Reklama

Zwiększy się podaż mieszkań

W Warszawie jeszcze w tym roku trafi do sprzedaży kilka tysięcy lokali od deweloperów. Najwięcej na Woli i Mokotowie.

Aktualizacja: 18.08.2014 16:07 Publikacja: 18.08.2014 16:06

W drugim półroczu na rynek mieszkaniowy w Warszawie deweloperzy mogą wprowadzić nawet ok. 8 tys. nowych mieszkań – szacują analitycy redNet Property Group. Jeśli firmy zrealizują swoje plany, podaż nowych lokali na stołecznym rynku może osiągnąć pod koniec roku poziom 18 tys.

– Oferta w najbliższych miesiącach wzbogaci się w największym stopniu na Woli, Mokotowie, a w dalszej kolejności – na Białołęce, Pradze-Południe i w Wilanowie. Nieznacznego wzrostu podaży bądź spadku można się spodziewać w peryferyjnych rejonach – w Rembertowie, Ursusie, Wesołej – ocenia Anna Karaś, analityk z redNet Property Group. Do sprzedaży trafiają w większości kolejne etapy już realizowanych wcześniej inwestycji.

Nie zawsze z dopłatą

Z kolei analitycy z Lion's Banku podkreślają, że zwykle jesienią stołeczni deweloperzy uzyskują przeciętnie ok. 3–4 tys. nowych pozwoleń na budowę. – Do tego trzeba doliczyć niewykorzystane do tej pory pozwolenia, wydane w ciągu ostatnich trzech lat, które obejmują ok. 2,6 tys. lokali. Zatem tegoroczną jesienią na warszawski rynek może trafić 6–7 tys. mieszkań. Jeśli tak się stanie, liczba ta z dużym prawdopodobieństwem przekroczyłaby stołeczną sprzedaż – prognozuje Bartosz Turek, kierownik działu analiz w Lion's Banku.

Deweloperzy wciąż stawiają przede wszystkim na budownictwo popularne. – Nie powinno to dziwić, bo gros nabywców właśnie w tym segmencie chce kupić mieszkanie – zauważa Bartosz Turek. Dodaje, że odmrożone zostały także projekty z najwyższej półki, które przez lata kryzysu pozostawały w niełasce.

Zdaniem Bartosza Turka w całym roku średnie ceny nowych lokali wzrosną maksymalnie o 3–4 proc. W ciągu ostatnich 12 miesięcy wyjściowe stawki za nowe lokale poszły w górę zaledwie o 1 proc., osiągając poziom nieco ponad 7,6 tys. zł za mkw. – podają przedstawiciele redNet Property Group. Program „Mieszkanie dla młodych" wpływa w nieznacznym stopniu na tę cenę, bo sporo deweloperów nie zakłada realizacji projektów trzymających się kryteriów „MdM", czyli w cenach do ok. 6,1 tys. zł za mkw. Nie oznacza to jednak, że podaż tych lokali się nie zwiększy, bo niektóre spółki, w tym najwięksi gracze, stawiają na „MdM". A według prognoz analityków, jeśli dzisiejsze limity zostaną zachowane w III kwartale, pula emdeemowskich ofert może sięgnąć nawet 15 proc. stołecznej podaży.

Reklama
Reklama

Budimex Nieruchomości planuje jesienią ruszyć ze sprzedażą osiedla w Marysinie Wawerskim, w którym ma powstać ok. 138 mieszkań, z czego mniej więcej połowa powinna się zmieścić w limitach „MdM".

Deweloper chce również rozpocząć w tym czasie drugi etap osiedla Wiślany Mokotów z 246 lokalami, już o wyższym standardzie, a więc raczej nie do kupienia z dopłatą. Z kolei spółka Dolcan szacuje, że w kolejnych etapach osiedli, jakie w najbliższych miesiącach trafią na rynek, znajdzie się całkiem spora pula lokali w limitach rządowego programu. – Z dopłatą będzie można kupić ok. 40 proc. mieszkań w czwartym i piątym etapie naszego osiedla Konik Polny na Białołęce oraz w drugim etapie białołęckiego osiedla Kamyk Zielony – zapowiada Robert Ziółek, prezes Dolcanu.

