Reklama
Rozwiń
Reklama

Podatek od słodyczy

Światowa Organizacja Zdrowia popiera kraje wprowadzające dodatkowy podatek od sprzedaży napojów słodzonych. To sposób na walkę z otyłością.

Aktualizacja: 17.10.2016 14:30 Publikacja: 17.10.2016 13:37

Gdyby nie nadmierne spożycie cukru, rzadziej chorowalibyśmy na sercę, cukrzycę i otyłość - uważa WHO

Gdyby nie nadmierne spożycie cukru, rzadziej chorowalibyśmy na sercę, cukrzycę i otyłość - uważa WHO.

Foto: 123RF

Zamierzenia WHO są bardzo ambitne. Organizacja - na podstawie własnych badań - przyjmuje, że ograniczenie spożycia cukru w napojach będzie możliwe, gdy ceny pójdą o co najmniej 20 proc. w górę. W efekcie ludzie będą rzadziej chorować na cukrzycę, choroby związane z otyłością oraz będą mieli zdrowsze zęby. Puszka Coca-Coli zawiera ok. 35 g cukru, co odpowiada siedmiu kostkom.

Cukrowy podatek nie jest nowością. Kilka krajów zdążyło go już wprowadzić. Obowiązuje m.in. we Francji, gdzie początkowo ceny wzrosły, a konsumpcja spadła, jednak obecnie rośnie. Takie rozwiązanie stosuje też Norwegia i Węgry, jak również również kilka miast w USA. Podobne regulacje chce wprowadzić RPA - od 2017 roku oraz Wielka Brytania - od 2018 roku. Z podobnych podatków („cukrowego" i „tłuszczowego") wycofała się natomiast kilka lat temu Dania. W Meksyku (podatek podniósł cenę o 10 proc., sprzedaż spadła o 6 proc.) miała miejsce prawdziwa wojna o niewprowadzanie słodkiego podatku. Biznesmeni oraz organizacja producentów napojów gazowanych krytykowali projekt podatku strasząc ogromnym wzrostem bezrobocia. Według lokalnych gazet akcją sterowała firma PwC. Podobny przebieg, lecz inny koniec, miała kampania w Kolumbii. Miejscowy potentat na rynku napojów słodzonych zaskarżył i skutecznie zablokował kampanię edukacyjną o skutkach nadmiernego spożycia cukru.

RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Month - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskasz dodatkowo pełny dostęp do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie otrzymasz dostęp do NYT: News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Reklama
Materiał Partnera
Chcieliby dwójkę. Dlaczego więc Polacy coraz rzadziej decydują się na dzieci?
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Materiał Partnera
Krewny z Ameryki. Jak filmy opowiadają niezwyczajną historię polskich emigrantów
Materiał Partnera
Czy można wykryć, że pracę napisała AI? Nauczyciele akademiccy vs. ChatGPT
Materiał Partnera
Zegar biologiczny. Co naprawdę decyduje o naszej produktywności?
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Nauka
Jak urozmaicić spacery i biegi? Eksperci mają niecodzienny pomysł. „Zaczynać powoli”
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama