miejski lub powiatowy rzecznik konsumentów

Konsument niezadowolony z tego, jak został potraktowany w sklepie, może się zwrócić do miejskiego lub powiatowego rzecznika jego interesów

Publikacja: 05.07.2011 03:35

miejski lub powiatowy rzecznik konsumentów

Foto: www.sxc.hu

Przyda się jego pomoc m.in. wtedy, gdy sprzedawca nie chce uwzględnić reklamacji albo np. twierdzi, że nie można reklamować towaru kupionego podczas sezonowej wyprzedaży.

W czym może pomóc rzecznik? Do jego kompetencji należy nie tylko zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej o  ochronie interesów konsumentów, ale także składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego chroniących konsumentów. Do zadań rzecznika należy także współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami inspekcji handlowej oraz organizacjami konsumenckimi. Najważniejsze jednak uprawnienia rzecznika z punktu widzenia konsumentów to: występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów oraz wytaczanie powództwa na ich rzecz oraz wstępowanie, za ich zgodą, do  postępowania w takich sprawach.

Po wystąpieniu  rzecznika do przedsiębiorcy (sprzedawcy) są duże szanse pozytywnego załatwienia sprawy, bo zazwyczaj te wystąpienia są bardzo skuteczne. Przedsiębiorca jest bowiem obowiązany udzielić rzecznikowi wyjaśnień i informacji będących przedmiotem wystąpienia. Ma też obowiązek ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika (gdy tego nie robi, rzecznik może wystąpić do sądu z wnioskiem o nałożenie grzywny). I bardzo często  sprzedawca – na skutek takiego wystąpienia –  zmienia zdanie i uwzględnia żądania klienta.

Nic więc dziwnego, że liczba odwiedzin u rzeczników wzrasta w okresie wyprzedaży. Z wiadomych powodów. Klienci mają wtedy częściej problemy ze sprzedawcami, którzy odmawiają im prawa do reklamowania towarów. Z danych Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że najczęściej konsumenci zwracają się do rzeczników w sprawach reklamacji obuwia, sprzętu RTV i AGD, a także odzieży. Tylko w ubiegłym roku rzecznicy udzielili blisko 350 tys. porad i interweniowali w takich sprawach niemal 45 tys. razy.

Znajdź w mieście lub powiecie

Najbliższego rzecznika, według miejsca zamieszkania konsumenta, można znaleźć bez wychodzenia z domu na stronie www.uokik.gov.pl/rzecznicy_konsumentow.php. Wystarczy wpisać w wyszukiwarce, czego dotyczy problem, a następnie województwo i miasto zamieszkania, aby od ręki uzyskać adres do miejskiego lub powiatowego rzecznika działającego w danym regionie.

 

Odwiedź serwis

»

Prawo dla Ciebie

»

Konsumenci

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów