Powstał jednak problem. Kto będzie podmiotem publicznym, z którym partner prywatny powinien prowadzić negocjacje i w ich wyniku zawrzeć umowę koncesji? Czy będzie to gmina, czy też utworzona przez gminę spółka? W przedstawionym w pytaniu stanie faktycznym i prawnym oraz biorąc pod uwagę zawartą w art. 2 pkt 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=70C381D11C4224ADAF88A51ECDA47E96?id=299853]ustawy o PPP[/link] definicję podmiotu publicznego, z której wynika, że takim może być zarówno gmina, jak i utworzona przez tę gminę spółka, możliwe do zastosowania są cztery rozwiązania.
[srodtytul]Umowa ze spółką albo z gminą[/srodtytul]
Takie rozwiązanie miałoby jednak tę wadę, że byłoby gorzej widziane przez partnerów prywatnych, dla których jednostka samorządu terytorialnego jest poważniejszym kontrahentem niż spółka komunalna. Również gmina, nie będąc formalnie stroną umowy PPP, miałaby skromniejsze możliwości bezpośredniego rozliczania partnera prywatnego z jego obowiązków.
Jeżeli gmina rozwiąże ze swą spółką komunalną kwestię tytułu prawnego do sieci i sposób jej udostępnienia partnerowi prywatnemu, to umowa o PPP może zostać podpisana pomiędzy gminą a partnerem prywatnym. To rozwiązanie o tyle uzasadnione, że charakter gospodarki wodociągowo-kanalizacyjnej jako zadania własnego gminy wskazywałby na tę ostatnią jako na stronę wszelkich umów, na mocy których gospodarkę tę na wiele lat przejmuje podmiot sektora prywatnego.
[srodtytul]Likwidacja spółki[/srodtytul]