Reklama
Rozwiń
Reklama

Kiedy udzielić zamówienia, a kiedy przyznać koncesję

Można je również realizować korzystając z rozwiązań przewidzianych w ustawie o koncesjach na roboty lub usługi. Jednak nie dla wszystkich przedsięwzięć zawarta w niej procedura jest właściwa

Aktualizacja: 02.10.2009 07:55 Publikacja: 02.10.2009 06:30

Kiedy udzielić zamówienia, a kiedy przyznać koncesję

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Red

Równolegle z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=20F62136B48507301C474FD60200D45D?id=299853]ustawą o partnerstwie publiczno-prywatnym[/link] weszła w życie [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=299847]ustawa z 9 stycznia 2009 r. o koncesjach na roboty budowlane lub usługi (DzU nr 19, poz. 101, dalej ukrbu)[/link]. Te dwie ustawy są efektem działań mających na celu stworzenie elastycznych mechanizmów organizacyjnych, za pomocą których podmioty wykonujące zadania o charakterze publicznym będą mogły skutecznie i efektywnie korzystać z doświadczeń oraz kapitału inwestorów prywatnych. PPP i koncesja na roboty budowlane lub usługi stanowić mogą atrakcyjną alternatywę współpracy podmiotów publicznych i prywatnych dla zasad ujętych w prawie zamówień publicznych.

[srodtytul]Wybieraj z głową[/srodtytul]

Przyjęte regulacje wskazują zainteresowanym podmiotom mechanizmy, zgodnie z którymi możliwa będzie organizacja przedsięwzięć o charakterze publiczno-prywatnym. Ustawy te stanowią wystarczającą podstawę określającą ramy prawne umożliwiające realizację tego rodzaju inwestycji. Skonstruowano je tak, by wzajemnie się uzupełniały, a jednocześnie pozwalały podmiotom publicznym na dokonanie wyboru optymalnej metody współpracy z partnerem prywatnym. W związku z faktem, że akty te regulują bardzo zbliżoną materię, często może pojawić się jednak problem, która z procedur powinna znaleźć zastosowanie przy realizacji zamierzonego przedsięwzięcia.

W jednym i w drugim przypadku podstawą współpracy przy realizacji przedsięwzięcia będzie umowa zawierana pomiędzy partnerami. W obu przypadkach, procedura wyboru wykonawcy oraz sposobu realizacji danej inwestycji może być mniej sformalizowana i pozbawiona tak ścisłych i rygorystycznych ram, jak ma to miejsce w przypadku pzp. Niemniej jednak w zależności od cech planowanego przedsięwzięcia należy podjąć prawidłową decyzję, w jakim trybie należy je przeprowadzić.

[srodtytul]Ustalona procedura koncesyjna…[/srodtytul]

Reklama
Reklama

Zgodnie z założeniami ukrbu istotą wykonywania zadań publicznych za pomocą tej formuły jest przeniesienie w zasadniczej części ryzyka ekonomicznego związanego z powodzeniem przedsięwzięcia na inwestora prywatnego. [b]Inwestor prywatny, zawierając umowę koncesji na roboty budowlane, buduje określoną infrastrukturę, a następnie eksploatuje ją przez określony w umowie okres, zasadniczo wynoszący do 30 lat.[/b] Analogicznie wygląda kwestia świadczenia usług na podstawie umowy o koncesji na usługi, tu jednak dopuszczalny okres, na jaki może zostać zawarta umowa, wynosi 15 lat. Co do zasady wynagrodzenie partnera prywatnego przynajmniej w części powinno być oparte na opłatach od końcowych użytkowników przedmiotu koncesji.

[b]Przykład[/b]

Omawiany model znajdzie zastosowanie w przypadku budowy i eksploatacji płatnych parkingów, parków wodnych, obiektów sportowo-rekreacyjnych, infrastruktury wodno-kanalizacyjnej oraz innych inwestycji, z użytkowaniem których wiązać się będzie pobieranie opłat od osób trzecich, będących odbiorcami realizowanej w drodze koncesji infrastruktury lub świadczonych usług (np. inwestor po wybudowaniu parkingu, eksploatuje go i pobiera opłaty za bilety).

