Reklama
Rozwiń

Odszkodowanie za dni bez połączeń

Dostawca telekomunikacyjny musi zapłacić za przerwy w świadczeniu swoich usług

Publikacja: 02.03.2010 03:20

Odszkodowanie za dni bez połączeń

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys Seweryn Sołtys

Red

Konsument nie jest bezbronny wobec przedsiębiorcy telekomunikacyjnego, który nie zapewnia ciągłości świadczenia swoich usług. Przepisy przyznają mu prawo domagania się odszkodowania za brak możliwości korzystania z telefonu. Jeżeli tak się stanie, może złożyć reklamację, a gdy okaże się nieskuteczna, spróbować mediacji, potem skorzystać z pomocy sądu polubownego, wreszcie wytoczyć operatorowi sprawę przed sądem powszechnym.

Ustawodawca ustalił w prawie telekomunikacyjnym zasady wyliczania odszkodowania za przerwy w dostępie do połączeń telefonicznych. I tak, za każdy dzień przerwy w świadczeniu usługi powszechnej płatnej okresowo abonentowi przysługuje odszkodowanie w wysokości jednej piętnastej średniej opłaty miesięcznej liczonej według rachunków z ostatnich trzech okresów rozliczeniowych. Odszkodowanie przysługuje za okres nie dłuższy niż ostatnie 12 miesięcy.

Konsument nie uzyska uprawnienia do odszkodowania od przedsiębiorcy telekomunikacyjnego, jeżeli w okresie rozliczeniowym łączny czas przerw był krótszy niż 36 godzin. Oznacza to, że szansa na pieniądze od operatora pojawi się dopiero wtedy, gdy konsument w skali miesiąca dłużej niż przez półtorej doby nie mógł korzystać ze swojego telefonu.

[b]Niezależnie od odszkodowania, za każdy dzień, w którym nastąpiła przerwa w świadczeniu usługi telefonicznej płatnej okresowo, która trwała dłużej niż 12 godzin, abonentowi przysługuje zwrot jednej trzydziestej miesięcznej opłaty abonamentowej.[/b]

Uprawnienie do odszkodowania przysługuje także, gdy przedsiębiorca z własnej winy nie dotrzymał wyznaczonego już terminu zawarcia umowy o świadczenie usługi powszechnej lub określonego w umowie terminu rozpoczęcia świadczenia tych usług. Wówczas za każdy dzień przekroczenia terminu przysługuje użytkownikowi końcowemu od przedsiębiorcy odszkodowanie w wysokości jednej trzydziestej określonej w umowie miesięcznej opłaty abonamentowej, stosowanej przez tego przedsiębiorcę za świadczenie usługi powszechnej płatnej okresowo.

Konsument może samodzielnie określić wysokość odszkodowania, którego się domaga. Może uwzględnić np. szkodę, jakiej doznał na skutek braku możliwości połączenia telefonicznego (na zasadzie kodeksu cywilnego).

Jeżeli nie wskaże kwoty, to dostawca usług wyliczy ją na podstawie przepisów prawa telekomunikacyjnego. Oczywiście, jeżeli brak możliwości skutecznego połączenia związany był z wadą aparatu telefonicznego, to uzyskanie odszkodowania nie wchodzi w grę.

Konsument nie jest bezbronny wobec przedsiębiorcy telekomunikacyjnego, który nie zapewnia ciągłości świadczenia swoich usług. Przepisy przyznają mu prawo domagania się odszkodowania za brak możliwości korzystania z telefonu. Jeżeli tak się stanie, może złożyć reklamację, a gdy okaże się nieskuteczna, spróbować mediacji, potem skorzystać z pomocy sądu polubownego, wreszcie wytoczyć operatorowi sprawę przed sądem powszechnym.

Ustawodawca ustalił w prawie telekomunikacyjnym zasady wyliczania odszkodowania za przerwy w dostępie do połączeń telefonicznych. I tak, za każdy dzień przerwy w świadczeniu usługi powszechnej płatnej okresowo abonentowi przysługuje odszkodowanie w wysokości jednej piętnastej średniej opłaty miesięcznej liczonej według rachunków z ostatnich trzech okresów rozliczeniowych. Odszkodowanie przysługuje za okres nie dłuższy niż ostatnie 12 miesięcy.

W sądzie i w urzędzie
Nowa funkcja w mObywatelu. Przyda się na starość
Prawo drogowe
Trudniej będzie zdać egzamin na prawo jazdy. Wchodzi w życie "prawo Klimczaka"
Prawo w Polsce
Ponad pół tysiąca głosów na Nawrockiego przypisanych niesłusznie Trzaskowskiemu
Edukacja i wychowanie
Jakie są najlepsze uczelnie w Polsce? Opublikowano ranking Perspektywy 2025
Zawody prawnicze
Ranking kancelarii prawniczych 2025. Znamy zwycięzców