Ustanowione w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=20F62136B48507301C474FD60200D45D?id=299853]ustawie o PPP[/link] uprawnienie do bieżącej kontroli realizacji przedsięwzięcia jest uzasadnione tym, że podmiot prywatny będzie wykonywał działanie istotne z punktu widzenia interesu społecznego, takie jak przedsięwzięcia z zakresu użyteczności publicznej.
Zakres opisanego uprawnienia podmiotu publicznego odnosi się wyłącznie do aspektu przedmiotowego „realizacji przedsięwzięcia”, nie zaś do podmiotu prywatnego, który je realizuje.
Ponadto ustawodawca, wprowadzając uprawnienia do bieżącej kontroli, określił w ten sposób jeden z elementów konstytutywnych umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym. Jednocześnie pozostawia swobodnej woli stron uregulowanie konsekwencji wynikających z kontroli dokonywanej przez podmiot publiczny.
Ustawa o PPP nie zawiera definicji pojęcia kontroli. Należy zatem to pojęcie rozumieć zgodnie z jego powszechnym znaczeniem, czyli jako porównanie stanu faktycznego ze stanem wymaganym.
Kontrola przeprowadzana przez podmiot publiczny w ramach realizacji przedsięwzięcia może być dokonywana na bieżąco przez cały okres wykonywania umowy. Jak się wydaje, uprawnienia kontrolne podmiotu publicznego ograniczone są jedynie do monitoringu bez możliwości ingerencji w realizację przedsięwzięcia, choć oczywiście może to zostać zmienione przez odpowiednie zapisy kontraktu.