Kiedy kupiec nie przyjdzie

Jak zaprzepaścić szansę na transakcję? Nie tylko nie dając rabatu. Marne zdjęcia w ogłoszeniu, bielizna na suszarce, zapach nikotyny powalający od progu na pewno zniechęcą kupca.

Publikacja: 25.09.2013 13:52

Kiedy kupiec nie przyjdzie

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Według szacunków agencji nieruchomości Metrohouse w wakacje o 20 proc. wzrosła liczba transakcji sprzedaży mieszkań na rynku wtórnym. Ponieważ jednak wyprzedają się mieszkania bardzo długo zalegające na rynku, statystycznie wydłużył się średni czas sprzedaży, który dziś wynosi już 192 dni. To najwięcej od kilku lat.

- Jesień zapewne będzie dla właścicieli mieszkań dobrym czasem na sprzedaż.  Motywacją dla wielu klientów może być perspektywa zakupu lokalu finansowanego w 100 proc. kredytem, gdyż nowelizacja Rekomendacji S wprowadza obowiązek posiadania od początku 2014 r. 5 proc. wkładu własnego - mówi Marcin Jańczuk z agencji Metrohouse. - Istotnym czynnikiem jest także duża podaż mieszkań, dająca nadzieję na uzyskanie upustu cenowego oraz coraz korzystne warunki kredytowania zakupu. Nie bez znaczenia jest wzrost aktywności inwestorów, dla których depozyty bankowe stają się coraz rzadziej wybieraną formą lokowania gotówki - dodaje.

Są jednak osoby, które od kilku lub kilkunastu miesięcy czekają na kupca i nie mogą sprzedać nieruchomości. Nie tylko dlatego, że cena jest za wysoka.

Co zrobić, aby zaprzepaścić szansę na transakcję? Radzą pośrednicy Metrohouse:

- Wystaw zaporową cenę.


Nic tak nie zniechęca do zapoznania się bliżej z ofertą jak cena znacznie odstająca od realiów rynkowych. Twoje mieszkanie będzie skutecznie pomijane w wynikach wyszukiwania, co drastycznie obniży szanse na sprzedaż.

- Skorzystaj z kilkunastu biur nieruchomości.


Wierzysz w zapewnienia, że jeśli w sprzedaż Twojego mieszkania będzie zaangażowane pół miasta, szybciej dokonasz transakcji? Jesteś w błędzie. Jeden zaufany pośrednik zrobi dla więcej niż powierzenie sprzedaży wielu agencjom.

- Nie mów nikomu, że sprzedajesz mieszkanie.


Z różnych względów staramy się ukrywać fakt sprzedaży mieszkania  często nawet rodzina i najbliżsi sąsiedzi dowiadują się dopiero w momencie przeprowadzki. Przecież oni mogą być także kupcami.

- Decyduj, kiedy odbierasz telefony i pokazujesz mieszkani

e.


Każdy kontakt w odpowiedzi na twoją ofertę trzeba traktować jako klienta, który może kupić od Ciebie mieszkanie. Jeśli postanawiasz być dostępny dla kontrahentów np. tylko w weekendy, przegrywasz z konkurencyjnymi ofertami, których właściciele są bardziej mobilni.

- Nie ustępuj w negocjacjach.


Kupujący zawsze oczekują upustu. Czasem wystarczy niewielkie ustępstwo cenowe, aby zakończyć z sukcesem rozmowy o warunkach transakcji. Sztywna pozycja negocjacyjna nie wpływa pozytywnie na rozmowy. Obecnie kupującym udaje się wynegocjować średnio ok. 3-4 proc. ceny ofertowej.

- Koloryzuj opis nieruchomości.


Każdy chce, aby jego oferta była opisywana w samych superlatywach. Cukierkowy opis mieszkania sprawi nadmierne nadzieję kupującego, który będzie zawiedziony tym, co zobaczył na miejscu.

- Zrób "na szybko" kilka zdjęć.


To, co zwraca uwagę osób poszukujących mieszkania to profesjonalnie przygotowane zdjęcia i opisu. Jeśli te dwa elementy zawodzą, oferta nie przyciągnie uwagi. Chyba, że konkurujesz ceną.

- Nie przejmuj się zebraniem dokumentów potrzebnych do sprzedaży.


Potencjalni klienci mają prawo dokonać wglądu do dokumentacji świadczącej o prawie własności do nieruchomości. Już na etapie prezentacji musisz uporządkować dokumentację pod względem formalnym. -

- Zamieść ogłoszenie w portalu i czekaj na odzew.


To jednak nie takie proste. Serwisy stosują całą masę rozwiązań mających na celu wyróżnienie i wysokie pozycjonowanie oferty. Oferta raz zamieszczona w portalu zginie w gąszczu tysięcy innych ogłoszeń. Tak nie wypromujesz oferty.

- Nie sprzątaj.


Bałagan w mieszkaniu skutecznie odstrasza do dalszych rozmów na temat zakupu mieszkania  szczególnie jeśli mieszkanie będzie oglądać kobieta.

- Upieraj się, by samodzielnie pokazywać mieszkanie klientom

.


Jeśli korzystasz z usług pośrednika pozwól mu zaprezentować twoje mieszkanie. Kupujący często mają opory w zadawaniu pytań i czują się nieco skrępowani  w obecności właścicieli.

- Podczas prezentacji zapal papierosa

.


Włącz także telewizor i pozwól swojemu psu  swobodnie biegać między gośćmi. Pełna gwarancja, że potencjalni kupujący poczują szacunek do wizyty w Twoim mieszkaniu.

Według szacunków agencji nieruchomości Metrohouse w wakacje o 20 proc. wzrosła liczba transakcji sprzedaży mieszkań na rynku wtórnym. Ponieważ jednak wyprzedają się mieszkania bardzo długo zalegające na rynku, statystycznie wydłużył się średni czas sprzedaży, który dziś wynosi już 192 dni. To najwięcej od kilku lat.

- Jesień zapewne będzie dla właścicieli mieszkań dobrym czasem na sprzedaż.  Motywacją dla wielu klientów może być perspektywa zakupu lokalu finansowanego w 100 proc. kredytem, gdyż nowelizacja Rekomendacji S wprowadza obowiązek posiadania od początku 2014 r. 5 proc. wkładu własnego - mówi Marcin Jańczuk z agencji Metrohouse. - Istotnym czynnikiem jest także duża podaż mieszkań, dająca nadzieję na uzyskanie upustu cenowego oraz coraz korzystne warunki kredytowania zakupu. Nie bez znaczenia jest wzrost aktywności inwestorów, dla których depozyty bankowe stają się coraz rzadziej wybieraną formą lokowania gotówki - dodaje.

Nieruchomości
Robyg wybuduje osiedle przy zabytkowym browarze Haasego. Prawie 1,5 tys. mieszkań
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Rynek nieruchomości rok po powołaniu rządu. Ile dowiozły ministerstwa?
Nieruchomości
Mieszkaniówka na karuzeli
Nieruchomości
Polska centralna. Magnes na firmy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Przez wynajem na doby wspólnota zapłaci więcej