Jakie dane zbiera skarbnik

Opracowanie budżetu wymaga zgromadzenia niezbędnych informacji i danych od wszystkich jednostek, które uczestniczą w wykonywaniu zadań gminy

Aktualizacja: 29.09.2009 07:53 Publikacja: 29.09.2009 06:16

Jakie dane zbiera skarbnik

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Red

Porządek prac można podzielić na trzy etapy: określenie założeń polityki budżetowej gminy; tworzenie ram budżetowych; określenie wskazówek – założeń do konstruowania budżetu.

Przedstawiamy omówienie poszczególnych etapów.

[srodtytul]1. Określenie kierunkowych założeń polityki budżetowej gminy[/srodtytul]

Do 10 maja wójt, burmistrz, prezydent miasta powinien przygotować projekt uchwały w sprawie kierunkowych założeń polityki budżetowej gminy na rok następny. W jej treści określić należy, jakie nowe zadania będą realizowane, a jakie zostaną ograniczone, oraz te, których realizacja zostanie całkowicie wstrzymana. Ponadto wskazać należy poziom wzrostu wydatków na inwestycje czy usługi dla ludności oraz opłat, jakie mieszkańcy będą musieli ponosić m.in. za dostawę wody, odbiór ścieków czy komunikację (bilety autobusowe). Na tym etapie należy określić również, w jakich terminach ewentualne podwyżki będą wprowadzane. Ważne jest też określenie zarówno przewidywanego poziomu zadłużenia, jak i poziomu udziału wydatków inwestycyjnych.

Założenia polityki budżetowej na kolejny rok opiniują właściwe komisje rady (np. rewizyjna, budżetowa i inne). Ich uchwalenie powinno nastąpić do 31 maja.

[srodtytul]2. Tworzenie ram budżetowych[/srodtytul]

Do 1 czerwca powinna się ukazać informacja w publikatorach (głównie na stronie internetowej urzędu) o rozpoczęciu prac nad projektem budżetu.

Gromadzenie przekazywanych przez komisje i kluby radnych wniosków i sugestii do projektu zakończyć się powinno około 15 czerwca.

Pięć dni później przygotowane powinny być już pierwsze prognozy dotyczące poziomu dochodów i wydatków związanych z realizacją obligatoryjnych zadań własnych, a także zadań zleconych z uwzględnieniem poziomu dofinansowania ich realizacji. Na tym etapie należy również uwzględnić prognozę wydatków: na inwestycje i związanych z realizacją programów wieloletnich.

Etap ten kończy się przygotowaniem modelowego projektu budżetu w formie zestawienia prognozowanych dochodów oraz niezbędnych wydatków na realizację zadań ustawowych i innych zidentyfikowanych potrzeb gminy. Model powinien być gotowy do 30 czerwca. Tu podstawą kalkulacji dochodów i wydatków mogą być aktualnie obowiązujące wskaźniki cen (stawek, taryf, opłat, podatków) oraz stan organizacyjny JST.

[srodtytul]3. Określenie wskazówek – założeń do konstruowania budżetu gminy[/srodtytul]

Obejmuje ono przygotowanie podstawowych parametrów do projektu budżetu wraz z wzorami arkuszy planistycznych.

W celu opracowania projektu budżetu wójt (burmistrz, prezydent miasta) w terminie do 15 września podejmuje stosowne zarządzenie w sprawie założeń na kolejny rok. Podaje w nim termin:

- (np. do 20 września) składania wniosków o dofinansowanie przez podmioty niezaliczone do sektora finansów publicznych, realizujące zadania gminy na podstawie zawartych umów, oraz np. przez podmioty ubiegające się o dotacje na zabytki;

- (np. do 30 września) składania materiałów planistycznych przez jednostki organizacyjne do odpowiednich wydziałów (referatów) urzędu gminy;

- przekazania skarbnikowi gminy (np. do 10 października) przez naczelników (kierowników) wydziałów (referatów) złożonych przez jednostki organizacyjne materiałów planistycznych po ich analizie i zaopiniowaniu.

[ramka][b]Zasady obliczania dochodów i wydatków[/b]

Jakie elementy należy uwzględnić przy kalkulacji dochodów i wydatków na etapie projektowania uchwały budżetowej?

Przy projektowaniu budżetu poszczególne jego pozycje kalkuluje się na podstawie następujących wskazówek:

W zakresie dochodów:

- własne należy planować zgodnie z przyjętymi stawkami, po uwzględnieniu wpływów zaległości z lat poprzednich oraz biorąc pod uwagę szacowane zaległości, które mogą wpłynąć do budżetu (w roku objętym projektem budżetu). Przy kalkulowaniu dochodów z podatków należy przyjąć stawki podatków obowiązujące w roku poprzedzającym rok budżetowy, z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie 1 stycznia roku budżetowego,

- z mienia komunalnego powinny być zaplanowane w wysokości realnych wpływów,

- do pozostałych dochodów własnych należy przyjąć wskaźnik wzrostu przyjęty przy opracowywaniu budżetu państwa.

W zakresie wydatków:

- w pierwszej kolejności środki finansowe na zabezpieczenie spłat wymagalnych rat kredytów, pożyczek i odsetek od tych zobowiązań, a także ewentualną spłatę wymagalnych poręczeń, gwarancji i innych zobowiązań terminowych,

- wydatki bieżące powinny być skalkulowane, przyjmując za podstawę:

- wskaźniki inflacji – wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych,

- prognozy cen w roku budżetowym,

- przewidywany stan zatrudnienia,

- wzrost wynagrodzeń w gospodarce narodowej z uwzględnieniem odrębnych zasad wynagradzania i ustaleń dotyczących nauczycieli. [/ramka]

[i]Autorka jest doktorem nauk ekonomicznych, specjalistą w zakresie finansów publicznych[/i]

Porządek prac można podzielić na trzy etapy: określenie założeń polityki budżetowej gminy; tworzenie ram budżetowych; określenie wskazówek – założeń do konstruowania budżetu.

Przedstawiamy omówienie poszczególnych etapów.

Pozostało 95% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów