Kto odpowiada za przeciwdziałanie klęsce

Przeciwdziałanie powodziom to domena administracji rządowej i samorządowej

Publikacja: 20.05.2010 04:11

Kto odpowiada za przeciwdziałanie klęsce

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

Zasadnicze znaczenie dla wszelkich działań związanych z ochroną przed powodzią mają trzy ustawy: [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=12E41457992100F33B3963DC251FC067?id=180140]prawo wodne[/link]; [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3730C9AFD29D06582FD47D61274F3908?id=185689]o zarządzaniu kryzysowym[/link]; [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=2FB61043A36E0E875520F2A48B8AA8BD?id=164861]o stanie klęski żywiołowej[/link].

Według prawa wodnego ochrona przed powodzią jest zadaniem organów administracji rządowej i samorządowej. W myśl ustawy o zarządzaniu kryzysowym na poziomie krajowym, wojewódzkim, powiatowym i gminnym powinny zostać opracowane plany reagowania kryzysowego, zawierające charakterystykę zagrożeń oraz ocenę ryzyka ich wystąpienia, w tym mapy ryzyka i zagrożenia powodziowego.

Na szczeblu wojewódzkim sprawami zagrożenia kryzysowego zarządza wojewoda, powiatowym – starosta, a w gminie – wójt, burmistrz, prezydent miasta. Ich zadania są podobne. Sprowadzają się do kierowania działaniami związanymi z monitorowaniem, planowaniem i usuwaniem zagrożeń.

Zarządzanie kryzysowe wiąże się z koniecznością utworzenia powiatowych i gminnych zespołów zarządzania kryzysowego. Przepisy zobowiązują organy zarządzania kryzysowego w gminie i powiecie do zorganizowania całodobowych dyżurów służących przepływowi informacji. Generalnie powiaty i gminy mają też współdziałać z centrami zarządzania kryzysowego administracji oraz nadzorować funkcjonowanie systemu alarmowania i mechanizmu ostrzegania ludności. Całością zarządzania kryzysowego kieruje Rada Ministrów.

Z braku pieniędzy administracja nie wykonuje zadań ochrony przeciwpowodziowej, za to z budżetu idzie corocznie wiele milionów na usuwanie skutków powodzi – stwierdziła Najwyższa Izba Kontroli w raporcie z grudnia 2009 r. Od wejścia w życie prawa wodnego, czyli 1 stycznia 2002 r., nie został opracowany plan ochrony przeciwpowodziowej na obszarze kraju – dodaje NIK. Plan ten powinien stanowić wytyczne dla działań strategicznych administracji. Ustawa o stanie klęski żywiołowej pozwala ograniczać wolności i prawa człowieka.

[b]Więcej w poradniku:[/b]

[i][link=http://www.rp.pl/temat/482363.html] rp.pl » Prawo dla Ciebie » Poradniki prawne » Prawo dla powodzian [/link] [/i]

Zasadnicze znaczenie dla wszelkich działań związanych z ochroną przed powodzią mają trzy ustawy: [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=12E41457992100F33B3963DC251FC067?id=180140]prawo wodne[/link]; [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3730C9AFD29D06582FD47D61274F3908?id=185689]o zarządzaniu kryzysowym[/link]; [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=2FB61043A36E0E875520F2A48B8AA8BD?id=164861]o stanie klęski żywiołowej[/link].

Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr