Partnerstwo to w założeniu nie ogranicza się jedynie do nabycia konkretnej usługi przez podmiot publiczny, ale polega na wspólnej realizacji przedsięwzięcia wraz z podmiotem prywatnym. Sformułowanie „partnerstwo” zakłada współpracę przy realizacji projektu poprzez odpowiedni rozkład zadań i ryzyka przy uwzględnieniu atutów każdego z uczestników.
Ustawa o PPP z 2005 r. nie była praktycznie wykorzystywana, głównie z uwagi na nałożenie zbyt wielu restrykcji dotyczących realizacji projektów w formule partnerstwa. Konieczne było zatem wprowadzenie nowych przepisów, które pozwoliłyby na rozwinięcie współpracy podmiotów publicznych i prywatnych.
O nowej jakości formuły partnerstwa publiczno-prywatnego decyduje sześć uregulowań. Pokrótce je przedstawiamy.
[srodtytul]1. Analiza przedsięwzięcia już niepotrzebna[/srodtytul]
[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B40AD28B8277F24665334A863E837573?id=299853]Ustawa o PPP z 2009 r. [/link]odeszła od obowiązku sporządzania analizy przedsięwzięcia w celu określenia jego efektywności oraz zagrożeń związanych z jego realizacją. Obowiązek ten był wskazywany jako najpoważniejsza przyczyna braku realizacji projektów w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.