Z góry ustalona w ukrbu procedura współpracy partnerów stanowi o prostocie tego modelu i może być szansą na jego popularyzację. Pamiętać jednak należy o wymiarze ekonomicznym tej formuły, która sprawdzi się jedynie w przypadkach, w których koncesjonariusz będzie w stanie osiągnąć zwrot poczynionych nakładów, także satysfakcjonujący zysk z przedmiotu koncesji. To, czy budowa konkretnej infrastruktury publicznej na zasadach określonych w ustawie będzie możliwa, należy zatem oceniać indywidualnie dla każdego przedsięwzięcia pod kątem jego opłacalności.

[srodtytul]… czy ogólne ramy wieloletniej współpracy[/srodtytul]

W przeciwieństwie do ukrbu przepisy ustawy o PPP pozostawiają stronom duży zakres swobody przy ustalaniu przedmiotu umowy oraz kształtowaniu wzajemnych praw i obowiązków w zakresie realizacji projektu. Ustawa o PPP nie precyzuje na przykład sposobu podziału ryzyka związanego z projektem ani nie narzuca, w jakich proporcjach ryzyko może być rozłożone. Przepisy nie narzucają także ściśle określonego, zamkniętego katalogu przedsięwzięć, jakie będzie można realizować w tej formule, pozostawiając w tym zakresie partnerom stosowną swobodę. Ponadto w odróżnieniu od modelu koncesyjnego ustawa o PPP dopuszcza, aby cały dochód partnera prywatnego pochodził z płatności podmiotu publicznego. Stwarza to możliwość wykonywania w trybie PPP tych zadań publicznych, które ze swej natury nie będą przynosić dochodu od osób trzecich, np. szpitale publiczne, drogi niepłatne, szkoły czy nawet zakłady karne.

Reklama
Reklama

[b]Kolejnym atutem ustawy o PPP są szczególne udogodnienia podatkowe, których nie przewiduje ukrbu, oraz preferencyjne warunki nabywania i wykorzystania nieruchomości potrzebnej do realizacji wspólnej inwestycji.[/b] Pomimo niewątpliwych zalet zwraca się jednak uwagę, że realizacja projektu na zasadach określonych ustawie o PPP wymaga opracowania struktury organizacyjnej danego projektu (np. poprzez utworzenie spółki celowej), gdyż ustawa o PPP w odróżnieniu od ukrbu nie normuje swoistej formuły współpracy, ale pozostawia tę kwestie stronom. Fakt, że ustawa o PPP pozwala na wypracowanie właściwego dla danego projektu modelu współpracy pozwala sądzić, że ustawa będzie wykorzystywana przy realizacji bardziej zaawansowanych koncepcyjnie projektów.

[i]Autor jest radcą prawnym w kancelarii Salans[/i]

Równolegle z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=20F62136B48507301C474FD60200D45D?id=299853]ustawą o partnerstwie publiczno-prywatnym[/link] weszła w życie [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=299847]ustawa z 9 stycznia 2009 r. o koncesjach na roboty budowlane lub usługi (DzU nr 19, poz. 101, dalej ukrbu)[/link]. Te dwie ustawy są efektem działań mających na celu stworzenie elastycznych mechanizmów organizacyjnych, za pomocą których podmioty wykonujące zadania o charakterze publicznym będą mogły skutecznie i efektywnie korzystać z doświadczeń oraz kapitału inwestorów prywatnych. PPP i koncesja na roboty budowlane lub usługi stanowić mogą atrakcyjną alternatywę współpracy podmiotów publicznych i prywatnych dla zasad ujętych w prawie zamówień publicznych.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Waldemar Żurek ujawnia projekt reformy KRS. Liczy na poparcie prezydenta
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Ważne zmiany dla każdego, kto planuje budowę. Ustawa przyjęta
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama