Jeśli zakupy stacjonarne – to bez wielkich wypraw, najlepiej pod domem. Jeśli zakupy przez internet – to bez czekania, najlepiej z dostawą jeszcze tego samego dnia. Zmiana zachowań klientów wywiera duży wpływ na rynek nieruchomości handlowych.
– W 2022 r. obserwować będziemy dalszy rozwój rynku e-commerce, a tym samym q-commerce (od ang. quick), czyli handlu przez internet nastawionego na błyskawiczne dostawy – mówi Mateusz Strzelecki, partner w Walter Herz. – U progu pandemii, w lutym 2020 r., handel przez internet w Polsce miał 5,6 proc. udziału w sprzedaży, a w październiku 2021 r. już 8,4 proc. Przekłada się to w naturalny sposób na skokowy wzrost popytu na powierzchnie magazynowe oraz przyspieszenie rozwoju tego sektora: z kwartału na kwartał rynek magazynowy notuje historycznie najwyższe wyniki. W III kwartale całkowity popyt netto wyniósł rekordowe 4,7 mln mkw., o 35 proc. więcej w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku – dodaje.