Przerzucenie tych kosztów na wnioskodawcę jako warunku udzielenia bonifikaty od opłat za przekształcenie jest sprzeczne z prawem.
Wyroki Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu i Naczelnego Sądu Administracyjnego nie pozostawiają wątpliwości (sygnatura akt: I OSK 16/12). Takie uchwały naruszają przepisy kodeksu postępowania administracyjnego i ustawy z 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości.
Art. 4 tej ustawy zobowiązuje do uiszczenia opłat z tytułu przekształcenia. Jednocześnie uprawnia do zastosowania bonifikat. W odniesieniu do gruntów komunalnych zniżek udziela się na podstawie uchwały właściwej rady lub sejmiku. Uchwałę w sprawie bonifikaty dla nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi podjęła w 2011 r. m.in. Rada Miejska w Jeleniej Górze. Wyraziła zgodę na udzielenie osobom fizycznym i spółdzielniom mieszkaniowym 99 proc. bonifikaty od opłaty z tytułu przekształcenia. W § 3 nałożyła na wnioskodawców obowiązek zapłacenia za przygotowanie nieruchomości do przekształcenia, a w szczególności za sporządzenie operatu szacunkowego nieruchomości i inwentaryzacji. Miało to być jednym z warunków skorzystania z bonifikaty.
Wojewoda dolnośląski stwierdził nieważność § 3. Rada miejska jest uprawniona do wypowiedzenia się tylko co do ostatecznej opłaty za przekształcenie. Koszty przygotowania nieruchomości do takiego przekształcenia nie są elementem tej opłaty. Służą ustaleniu wartości nieruchomości. Zgodnie z art. 262 k.p.a. stronę obciążają wyłącznie te koszty postępowania, które wynikły z jej winy lub zostały poniesione w jej interesie lub na jej żądanie. Inne, niewymienione w tym przepisie, obciążają organ administracyjny.
Obywatel ponosi koszty powstałe z jego winy, na jego żądanie lub w jego interesie