Uważaj na oferty zbyt tanich wyjazdów

Szał wyprzedaży obejmuje nie tylko sklepy. Kuszą nas też promocje wyjazdów wakacyjno-urlopowych. Trzeba jednak uważać na pułapki w ofertach i pamiętać, że kwota do zapłaty może ostatecznie wzrosnąć

Aktualizacja: 13.01.2010 22:35 Publikacja: 11.01.2010 06:31

Uważaj na oferty zbyt tanich wyjazdów

Foto: www.sxc.hu

Sprawy te reguluje dokładnie ustawa o [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=664C4708AF4D2C635BBF629EE78C7360?id=175244]usługach turystycznych (DzU z 2004 r. nr 223, poz. 2268 ze zm.)[/link]. Wynika z niej, że nie powinniśmy ufać ustnym zapewnieniom agenta turystycznego, że proponowany nam wyjazd jest w zasadzie za grosze. Powinien nam dać odpowiednie pisemne informacje, m.in. broszury, foldery, katalogi zawierające dane o cenie imprezy albo sposobie jej ustalenia, wysokość zaliczki, którą się będzie wpłacać, a także warunki wyjazdu (w tym miejsce pobytu, dane o środkach transportu, hotelach, posiłkach, programie zwiedzania), bo to wpływa na oferowaną cenę. Potem cena co prawda może się nie zmienić, ale nagle program zostanie znacznie ograniczony, będziemy mieszkać w gorszym hotelu, a zamiast szwedzkiego stołu czeka nas śniadanie kontynentalne.

Warto też zrobić wydruki atrakcyjnych ofert z Internetu wraz z podanymi tam informacjami i zastrzeżeniami.

To wszystko jest o tyle istotne, że z art. 12 ust. 2 ustawy wynika, iż jeśli w umowie zawartej z klientem nie ma odmiennych postanowień, to wskazania umieszczone w otrzymanych informacjach pisemnych stają się elementem umowy.

Jeżeli zdecydujemy się szybko zawrzeć umowę – koniecznie trzeba to zrobić na piśmie – to też muszą się w niej znaleźć te same informacje, co podane wcześniej w folderach, broszurach i ofertach.

[b]Atrakcyjna cena, po której kupiliśmy egzotyczny wakacyjny wyjazd, nie musi być stała. W kilku wypadkach biuro podróży ma prawo ją podnieść. [/b]Artykuł 17 ustawy przewiduje, kiedy konkretnie może być podwyższona. Możliwość taką musi przede wszystkim przewidywać umowa (i z reguły tak jest). Ponadto organizator turystyki musi udokumentować wpływ na podniesienie ceny jednej z dokładnie określonych okoliczności. Chodzi o wzrost kosztów transportu, podniesienie kwot opłat urzędowych, podatków lub opłat należnych za usługi lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe w portach morskich i lotniczych. Podwyżka jest uzasadniona również ze względu na wzrost kursów walut. Podniesienie ceny nie jest dopuszczalne jedynie w ciągu 20 dni przed datą wyjazdu, tak więc przez kilka miesięcy możemy żyć w niepewności.

[wyimek]Umowa powinna być pisemna. Zbierajmy też foldery i broszury[/wyimek]

Gdy biuro chce zmienić cenę wyjazdu z innych (od niego niezależnych) powodów niż wymienione w art. 17, ma do tego prawo. Musi jednak o tym szybko powiadomić klienta. Wtedy trzeba niezwłocznie odpowiedzieć, czy przyjmujemy nowe warunki umowy czy też od niej odstępujemy. W tym ostatnim wypadku mamy prawo do zwrotu wszystkich wpłat i nie musimy płacić kary umownej. Organizator może co prawda zaproponować nam imprezę zastępczą, ale to nasz wolny wybór, czy się na nią zdecydujemy czy wolimy otrzymać z powrotem nasze pieniądze.

[b]Jeśli to my nagle musimy zrezygnować z wyjazdu, to pamiętajmy, że biura potrącają z tego powodu część ceny – umowy przewidują najczęściej określony procent ceny wycieczki.[/b] Ten sposób jest kwestionowany przez sądy oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Niemniej jednak warto na to uważać, bo potem może nas czekać długa batalia sądowa o odzyskanie swoich pieniędzy.

Sprawy te reguluje dokładnie ustawa o [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=664C4708AF4D2C635BBF629EE78C7360?id=175244]usługach turystycznych (DzU z 2004 r. nr 223, poz. 2268 ze zm.)[/link]. Wynika z niej, że nie powinniśmy ufać ustnym zapewnieniom agenta turystycznego, że proponowany nam wyjazd jest w zasadzie za grosze. Powinien nam dać odpowiednie pisemne informacje, m.in. broszury, foldery, katalogi zawierające dane o cenie imprezy albo sposobie jej ustalenia, wysokość zaliczki, którą się będzie wpłacać, a także warunki wyjazdu (w tym miejsce pobytu, dane o środkach transportu, hotelach, posiłkach, programie zwiedzania), bo to wpływa na oferowaną cenę. Potem cena co prawda może się nie zmienić, ale nagle program zostanie znacznie ograniczony, będziemy mieszkać w gorszym hotelu, a zamiast szwedzkiego stołu czeka nas śniadanie kontynentalne.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara