Nieznane fotografie Kory: Od eksplozji energii do wielkiej ciszy

Wyjątkowy zestaw portretów Kory, charyzmatycznej wokalistki Maanamu, legendy polskiego rocka prezentuje łódzka galeria AOKZ. Ich autorem jest Jacek Poremba

Publikacja: 10.09.2023 09:44

Kora na zdjęciach w łódzkiej Galerii AOKZ

Kora na zdjęciach w łódzkiej Galerii AOKZ

Foto: Jacek Poremba

Jacek Poremba wychował się na „Nocnym patrolu” – albumie Maanamu z utworami, które były obrazem stanu wojennego i wyrazem buntu. Niemal wszystkie stały się przebojami, jak tytułowy „Nocny patrol” czy „Eksplozja”. Zawodowo fotograf po raz pierwszy spotkał się z Korą w 1995 roku.

Pierwsze spotkanie z Korą

– Redakcja „Pani’ zwróciła się do mnie, żebym zrobił zdjęcia do planowanego artykułu – wspomina. – Blady strach na mnie padł, bo byłem wtedy dosyć nieśmiałym młodym człowiekiem i słabo ze światem się komunikowałem. Ale nieoczekiwanie już na pierwszym spotkaniu moja cisza znalazła wspólny język z jej gadulstwem. Wspólna energia zadziałała i polubiliśmy się. Tak zaczęła się nasza współpraca, która trwała do końca jej życia. Dzieliliśmy się oczywiście przy tych spotkaniach fascynacjami muzycznymi.

Foto: Jacek Poremba

Przez lata Jacek Poremba zrobił niezliczoną liczbę fotografii Kory. Wiele z tych sesji towarzyszyło realizacjom przez Mariusza Grzegorzka wideoklipów Kory i Manaamu. Kora nagrywała na łódzkich podwórkach teledyski, m.in. do utworu „Kreon” w słynnych katakumbach Parku Abramowskiego. Obecnie jedna z alejek parkowych nosi jej imię.

A tekst „Kreona”, choć powstał w orwellowskim 1984 roku, wciąż nie traci aktualności i politycznego ostrza („Jest zawsze rola dla Kreona/ Jest heroiczna Antygona/Od tysiącleci nic się nie zmienia/Te same żądze, te same pragnienia/Gdy wszystko stracisz a lud się odwróci/Za późno będzie, by do życia wrócić”).

Na wystawie w Łodzi oglądamy kilkanaście portretów Kory, zrobionych w studio i w plenerze. Ale nie jest to dokumentacja teledysków, filmów czy sesji dla różnych pism. Mimo ze często były wykonywane równolegle, zachowują autonomię i teraz są pokazywane po raz pierwszy jako wspólna opowieść.

Kora na tle Manufaktury

Wyboru zdjęć dokonał Jacek Poremba wraz z kuratorami ekspozycji i twórcami działającej od niedawna Galerii Sztuki AOKZ, Grzegorzem Jaroszem i Maciejem Domareckim. Zależało im na oddaniu złożonej osobowości Kory, unikając przy tym chronologii i dokonując syntezy ogromnego archiwalnego materiału.

Foto: Jacek Poremba

Najwcześniejsze dwa zdjęcia pochodzą z 1997 roku. Mają psychodeliczną aurę. Kora w płaszczu „próbuje” na nich trującego grzyba, co może być odczytane jako symboliczne „smakowanie” życia, czy ryzykowna gra z nim. Na jednym z późniejszych pojawia się łódzki akcent – ekscentryczna Kora pozuje na tle zmultiplikowanej zabytkowej bramy Manufaktury.

Zdjęcia - ułożono w jakby mikrohistorie. Najmniejsza kameralną sale wypełniają kolorowe kadry z „malarskiej” serii, w której Kora „bawi się” farbami. Jej działania przypominają performans ekspresyjnego malarza abstrakcjonisty. Jacek Poremba sfotografował tu nie tylko Korę w akcji, ale również jej malarskie improwizacje na ścianach.

W centralnej części ekspozycji znalazły się wielkoformatowe studyjne portrety Kory w stylizacji koncertowo-scenicznej. Dominuje w nich czerń i biel. Wokalistka pojawia się na nich w ekstatycznym uniesieniu lub dramatycznym skupieniu, bo te ekspresyjne kadry podszyte są refleksją o przemijającym życiu.

Kora samotna

Ostatnia seria zdjęć pochodzi z 2016 roku. – Powstała przy okazji filmu dokumentalnego „Droga do mistrzostwa” Bartosza Konopki, w którym Kora, Agnieszka, Holland, Rafał Olbiński, Tomasz Stańko i Janusz Gajos opowiadali o swojej karierze – przypomina Jacek Poremba. W tych kadrach ekspresja przycicha, a ostro wybrzmiewa rosnące poczucie samotności.

Specjalnością fotografa są portrety artystów, m.in.  Katarzyny Nosowskiej, Kayah, Anity Lipnickiej, Kasi Kowalskiej, Edyty Bartosiewicz, Marii Peszek. Fotograf przystępując do sesji nie ma do końca z góry wymyślonych obrazów. Twierdzi, że o ich ostatecznym efekcie decyduje wiele czynników: od energii czasem przypadkowego miejsca i przedmiotów po osobowość artysty.

Foto: Jacek Poremba

O Korze mówi: – Najbardziej zafascynowała mnie w niej połączenie skrajnych emocji. Przez swoją bezkompromisowość w myśleniu i działaniu była często postrzegana jako osoba trudna, apodyktyczna, a jednocześnie była przecież bardzo ciepła i serdeczna, czego miałam szczęście doświadczyć.

Wystawa (EX)plozja w  łódzkiej Galerii Sztuki AOKZ (ul. Włókiennicza 3)  czynna jest do 19 września.

Muzyka popularna
Rod Stewart łączy siły ze Stonesem Ronem Woodem: wraca Faces
Muzyka popularna
O.S.T.R., Grubson i TEDE połączą rap z operą w widowisku „OpeRAP: ŚLEPCY”.
Muzyka popularna
„Wicked” w Romie. Fenomen musicalu na kredyt czarnej magii
Muzyka popularna
Zalewski z trzema Fryderykami. Waluś o „kompromitacji” Nawrockiego
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Muzyka popularna
Nowy album Eltona Johna. Powrócił z boską Brandi Carlile
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne