Szybkość, bliskość, wygoda – tym będzie żyć rynek handlowy

Rynek nieruchomości handlowych bezustannie ewoluuje. Pandemia przyspiesza rozwój dotychczas egzotycznych form, jak q-commerce.

Publikacja: 28.12.2021 21:00

Formaty handlowe zmieniają się na naszych oczach

Formaty handlowe zmieniają się na naszych oczach

Foto: Bloomberg, Andrey Rudakov Andrey Rudakov

Jeśli zakupy stacjonarne – to bez wielkich wypraw, najlepiej pod domem. Jeśli zakupy przez internet – to bez czekania, najlepiej z dostawą jeszcze tego samego dnia. Zmiana zachowań klientów wywiera duży wpływ na rynek nieruchomości handlowych.

– W 2022 r. obserwować będziemy dalszy rozwój rynku e-commerce, a tym samym q-commerce (od ang. quick), czyli handlu przez internet nastawionego na błyskawiczne dostawy – mówi Mateusz Strzelecki, partner w Walter Herz. – U progu pandemii, w lutym 2020 r., handel przez internet w Polsce miał 5,6 proc. udziału w sprzedaży, a w październiku 2021 r. już 8,4 proc. Przekłada się to w naturalny sposób na skokowy wzrost popytu na powierzchnie magazynowe oraz przyspieszenie rozwoju tego sektora: z kwartału na kwartał rynek magazynowy notuje historycznie najwyższe wyniki. W III kwartale całkowity popyt netto wyniósł rekordowe 4,7 mln mkw., o 35 proc. więcej w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku – dodaje.

Strzelecki zaznacza, że nad Wisłą rozwijają się też nowe koncepty, w tym m.in. dark stores, które wkraczają na ulice największych miast. Dark store (z ang. ciemny sklep) oznacza punkt sprzedaży detalicznej lub mikrocentrum dystrybucji, które działa tylko na rzecz zakupów online. Witryny takiego sklepu są zwykle zaklejone folią, często czarną, stąd nazwa.

– W 2022 r. nadal rozbudowywane będą te sieci mikrocentrów dystrybucyjnych o powierzchni od 200 mkw. do 400 mkw., które urządzone są w taki sposób, aby umożliwiały szybkie skompletowanie zamówienia i realizację dostawy do klientów w ciągu kilkunastu minut – prognozuje Strzelecki.

W podobnym tonie wypowiada się Beata Kokeli, partner i szefowa działu nieruchomości handlowych w Cushman & Wakefield.

– Trwająca już prawie dwa lata pandemia bardzo mocno wpływa na zwyczaje zakupowe Polaków. Firmy handlowe prześcigają się w sposobach maksymalnego skrócenia czasu oczekiwania na zamówiony towar. Rezultatem tego wyścigu jest bardzo szybki rozwój konceptu zwanego dark store, gdzie zminimalizowana została droga dostawy ze sklepu – prosto do klienta, bez ogniwa pośredniego – sprzedawcy, w czasie pomiędzy 30 a 15 minut – mówi ekspertka. – Przy zastosowaniu zamówień i płatności przez własne aplikacje rozwijają się w Polsce sieci takie jak JOKR – działający w Ameryce Północnej, Meksyku, Brazylii i innych krajach, Bolt – z Estonii, Wolt – obecny na rynku od kilku lat, czy rodzimy Lisek – wylicza.

Beata Kokeli podkreśla, że sieci dark stores pojawiają się tam, gdzie zlokalizowane są duże skupiska mieszkańców. Sklepy zlokalizowane są w lokalach pomiędzy 100 a 300 mkw.

– Firmy dostarczające towary przez sieci dark stores raczej nie konkurują cenowo – najistotniejsze jest to, aby towar dostarczyć w jak najkrótszym czasie. Rynek dark stores rozwija się bardzo dynamicznie, nie tylko w Warszawie, ale też w innych polskich miastach – konkluduje Kokeli.

