Reklama

Bez wiatrakowca nie byłoby śmigłowca

90 lat temu, 9 stycznia 1923 roku, Hiszpan Juan de la Cierva odbył w Getafe pierwszy w historii lot skonstruowanym przez siebie wiatrakowcem

Publikacja: 09.01.2013 00:01

Angielski wiatrakowiec Cierva C.30A kupiło wiele krajów, w tym Polska

Angielski wiatrakowiec Cierva C.30A kupiło wiele krajów, w tym Polska

Foto: archiwum ryszarda witkowskiego

Red

Fragment tekstu z archiwum "Rzeczpospolitej"

Reklama
Reklama

, z dodatku "Samoloty i ludzie"

Etapem rozwoju śmigłowców było pojawienie się konstrukcji, bez której dalszy postęp byłby niemożliwy – wiatrakowca. Było to urządzenie latające, w którym siła nośna powstawała dzięki wirnikowi obracającemu się autorotacyjnie, tzn. bez napędu, co umożliwiło śmigłowcom latanie szybko do przodu i zapewniło bezpieczeństwo w przypadku awarii zasilania.

Prace nad taką maszyną prowadził od 1921 roku hiszpański inżynier Juan de la Cierva y Codornia. Zbudował wtedy niezbyt udany aparat nazwany autogyrem (w języku hiszpańskim "el giro" to obrót). Następne jego wersje okazywały się wciąż wadliwe, aż w czwartej zastosował swój nowy wynalazek – przegubowe zawieszenie łopat nośnych w głowicy wirnika nośnego, który nie był napędzany silnikiem. Ich obrót był osiągany dzięki wykorzystaniu zjawiska autorotacji powstającego dzięki ruchowi postępowemu maszyny względem powietrza uzyskanego dzięki sile napędowej dodatkowego śmigła ciągnącego.

Od 1926 roku konstruktor pracował w Anglii, gdzie założył firmę Cierva Autogyro Company Ltd. Powstało w niej wiele udanych typów wiatrakowców, z których najdoskonalszym, wprowadzonym do służby w wielu krajach, był C. 30A. Jeden jego egzemplarz od 1934 roku latał w Polsce.

Reklama
Reklama

Model wiatrakowca Cierva C.30 Autogyro

Wynalazek wirnika przegubowego stanowił przełom. Od tej chwili konstruktorzy zaczęli go stosować prawie we wszystkich śmigłowcach. Następnymi zagadnieniami technicznymi, którymi się zajęli, były: opanowanie zdolności do szybkiego lotu i zapewnienia bezpieczeństwa lotu z wyłączonym silnikiem, który umożliwiłby łagodne opadanie zamiast gwałtownej utraty wysokości.

Tak wyglądają dzisiejsze wiatrakowce

Nauka
Naukowcy wskazują na zaskakującą przyczynę epidemii dżumy. „Jedna z największych katastrof ludzkich”
Nauka
Przełomowe badania DNA zaprzeczają popularnej teorii. Chodzi o ewolucję Homo sapiens
Nauka
Po co robotnice zabijają własne poczwarki? Niezwykłe zachowanie mrówek
Nauka
Ostatnia superpełnia w tym roku już niedługo. Kiedy obserwować Zimny Księżyc?
Materiał Partnera
Radio na laser i opary rubidu. Kwantowy wynalazek fizyków z UW
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama