Porządek prac można podzielić na trzy etapy: określenie założeń polityki budżetowej gminy; tworzenie ram budżetowych; określenie wskazówek – założeń do konstruowania budżetu. Przedstawiamy omówienie poszczególnych etapów.
[srodtytul]1 Określenie kierunkowych założeń polityki budżetowej gminy[/srodtytul]
Do 10 maja wójt, burmistrz, prezydent miasta powinien przygotować projekt uchwały w sprawie kierunkowych założeń polityki budżetowej gminy na rok następny. W jej treści określić należy, jakie nowe zadania będą realizowane, a jakie zostaną ograniczone, oraz te, których realizacja zostanie całkowicie wstrzymana. Ponadto wskazać należy poziom wzrostu wydatków na inwestycje czy usługi dla ludności oraz opłat, jakie mieszkańcy będą musieli ponosić m.in. za dostawę wody, odbiór ścieków czy komunikację (bilety autobusowe). Na tym etapie należy określić również, w jakich terminach ewentualne podwyżki będą wprowadzane. Ważne jest też określenie zarówno przewidywanego poziomu zadłużenia, jak i poziomu udziału wydatków inwestycyjnych.
Założenia polityki budżetowej na kolejny rok opiniują właściwe komisje rady (np. rewizyjna, budżetowa i inne). Ich uchwalenie powinno nastąpić do 31 maja.
[srodtytul]2 Tworzenie ram budżetowych[/srodtytul]