O przemianach na rynku handlowym w niedawnym raporcie napisali też eksperci Colliersa. Spodziewają się, że w 2022 r. rynek e-commerce będzie dojrzewać. Już 2021 r. przyniósł znaczące przyspieszenie tego procesu: byliśmy świadkami wejścia nowych graczy, przejęć i konsolidacji. Według Colliersa na uwagę zasługuje m.in. start platformy Amazon.pl, otwarcie pierwszego magazynu AliExpress, dynamiczny rozwój sieci automatów paczkowych (nie tylko InPost, ale i Allegro, Orlen, AliExpress) czy dark stores.

Kolejnym trendem prognozowanym przez Colliersa będzie wzrost popytu na lokale usługowe w parterach budynków mieszkaniowych. Takimi nieruchomościami będą się szczególnie interesować gracze z sektora spożywczego, gastronomii oraz usług z zakresu zdrowia i urody. Szybkość, bliskość i wygoda to kluczowe czynniki dla konsumentów. To m.in pokłosie pracy hybrydowej – mieszkańcy bloków chcą pełnej infrastruktury w zasięgu krótkiego spaceru.

Według Colliersa wraz ze wzrostem popytu na lokale usługowe podejmowane będą inicjatywy budowania pierwszych profesjonalnych portfeli złożonych z takich nieruchomości.

A co z „klasycznym" handlem? W latach pandemii inwestorzy interesowali się głównie mniejszymi formatami: parkami handlowymi i centrami convenience.

Według Michała Ćwiklińskiego, dyrektora zarządzającego Avison Young Poland, w 2022 r. będziemy obserwować powrót zainteresowania większymi nieruchomościami handlowymi, ze szczególnym uwzględnieniem tych w dobrych lokalizacjach, w większych aglomeracjach, ze względu na dość wysokie do uzyskania stopy zwrotu oraz dość wysoką wartość rezydualną (jest to prognozowana cena sprzedaży możliwa do uzyskania w przyszłości) wobec kosztu nabycia.

– Zainteresowanie obiektami handlowymi, a zwłaszcza sklepami typu convenience, supermarketami wolnostojącymi oraz magazynami handlowymi, rośnie, ale z powodu ograniczonej podaży odpowiednich produktów udział sektora handlowego w całkowitej wartości transakcji nie przekracza kilkunastu procent – mówi Michał Stępień, associate w dziale doradztwa inwestycyjnego w Savills Polska.

– Nieco stabilniejsza pozycja centrów handlowych i bardziej atrakcyjne stopy kapitalizacji dla tego rodzaju aktywów zachęcają do inwestowania, niemniej rosnące ceny energii i wzrost stóp procentowych mogą spowolnić popyt konsumencki w przyszłym roku, a to może wpłynąć negatywnie na obroty sklepów i wydłużyć okres stosowania przez inwestorów strategii wyczekiwania – dodaje ekspert.

Jeśli zakupy stacjonarne – to bez wielkich wypraw, najlepiej pod domem. Jeśli zakupy przez internet – to bez czekania, najlepiej z dostawą jeszcze tego samego dnia. Zmiana zachowań klientów wywiera duży wpływ na rynek nieruchomości handlowych.

– W 2022 r. obserwować będziemy dalszy rozwój rynku e-commerce, a tym samym q-commerce (od ang. quick), czyli handlu przez internet nastawionego na błyskawiczne dostawy – mówi Mateusz Strzelecki, partner w Walter Herz. – U progu pandemii, w lutym 2020 r., handel przez internet w Polsce miał 5,6 proc. udziału w sprzedaży, a w październiku 2021 r. już 8,4 proc. Przekłada się to w naturalny sposób na skokowy wzrost popytu na powierzchnie magazynowe oraz przyspieszenie rozwoju tego sektora: z kwartału na kwartał rynek magazynowy notuje historycznie najwyższe wyniki. W III kwartale całkowity popyt netto wyniósł rekordowe 4,7 mln mkw., o 35 proc. więcej w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku – dodaje.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Rząd przyjął program tanich kredytów. Klienci już rezerwują odpowiednie mieszkania
Nieruchomości
Wielki recykling budynków nabiera tempa. Troska o środowisko czy o portfel?
Nieruchomości
Opada gorączka, ale nie chęci
Nieruchomości
Klienci czekają w blokach startowych
Nieruchomości
Kredyty mieszkaniowe: światełko w tunelu