Równolegle z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=20F62136B48507301C474FD60200D45D?id=299853]ustawą o partnerstwie publiczno-prywatnym[/link] weszła w życie [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=299847]ustawa z 9 stycznia 2009 r. o koncesjach na roboty budowlane lub usługi (DzU nr 19, poz. 101, dalej ukrbu)[/link]. Te dwie ustawy są efektem działań mających na celu stworzenie elastycznych mechanizmów organizacyjnych, za pomocą których podmioty wykonujące zadania o charakterze publicznym będą mogły skutecznie i efektywnie korzystać z doświadczeń oraz kapitału inwestorów prywatnych. PPP i koncesja na roboty budowlane lub usługi stanowić mogą atrakcyjną alternatywę współpracy podmiotów publicznych i prywatnych dla zasad ujętych w prawie zamówień publicznych.
[srodtytul]Wybieraj z głową[/srodtytul]
Przyjęte regulacje wskazują zainteresowanym podmiotom mechanizmy, zgodnie z którymi możliwa będzie organizacja przedsięwzięć o charakterze publiczno-prywatnym. Ustawy te stanowią wystarczającą podstawę określającą ramy prawne umożliwiające realizację tego rodzaju inwestycji. Skonstruowano je tak, by wzajemnie się uzupełniały, a jednocześnie pozwalały podmiotom publicznym na dokonanie wyboru optymalnej metody współpracy z partnerem prywatnym. W związku z faktem, że akty te regulują bardzo zbliżoną materię, często może pojawić się jednak problem, która z procedur powinna znaleźć zastosowanie przy realizacji zamierzonego przedsięwzięcia.
W jednym i w drugim przypadku podstawą współpracy przy realizacji przedsięwzięcia będzie umowa zawierana pomiędzy partnerami. W obu przypadkach, procedura wyboru wykonawcy oraz sposobu realizacji danej inwestycji może być mniej sformalizowana i pozbawiona tak ścisłych i rygorystycznych ram, jak ma to miejsce w przypadku pzp. Niemniej jednak w zależności od cech planowanego przedsięwzięcia należy podjąć prawidłową decyzję, w jakim trybie należy je przeprowadzić.
[srodtytul]Ustalona procedura koncesyjna…[/srodtytul]