Reklama
Rozwiń
Reklama

Przełom w publicznych inwestycjach za prywatne pieniądze

Ogromne potrzeby rozwoju infrastruktury w połączeniu z brakiem środków publicznych sprawiają, że partnerstwo publiczno-prywatne często jest już nie tylko alternatywą, ale wręcz jedynym realnym sposobem na sfinansowanie rozwoju infrastruktury

Publikacja: 02.10.2009 06:30

Przełom w publicznych inwestycjach za prywatne pieniądze

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Red

Braki w infrastrukturze drogowej, lotniczej, wodno-kanalizacyjnej, sportowo-rekreacyjnej czy też w infrastrukturze służącej ochronie środowiska są uciążliwe zarówno dla mieszkańców, jak i dla przedsiębiorców. Przy wykorzystaniu kapitału prywatnego istnieje możliwość zaspokojenia stale rosnących potrzeb.

W ciągu ostatnich kilkunastu lat udało się w Polsce przeprowadzić kilka naprawdę udanych projektów, które można zakwalifikować jako przykład szeroko rozumianego PPP. Na początku lat 90. przeprowadzono wspólne przedsięwzięcie miasta Gdańsk i francuskiej firmy wodociągowej Saur. Utworzona w ten sposób spółka celowa zajęła się modernizacją wodociągów Trójmiasta i do dzisiaj prowadzi eksploatację tej infrastruktury na podstawie umowy zawartej z miastem Gdańsk na kilkadziesiąt lat. Zbliżony projekt zrealizowano w Bielsku-Białej, tworząc spółkę wodociągową Aqua będącą wspólnym przedsięwzięciem miasta i spółki International Water. Jako przykład można podać również duży projekt dotyczący Autostrady Wielkopolskiej. Inwestycja ta prowadzona jest przez konsorcjum pod nazwą Autostrada Wielkopolska SA. Konsorcjum z powodzeniem oddało do użytku odcinek autostrady Konin – Nowy Tomyśl.

Oprócz tych realizowano również mniejsze przedsięwzięcia tego typu, jak chociażby projekt gospodarki śmieciami w Częstochowie czy też projekt miasta Tczewa, które wspólnie z firmą Connex założyło spółkę celową zajmującą się komunikacją miejską.

Od czasu wejścia w życie nowej ustawy zainteresowanie realizacją inwestycji w formule PPP systematycznie rośnie. Podmioty publiczne przygotowują się do realizacji różnorodnych projektów. Wśród nich znajdują się zarówno przedsięwzięcia duże, takie jak rewitalizacja terenów przydworcowych w Sopocie – obejmująca przebudowę dworca PKP i wybudowanie centrum handlowo-usługowego, hotelu, parkingów podziemnych wraz z przebudową terenów zielonych i układu drogowego, jak i projekty o mniejszej skali, takie jak rozbudowa Ośrodka Sportu i Rekreacji w Krakowie czy budowa socjalnych lokali mieszkalnych w Rudzie Śląskiej.

Na samych planach jednak się nie kończy. Także coraz liczniejsze są przykłady projektów już ogłoszonych w trybie nowych przepisów o PPP. Dla przykładu można wśród nich wymienić chociażby duży projekt term warmińskich w powiecie lidzbarskim, w ramach którego partner prywatny ma zaprojektować, wybudować i zarządzać kompleksem basenów wykorzystujących wodę goeotermalną, projekt budowy, utrzymania i zarządzania wielorodzinnego budynku mieszkalnego w Oławie, budowę i prowadzenie parku wodnego w Lubinie czy budowę Ośrodka Sportów Zimowych w Chełmie.

Reklama
Reklama

[i]—Bartosz Clemenz, radca prawny w kancelarii Salans[/i]

Braki w infrastrukturze drogowej, lotniczej, wodno-kanalizacyjnej, sportowo-rekreacyjnej czy też w infrastrukturze służącej ochronie środowiska są uciążliwe zarówno dla mieszkańców, jak i dla przedsiębiorców. Przy wykorzystaniu kapitału prywatnego istnieje możliwość zaspokojenia stale rosnących potrzeb.

W ciągu ostatnich kilkunastu lat udało się w Polsce przeprowadzić kilka naprawdę udanych projektów, które można zakwalifikować jako przykład szeroko rozumianego PPP. Na początku lat 90. przeprowadzono wspólne przedsięwzięcie miasta Gdańsk i francuskiej firmy wodociągowej Saur. Utworzona w ten sposób spółka celowa zajęła się modernizacją wodociągów Trójmiasta i do dzisiaj prowadzi eksploatację tej infrastruktury na podstawie umowy zawartej z miastem Gdańsk na kilkadziesiąt lat. Zbliżony projekt zrealizowano w Bielsku-Białej, tworząc spółkę wodociągową Aqua będącą wspólnym przedsięwzięciem miasta i spółki International Water. Jako przykład można podać również duży projekt dotyczący Autostrady Wielkopolskiej. Inwestycja ta prowadzona jest przez konsorcjum pod nazwą Autostrada Wielkopolska SA. Konsorcjum z powodzeniem oddało do użytku odcinek autostrady Konin – Nowy Tomyśl.

Reklama
Sądy i trybunały
Waldemar Żurek ujawnia projekt reformy KRS. Liczy na poparcie prezydenta
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Ważne zmiany dla każdego, kto planuje budowę. Ustawa przyjęta
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama