W terminie siedmiu dni od dnia przekazania projektu uchwały budżetowej radzie gminy, tj. do 22 listopada, wójt (burmistrz, prezydent miasta) podaje podległym jednostkom informacje niezbędne do opracowania projektów ich planów finansowych. Jednostki organizacyjne gminy opracowują projekty planów finansowych w terminie 30 dni od dnia otrzymania danych. Uzgodnione z projektem uchwały budżetowej plany powinny być zatem złożone wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) najpóźniej do 22 grudnia.
Tak wynika z przepisów art. 185 ust. 2 ustawy o finansach publicznych oraz § 4 ust. 4 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=BEAEB9FA534377C192DCC3D3123E9328?id=182188]rozporządzenia ministra finansów z 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (DzU nr 116, poz. 783 ze zm.)[/link].
[ramka][b]Co ująć w treści budżetu – propozycja projektu uchwały budżetowej[/b]
[b]Uchwała budżetowa zawiera:[/b]
1) dochody budżetu gminy, z wyszczególnieniem:
- dochodów bieżących
- dochodów majątkowych;
2) wydatki budżetu gminy, z podziałem na:
- bieżące, w tym: wynagrodzenia i ich pochodne, dotacje z budżetu gminy, wydatki na obsługę długu, wydatki przypadające do spłaty w danym roku budżetowym, z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez JST,
- majątkowe, w tym dotacje na inwestycje;
3) Deficyt budżetu i źródła jego pokrycia lub nadwyżkę i jej przeznaczenie;
4) Przychody i rozchody budżetu;
5) Rezerwę ogólną i rezerwy celowe, w tym rezerwę celową na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego;
6) Dochody i wydatki budżetu:
- związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zleconych odrębnymi ustawami,
- związane z realizacją zadań wykonywanych na podstawie porozumień (umów) między JST;
7) Dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz wydatki na realizację zadań określonych w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnym Programie Przeciwdziałania Narkomanii;
8) Plan przychodów i wydatków zakładów budżetowych;
9) Dotacje:
- na realizację zadań wykonywanych na podstawie porozumień (umów) między jednostkami samorządu terytorialnego,
- przedmiotowe dla zakładów budżetowych,
- podmiotowe dla gminnych instytucji kultury, działających na terenie gminy niepublicznych przedszkoli i szkół oraz innych podmiotów,
- dotacje celowe dla zakładu budżetowego na dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji,
- celowe na zadania własne gminy dla podmiotów nienależących do sektora finansów publicznych;
10) Limity zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek zaciąganych na:
- pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu JST,
- spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów,
- finansowanie planowanego deficytu budżetu JST;
11) Wydatki majątkowe oraz limity wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne;
12) Upoważnienia dla wójta (burmistrza, prezydenta miasta):
- do zaciągania zobowiązań:
- na sfinansowanie wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne, na programy i projekty realizowane ze środków Unii Europejskiej lub bezzwrotnych środków zagranicznych oraz na zadania wynikające z kontraktów wojewódzkich,
- z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania gminy i termin zapłaty upływa w roku następnym,
- zaciągania kredytów i pożyczek na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu,
- dokonywania zmian w planie wydatków poprzez przenoszenie wydatków między rozdziałami, paragrafami klasyfikacji budżetowej w ramach danego działu, z wyłączeniem wydatków majątkowych (które należą do właściwości rady, gdy wykraczają poza granicę ustaloną corocznie przez radę gminy),
- lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach bankowych w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu gminy,
- przekazania uprawnień kierownikom jednostek organizacyjnych gminy do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki organizacyjnej i termin zapłaty upływa w roku następnym;
13) Prognozę łącznej kwoty długu i spłat na koniec roku bieżącego i lata następne.[/ramka]
[i]Autorka jest doktorem nauk ekonomicznych, specjalistą w zakresie finansów publicznych[/i]