Mniej spalin w paliwie

Naukowcy zmuszeni do poszukiwania tanich źródeł energii opracowali wiele sposobów na produkcję biopaliwa. To świetna metoda na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych

Aktualizacja: 31.12.2008 10:41 Publikacja: 30.12.2008 23:46

Stacja benzynowa

Stacja benzynowa

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Przedostatniego dnia 2008 roku z lotniska w nowozelandzkim Auckland w dwugodzinny lot wyruszył pasażerski Boeing 747-400 zatankowany paliwem, jakim jeszcze nikt nie napełniał zbiorników dużych pasażerskich maszyn. To mieszanka złożona w 50 proc. ze zwykłego lotniczego paliwa i biopaliwa uzyskanego z jatropy, rośliny uprawianej w Afryce i w Indiach, z której owoców wyciska się olej. Jest niejadalny, a cała roślina trująca, ale za to ma bardzo małe wymagania co do gleby.

Dwugodzinny lot potwierdził przydatność tej mieszanki dla silników lotnczych (po ang. jet) nazwanej przez specjalistów nowozelandzkich „jetropą”.

[srodtytul]Eksperyment na antypodach[/srodtytul]

Próby z tym rodzajem paliwa zaplanowane były kilka miesięcy temu, kiedy surowa ropa naftowa kosztowała ponad 170 dolarów za baryłkę i głównym motorem tego rodzaju eksperymentów było obniżenie kosztów eksploatacji samolotów. Dziś eksperci z Nowej Zelandii wskazują na korzyści w dziedzinie obniżania emisji gazów cieplarnianych do atmosfery.

Nowozelandzkie linie lotnicze chcą do 2013 roku używać przynajmniej 10 proc. biopaliwa do napędu samolotów. Zastąpienie 10 proc. benzyny lotniczej biopaliwem zmniejszyłoby emisję dwutlenku węgla do atmosfery o 400 tys. ton rocznie. Lotnictwo światowe odpowiedzialne jest za 2 proc. emisji tego gazu. Skąd bierze się redukcja emitowanego do atmosfery dwutlenku węgla, skoro w procesie spalania powstaje go dokładnie tyle samo, ile w procesie spalania benzyny?

[srodtytul]Energia ze śmieci[/srodtytul]

Potrzebne do wyprodukowania paliwa rośliny zaabsorbują z atmosfery połowę ilości dwutlenku węgla, jaki powstaje w procesie spalania. Jatropa jest znakomitym źródłem biopaliwa ze względu na wysoką zawartość oleju (od 30 do 40 proc.) oraz bardzo małe wymagania glebowe, co oznacza, że nie musi wypierać z pól uprawnych roślin do produkcji żywności. Może być uprawiana na nieużytkach.

Do niedawna biopaliwo było uważane za nieprzydatne w lotnictwie ze względu na to, że zamarza w niskiej temperaturze. Okazało się, że biopaliwo z jatropy zamarza w niższej temperaturze niż benzyna.

Przez większość roku 2008 ceny ropy na międzynarodowym rynku utrzymywały się na wysokim poziomie, a naukowcy na gwałt poszukiwali nowych źródeł paliwa, głównie dla najszerszej rzeszy użytkowników – milionów samochodów jeżdżących po drogach świata.

[srodtytul]Grzybodiesel[/srodtytul]

Dwaj amerykańscy inżynierowie udowodnili, że do produkcji benzyny, oleju napędowego, a nawet benzyny lotniczej można będzie wykorzystać... cukier z odpadów rolniczych. Dalsze prace, które potrwają jeszcze kilka lat, będą szły w kierunku opracowania metody uzyskiwania benzyny z węglowodanów na skalę przemysłową, aby w przyszłości do produkcji paliwa można było wykorzystywać nie tylko odpady przemysłu spożywczego, ale także rośliny, które dzisiaj traktujemy jak chwasty. Jedną z nich mogłoby być popularne w Ameryce Północnej i Środkowej proso rózgowe, chętnie hodowane jako roślina ozdobna przez miłośników ogródków przydomowych.INEOS, jeden z największych koncernów chemicznych na świecie, zapowiedział produkcję biopaliwa ze... śmieci komunalnych i przemysłowych odpadów organicznych. Firma opracowała technologię produkcji etanolu na wielką skalę. Według Petera Wiliamsa z INEOS etanol uzyskiwany z tego źródła, stosowany w paliwach, pozwoli na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery o 90 proc. niż ma to miejsce w przypadku paliwa z ropy naftowej.

Z tony suchych odpadów będzie można wyprodukować 400 litrów etanolu, który może być dodawany do tradycyjnego paliwa z ropy naftowej lub całkowicie je zastąpić.

W listopadzie magazyn „Microbiology” opublikował informacje o odkryciu w Ameryce Południowej gatunku grzybów, które w procesie przemiany materii produkują podstawowe składniki ropy naftowej. – Dzięki tym organizmom możemy otrzymać najbogatsze źródło paliwa – powiedział Gary Strobel z Uniwersytetu Montany, odkrywca grzybów. Już za kilka lat wielkie powierzchnie zajęte pod uprawę roślin, z których wytwarza się biopaliwo, można zwolnić pod produkcję żywności, a grzyby uprawiać na skalę przemysłową w podobny sposób, jak wytwarza się drożdże piekarskie.

[ramka]Przez cały 2008 rok w światowych mediach pojawiały się informacje o technologiach, które pozwolą na wyeliminowanie szaleńczo drogiej ropy naftowej. Słynny amerykański biochemik i przedsiębiorca Craig Venter w marcu zapowiedział wykorzystanie zmodyfikowanych mikrobów do zamiany gazów cieplarnianych na paliwo. Venter wieszczył wyeliminowanie z produkcji paliwa przemysłu petrochemicznego w ciągu 18 miesięcy. Choć ostatnio ceny ropy naftowej znacznie spadły, pozostała kwestia dwutlenku węgla. Produkcja biopaliwa każdą z metod pozwala na redukcję tego gazu w atmosferze.[/ramka]

[i]wyślij e-mail do autora

[mail=k.urbanski@rp.pl]k.urbanski@rp.pl[/mail][/i]

Nauka
Najkrótszy dzień i najdłuższa noc w 2024 roku. Kiedy wypada przesilenie zimowe?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nauka
Pełnia Księżyca w grudniu. Zimny Księżyc będzie wyjątkowy, bo trwa wielkie przesilenie księżycowe
Nauka
W organizmach delfinów znaleziono uzależniający fentanyl
Nauka
Orki kontra „największa ryba świata”. Naukowcy ujawniają zabójczą taktykę polowania
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nauka
Radar NASA wychwycił „opuszczone miasto” na Grenlandii. Jego istnienie zagraża środowisku