Wielkie połowy opon

Tysiące starych opon wydobywają z Morza Śródziemnego Francuzi. Pomysł budowania z nich sztucznych raf upadł.

Publikacja: 16.05.2015 12:32

Osborne Reef niedaleko Fort Lauderdale - sztuczna „rafa” ze starych opon. Opony później wydobyli nur

Osborne Reef niedaleko Fort Lauderdale - sztuczna „rafa” ze starych opon. Opony później wydobyli nurkowie wojskowi.

Foto: Wikipedia

W latach 60. ubiegłego wieku wieku miliony zużytych opon zaczęto wrzucać do mórz i oceanów w pobliżu wybrzeży. W dobrej wierze: miały z nich powstać sztuczne rafy, w których będzie się pleniło życie, opony miały porastać roślinnością, w ślad za którą miały się pojawiać skorupiaki, ryby i wreszcie morskie ssaki.

Uważano wtedy, że opony nie zanieczyszczają morskiego środowiska i pomogą odtworzyć życie w strefie, w której istniało już tylko w postaci bardzo zubożonej. Ekolodzy twierdzili wówczas, że zatopione opony pozostaną nieruchome na dnie.

Tymczasem życie zweryfikowało ten pomysł. Okazało się, że opony nie wytrzymują naporu fal i prądów, które rozrzucają je na dużym obszarze morskiego dna, szpecąc i zanieczyszczając ekosystemy. Okazało się również, że morskie zwierzęta nie zachwycają się węglowodorami zawartymi w oponach — rozkładają się one stopniowo uwalniając do wody metale ciężkie, toksyczne dla morskich organizmów. Na rafach z opon egzystuje nawet o 40 proc. gatunków mniej niż na rafach betonowych, i tak uważanych za brzydkie i nieskuteczne.

Dlatego we Francji postanowiono wydobywać zatopione opony. Właśnie rozpoczęła się akcja wydobywania 25 tys. opon z Morza Śródziemnego między Cannes i Antibes. Oczywiście, na dnie znajduje się tam wielokrotnie więcej opon, problem polega jednak na tym, aby zaraz po wydobyciu przerabiać je na surowce wtórne. Jeśli ta akcja przebiegnie pomyślnie, w 2016 roku planowane jest wydobycie wszystkich opon zatopionych w tym regionie.

Nie ma dokładnych danych o objętości sztucznych raf. Z danych udostępnionych przez francuski Ifremer — Institut Francais de Recherche pour l'Exploitation de la Mer — wynika, że sztuczne rafy, oprócz opon, tworzone były z betonowych prefabrykatów, wraków, a nawet z wagonów kolejowych.

Najwięcej tego rodzaju struktur, pod względem objętości, stworzyła Japonia — ponad 20 milionów metrów sześciennych. Natomiast w Stanach Zjednoczonych takie sztuczne rafy są najliczniejsze, jest ich tam ponad tysiąc. Dwa miliony opon zatopił koncern Goodyear w 1972 roku na wysokości Fort Lauderdale na Florydzie. Według francuskiego ministerstwa ekologii, w 2014 roku kraj ten zatopił 350 tys. ton zużytych opon.

Nauka
Czy mała syrenka musi być biała?
Nauka
Nie tylko niesporczaki mają moc
Nauka
Kto przetrwa wojnę atomową? Mocarstwa budują swoje "Arki Noego"
Nauka
Czy wojna nuklearna zniszczy cała cywilizację?
Nauka
Niesporczaki pomogą nam zachować młodość? „Klucz do zahamowania procesu starzenia”