Działania podejmowane na rzecz środowiska i lokalnej społeczności coraz częściej stają się częścią składową całego procesu zarządzania. Wynika to z krajowych i unijnych regulacji oraz ze wzrostu świadomości przedsiębiorstw. W dłuższej perspektywie beneficjentami stają się wszyscy: gospodarka i środowisko (troska o klimat), społeczeństwo lokalne, pracownicy oraz akcjonariusze.
Prawdziwym testem z ESG (ang. environmental, social, governance) był wybuch pandemii Covid-19. Wiele firm stanęło na wysokości zadania. Wspierało lokalne szpitale i społeczność. – Specjalnymi działaniami objęliśmy pracowników i ich rodziny. Oprócz przekazania im maseczek ochronnych i płynu dezynfekującego wsparliśmy dzieci naszych pracowników, przekazując im tablety ułatwiające naukę zdalną, wraz z dostępem do internetu – wskazuje Mirosław Kuk, rzecznik Ciechu. Dodaje, że w ramach niedawno ogłoszonej strategii ESG, firma zapisała działania zarówno będące kontynuacją już podjętych inicjatyw, jak i nowe programy.
Aktywnie w zakresie ESG działa też LPP, wspierając społeczność Pomorza. Mimo pandemii odzieżowa firma nie zawiesiła działalności pomocowej, na stałe wpisanej w statutową działalność Fundacji LPP.
– W ramach akcji zorganizowanej na gdańskim Dolnym Mieście przekazaliśmy pakiety książek historycznych sąsiadującym placówkom szkolnej i opiekuńczej, wsparliśmy festyn rodzinny, organizowany przez Towarzystwo Profilaktyki Środowiskowej „Mrowisko" i zostaliśmy partnerem trzeciej edycji biegu „Piątka od serca" organizowanego dla dzieci z gdańskich oddziałów onkologii i hematologii – mówi Sławomir Ronkowski, dyrektor komunikacji wewnętrznej i CSR w LPP. Dodaje, że firma została też głównym partnerem 6. edycji Konkursu Grantowego Funduszu Inicjowania Rozwoju, który powstał z inicjatywy międzysektorowego partnerstwa na rzecz wprowadzania realnej zmiany społeczno-gospodarczej w regionie.
Fundacje wspierające szerokie grono osób i społeczności funkcjonują również w grupie Orange, Neuki czy Cyfrowego Polsatu. Pozytywnie pod względem aktywności CSR wyróżniają się też takie firmy jak Eurocash, CCC, Żywiec, Kęty czy Amica.