W kolejnych fazach

Nowe mieszkania spółki Dolcan będą sprzedawane przy zachowaniu cen ze starszych etapów. – Nie obawiamy się ryzyka „kanibalizacji" poszczególnych etapów realizowanych projektów. Mieszkania w kolejnych fazach będą się sprzedawały w nieco późniejszym czasie, bo mimo większego wyboru metraży na początku budowy klienci chętniej wybierają lokale w inwestycji już gotowej lub będącej na ukończeniu niż w tej, która dopiero jest rozpoczynana – tłumaczy Robert Ziółek.

Tymczasem Marvipol, który tegoroczną jesienią wprowadzi na rynek kolejny etap osiedla Central Park Ursynów, zaoferuje w nim 416 lokali, o ok. 5 proc. droższych niż w obecnej ofercie CPU.

– W związku z tym nie przewidujemy lokali mieszczących się w programie „MdM" – mówi Jacek Bielecki, dyrektor ds. jakości w Marvipolu.

Tymczasem J.W. Construction Holding szykuje się do wprowadzenia na rynek nowych etapów swoich inwestycji na Białołęce. – W III kwartale tego roku wprowadzimy do stołecznej oferty ponad 600 mieszkań, w tym 290 lokali w trzecim etapie inwestycji Bliska Wola oraz 315 z drugiego etapu inwestycji Zielona Dolina – wyliczają przedstawiciele dewelopera. Na razie cen nie podają.

Reklama
Reklama

– Szacujemy, że wszystkie mieszkania w inwestycji Zielona Dolina będą spełniały wymogi „MdM". W ofercie znajdują się lokale odpowiednie zarówno dla singli, jak i młodych rodzin – zachęca Małgorzata Ostrowska, dyrektor pionu marketingu i sprzedaży J.W. Construction Holding. Dodaje, że polityka cenowa spółki jest uzależniona oczywiście od rodzaju inwestycji i jej lokalizacji. – W przypadku Bliskiej Woli i Zielonej Doliny ceny mieszkań w kolejnych etapach będą nieco wyższe – mówi Ostrowska. Robyg do oferty na Żoliborzu i Mokotowie jeszcze w tym roku planuje wprowadzić ok. 1,2 tys. lokali.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, d.kaczynska@rp.pl

Nowa oferta od dewelopera

Lokale na osiedlach w stolicy, które trafią w najbliższych miesiącach do sprzedaży:

? Central Park Ursynów, drugi etap, Ursynów, ul. Kłobucka, deweloper: Marvipol, 416 lokali, ceny będą o ok. 5 proc. wyższe w stosunku do obecnej oferty na tym osiedlu, gdzie lokale są wyceniane na 7,5–7,8 tys. zł za mkw.

? Osiedle Moderna, Włochy, ul. Szczęsna, deweloper: Dolcan, 72 mieszkania, średnia cena ok. 6,5 tys. zł za mkw.

? Zielona Dolina, drugi etap, Białołęka, ul. Zdziarska, deweloper: J.W. Construction Holding, 315 lokali,  ceny nieustalone, w pierwszym etapie zaczynały się od 4,7 tys. zł za mkw. —źródło: deweloperzy

Nieruchomości
Fabryka Park Katowice z nowym właścicielem. Czy obiekt jeszcze urośnie?
Nieruchomości
Nowe szaty biurowca Warsaw Corporate Center
Nieruchomości
Condohotel czy apartament na doby
Nieruchomości
Niejasne zasady wydłużają drogę do inwestycji mieszkaniowych
Nieruchomości
Rekordowa transakcja na polskim rynku PRS
Reklama
Reklama