Przyda się jego pomoc m.in. wtedy, gdy sprzedawca nie chce uwzględnić reklamacji albo np. twierdzi, że nie można reklamować towaru kupionego podczas sezonowej wyprzedaży.
W czym może pomóc rzecznik? Do jego kompetencji należy nie tylko zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej o ochronie interesów konsumentów, ale także składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego chroniących konsumentów. Do zadań rzecznika należy także współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami inspekcji handlowej oraz organizacjami konsumenckimi. Najważniejsze jednak uprawnienia rzecznika z punktu widzenia konsumentów to: występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów oraz wytaczanie powództwa na ich rzecz oraz wstępowanie, za ich zgodą, do postępowania w takich sprawach.
Po wystąpieniu rzecznika do przedsiębiorcy (sprzedawcy) są duże szanse pozytywnego załatwienia sprawy, bo zazwyczaj te wystąpienia są bardzo skuteczne. Przedsiębiorca jest bowiem obowiązany udzielić rzecznikowi wyjaśnień i informacji będących przedmiotem wystąpienia. Ma też obowiązek ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika (gdy tego nie robi, rzecznik może wystąpić do sądu z wnioskiem o nałożenie grzywny). I bardzo często sprzedawca – na skutek takiego wystąpienia – zmienia zdanie i uwzględnia żądania klienta.
Nic więc dziwnego, że liczba odwiedzin u rzeczników wzrasta w okresie wyprzedaży. Z wiadomych powodów. Klienci mają wtedy częściej problemy ze sprzedawcami, którzy odmawiają im prawa do reklamowania towarów. Z danych Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że najczęściej konsumenci zwracają się do rzeczników w sprawach reklamacji obuwia, sprzętu RTV i AGD, a także odzieży. Tylko w ubiegłym roku rzecznicy udzielili blisko 350 tys. porad i interweniowali w takich sprawach niemal 45 tys. razy.
Znajdź w mieście lub powiecie
Najbliższego rzecznika, według miejsca zamieszkania konsumenta, można znaleźć bez wychodzenia z domu na stronie www.uokik.gov.pl/rzecznicy_konsumentow.php. Wystarczy wpisać w wyszukiwarce, czego dotyczy problem, a następnie województwo i miasto zamieszkania, aby od ręki uzyskać adres do miejskiego lub powiatowego rzecznika działającego w danym regionie.