Jedną z instytucji, które piętnują nieuczciwe działania przedsiębiorców i chronią klientów, jest Inspekcja Handlowa. Sprawdza ona m.in. legalność i rzetelność postępowania przedsiębiorców prowadzących działalność w handlu,  np. kontroluje prawidłowość oznaczania towarów cenami. Konsument może złożyć do niej skargę (należy skierować ją do właściwego inspektoratu na piśmie, za pomocą telefaksu, poczty elektronicznej lub ustnie do protokołu).

Inspekcja prowadzi również poradnictwo konsumenckie  i organizuje stałe polubowne sądy konsumenckie.

Podejmuje także mediacje (i inne działania), które mają na celu ochronę interesów i praw konsumentów. Najlepszym miejscem na dochodzenie roszczeń konsumenckich wydaje się  polubowny sąd. Zajmuje się on rozpatrywaniem spraw o prawa majątkowe wynikające z umów sprzedaży produktów i świadczenia usług. Problem jednak w tym, że aby sąd polubowny mógł się zająć sprawą, muszą się na to zgodzić  obie strony, czyli zarówno konsument, jak i przedsiębiorca (sprzedawca). Gdy zgody zabraknie, sprawę trzeba będzie skierować do sądu powszechnego,  a to wiąże się już z dużo dłuższym oczekiwaniem na rozstrzygnięcie.

Kolejną możliwością  walki z nieuczciwością sprzedawców  jest wizyta u rzecznika konsumentów. Można też skorzystać z regulacji zawartych w ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (DzU z 2007 r. nr 171, poz. 1206). Zawiera ona listę praktyk, które są zakazane, gdyż wprowadzają klienta w błąd. Klient, który padł ich ofiarą, może skierować sprawę do sądu. Gdy wygra, będzie mógł żądać zwrotu pieniędzy  wydanych w związku  z zakupem.