisko-wych stanowiących dochód ich budżetów pomniejszone o nadwyżkę przekazaną do wojewódzkich funduszy ochrony środowiska.[/ramka]

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama