Przybywając do obiektu hotelarskiego, musimy się zameldować przed upływem 24 godzin od chwili przyjazdu. Zameldowania dokonuje na podstawie przedstawionych przez nas dokumentów najczęściej ktoś w recepcji.
Jedną z powinności klienta jest zapłata za pobyt w hotelu. Art. 850 – 851 kodeksu cywilnego regulują sytuację, gdy po noclegu nie jesteśmy chętni do płacenia.
[b]W celu zabezpieczenia należności za mieszkanie, utrzymanie i usługi dostarczone gościom hotelarzowi przysługuje ustawowe prawo zastawu[/b] na wniesionych rzeczach. Ponadto roszczenia hotelarzy i właścicieli podobnych obiektów wobec klientów przedawniają się z upływem dwóch lat. Taki sam termin obowiązuje restauracje, bary, kawiarnie, puby, w których nie chcieliśmy uiścić należności.
Podobne do hotelowych zasady odpowiedzialności za wniesione rzeczy obowiązują na basenach i w innych zakładach kąpielowych oraz łaźniach. Właścicieli tych obiektów dotyczą podobne zasady odpowiedzialności, ale nie w każdym wypadku.
Jeśli wnoszone są przedmioty niezbyt związane z charakterem kąpieliska (np. laptop), to odpowiedzialność zarządu basenu jest ograniczona do sytuacji, w których takie przedmioty przejął na przechowanie albo szkoda wynikała z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa jego personelu.