Reklama

Wielkie połowy opon

Tysiące starych opon wydobywają z Morza Śródziemnego Francuzi. Pomysł budowania z nich sztucznych raf upadł.

Publikacja: 16.05.2015 12:32

Osborne Reef niedaleko Fort Lauderdale - sztuczna „rafa” ze starych opon. Opony później wydobyli nur

Osborne Reef niedaleko Fort Lauderdale - sztuczna „rafa” ze starych opon. Opony później wydobyli nurkowie wojskowi.

Foto: Wikipedia

W latach 60. ubiegłego wieku wieku miliony zużytych opon zaczęto wrzucać do mórz i oceanów w pobliżu wybrzeży. W dobrej wierze: miały z nich powstać sztuczne rafy, w których będzie się pleniło życie, opony miały porastać roślinnością, w ślad za którą miały się pojawiać skorupiaki, ryby i wreszcie morskie ssaki.

Uważano wtedy, że opony nie zanieczyszczają morskiego środowiska i pomogą odtworzyć życie w strefie, w której istniało już tylko w postaci bardzo zubożonej. Ekolodzy twierdzili wówczas, że zatopione opony pozostaną nieruchome na dnie.

Tymczasem życie zweryfikowało ten pomysł. Okazało się, że opony nie wytrzymują naporu fal i prądów, które rozrzucają je na dużym obszarze morskiego dna, szpecąc i zanieczyszczając ekosystemy. Okazało się również, że morskie zwierzęta nie zachwycają się węglowodorami zawartymi w oponach — rozkładają się one stopniowo uwalniając do wody metale ciężkie, toksyczne dla morskich organizmów. Na rafach z opon egzystuje nawet o 40 proc. gatunków mniej niż na rafach betonowych, i tak uważanych za brzydkie i nieskuteczne.

Dlatego we Francji postanowiono wydobywać zatopione opony. Właśnie rozpoczęła się akcja wydobywania 25 tys. opon z Morza Śródziemnego między Cannes i Antibes. Oczywiście, na dnie znajduje się tam wielokrotnie więcej opon, problem polega jednak na tym, aby zaraz po wydobyciu przerabiać je na surowce wtórne. Jeśli ta akcja przebiegnie pomyślnie, w 2016 roku planowane jest wydobycie wszystkich opon zatopionych w tym regionie.

Nie ma dokładnych danych o objętości sztucznych raf. Z danych udostępnionych przez francuski Ifremer — Institut Francais de Recherche pour l'Exploitation de la Mer — wynika, że sztuczne rafy, oprócz opon, tworzone były z betonowych prefabrykatów, wraków, a nawet z wagonów kolejowych.

Reklama
Reklama

Najwięcej tego rodzaju struktur, pod względem objętości, stworzyła Japonia — ponad 20 milionów metrów sześciennych. Natomiast w Stanach Zjednoczonych takie sztuczne rafy są najliczniejsze, jest ich tam ponad tysiąc. Dwa miliony opon zatopił koncern Goodyear w 1972 roku na wysokości Fort Lauderdale na Florydzie. Według francuskiego ministerstwa ekologii, w 2014 roku kraj ten zatopił 350 tys. ton zużytych opon.

Nauka
Naukowcy wskazują na zaskakującą przyczynę epidemii dżumy. „Jedna z największych katastrof ludzkich”
Nauka
Przełomowe badania DNA zaprzeczają popularnej teorii. Chodzi o ewolucję Homo sapiens
Nauka
Po co robotnice zabijają własne poczwarki? Niezwykłe zachowanie mrówek
Nauka
Ostatnia superpełnia w tym roku już niedługo. Kiedy obserwować Zimny Księżyc?
Materiał Partnera
Radio na laser i opary rubidu. Kwantowy wynalazek fizyków z UW
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama