Przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=7C4C7FCE1A73084A191F3508020213D3?id=299853]ustawy z 19 grudnia 2008 r.[/link] przewidują możliwość wyboru partnera prywatnego przy zastosowaniu dwóch trybów. To, jaki z nich będzie właściwy, zależy od sposobu wypłaty wynagrodzenia, jakie otrzyma partner prywatny.
Jeżeli będą nim pożytki z przedmiotu partnerstwa albo też pożytki wraz z wynagrodzeniem pieniężnym wypłaconym przez podmiot publiczny, to partner prywatny będzie wyłaniany w trybie przepisów [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=78BC33424C1218634A8078CF8A5AD9AC?id=299847]ustawy z 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (DzU nr 19 r., poz. 101[/link], dalej ustawa o koncesji). Gdy całość lub znaczna część wynagrodzenia jest uiszczana np. przez gminę, partner prywatny jest wybierany w postępowaniu prowadzonym na podstawie [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=7E1A86B9A8BFA2AD57627739154D7E25?id=247401]ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. DzU nr 223, poz. 1665, dalej prawo zamówień publicznych)[/link].
Warto jednak pamiętać, że przepis wskazujący tryb wyboru partnera prywatnego jest sformułowany bardzo nieprecyzyjnie. A to utrudnia jednoznaczne wskazanie podstawy procedury w przypadku, gdy żadna z form wynagrodzenia nie jest wyraźnie dominująca.
[srodtytul]Tryb z ogłoszeniem [/srodtytul]
Ustawa o koncesji mówi, że partner prywatny będzie wybrany spośród wnioskodawców zgłaszających swój udział w odpowiedzi na opublikowane ogłoszenie podmiotu publicznego. Nastąpi to w postępowaniu, podczas którego konkretne warunki zamówienia będą dopiero wynegocjowane przez uczestników.